2109
10 سوال شاخص فلسفی که کودکان می پرسند چیست؟

10 سوال شاخص فلسفی که کودکان می پرسند چیست؟

1401/03/25 بازدید684

از این سوال که چگونه با حیوانات رفتار کنیم تا چرا ارزشمندترین چیزها در زندگی رایگان هستند ؟در این متن 10 سوال شاخص که بچه های دنیا  ازخودشان می پرسند توسط برتراند راسل جمع آوری شده است. او معتقد است که کتابهایش راهی را نشان می دهد که دنیا را به جای بهتری برای همه تبدیل می کند.

از زبان نویسنده :  من عمل گرا هستم با کمترین میزان حرف زدن و بیشترکارکردن. بنا براین در کتابهایم راههای سرگرم کننده ای ارائه کرده ام  تا دنیا را به جای بهتری تبدیل کنم. زمانی که احساس کنم افسرده ام یا نگرانم یا اعتماد به نفسم را از دست داده ام به کتابم مراجعه می کنم، جایی که یک مجموعه جالب از سوالات اساسی و مهم کودکان را گردآوری کرده ام . 10 سوال شاخص که کودکان از خودشان می پرسند را انتخاب کرده ام و دلایلش را تشریح کرده ام.

  1. با حیوانات چطور باید رفتار کرد؟

آیا امکان دارد که بعضی حیوانات (دلفین،پرنده ها، سگ ها و...)زبان مخصوص خودشان را داشته باشند که ما هنوز قادر به درک صحبت هایشان نیستیم؟(شاید درآینده قادر بودیم). تصور کنید در حال سفارش یک همبرگر هستید در حالی که می دانید گاوها چه می گویند و چه فکری می کنند. شاید حیوانات مثل ما فکر نکنند و جهان را طور دیگری ببینند، اما آیا این به معنای عدم برابری ماست.با خودتان این افکار را مرور کنید و پاسخ مناسبی پیدا کنید.

  1.  عشق چیست؟

اگر همه یکدیگر را دوست داشتند آیا دنیا جای بهتری می شد؟ چه تفاوتی بین دوست داشتن ها وجود دارد ؟(من کره بادام زمینی را به همان قدری که خواهرم را دوست دارم، دوست ندارم ، بنابراین مقدار دوست داشتن ها متفاوت است ).تقریبا همه مردم از فلاسفه گرفته تا ستارگان موسیقی معتقدند که عشق یک نیروی مثبت در دنیاست.این بهترین نشانه است تا به بچه ها بگوییم که چرا دوستشان داریم  و این که چقدر دوستشان داریم. از خودتان بپرسید وقتی به کسی می گوییدعاشقش هستید این حس چه شکلی است. اگر دشمنانتان را به همین اندازه دوست داشتید، دوستتان می شد؟  اگر همه به این دستور عمل می کردند چه اتفاقی می افتاد؟بعنوان مثال کتاب (هیچ کسی را دردنیا به اندازه تو دوست ندارم)را برایشان بخوانید.

  1.  آیا کارهای کوچک ما هم ممکن است تاثیرات بدی داشته باشد؟

تقریبا همه بچه ها از همه کشورها و در همه سنین معتقدند که کل دنیا به هم وصل است و هرکاری که کسی انجام دهد اثری در جای دیگری خواهد داشت. شما در این باره چطور فکر می کنید؟ تصور کنید اتفاقی یک تکه آشغال را به زمین انداختید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه اتفاقی برای آن آشغال می افتاد اگر آن را به سطل زباله می انداختید،  قصه آن آشغال واقعا متفاوت می شد؟

 

 

  1.  مهربانی می تواند دنیا را تغییر دهد؟

 طبق نظریه کارما، اگرشما خوب رفتار کنید خوبی برای شما اتفاق خواهد افتاد اما اگر بد رفتار کردید، آیا همه چیز بد خواهد شد؟ آیا بااین موافق هستید ؟آیا اینکه همیشه آدمها خوب باشند ایده خوبی ست؟ اگرهمه اینطور فکر و اقدام می کردند واقعا دنیا چه شکلی به خود می گرفت؟ به احساسی که بعد ازمهربانی کردن به سراغتان می آید فکر کنید . اینکه  با خودتان مهربان باشید مهم تر است یا با دیگران؟  به تأثیرات مهربانی کردن یا نکردن در دنیا فکر کنید.برایشان کتاب داگلی بغلی بخوانید.

 

  1.  اگر فکر کنم که شادم، شاد می شوم؟

آیا تلقین اینکه شادید باعث شاد شدن شما می شود؟ آیا واقعا امکان پذیر است که ( تفکر) شاد بودن منجر به تزریق شادی به زندگی شما شود؟ سعی کنید که دفترچه برای ثبت لحظات شادیتان داشته باشید و چیزهای قشنگی که  هرروز باعث شاد شدن شما می شوند را یادداشت کنید و بابت آنها شکرگزاری کنید. توجه کنید که این احساسات چطوری به وجود آمده اند و شما چه احساساتی داشتید و چگونه رفتار کردید.کتاب (شاد شاد شاد در کنار هم انتخاب خوبی برای مطالعه است).

به قول یکی از بچه ها که می گفت : دیگه گریه نکن تموم شده، بخند چون دیگه نمیشه کاری کرد.

  1.  مهم ترین چیز دنیا چیست ؟

سوال خوبی که جواب دادن به آن واقعا دشوار است باید به چه چیزی در دنیا توجه کنیم تا بتوانیم جواب بدهیم. فقط می توانیم به بیرون برویم وبا مشاهده یک سری اتفاقات و زیبایی های دنیا راجع به آن تصمیم بگیریم.

چه چیزی در ابرها وجود دارد؟ آیا شکل یک فیل است یا یک مرد به همراه پرنده ؟ چند رنگ در اطراف خود می بینید؟ چه صداهایی نزدیک گوشتان می شنوید؟ چه صداهایی در دور دست می شنوید؟ چه بویی حس می کنید؟ اگر چشمتان را نزدیک دستانتان بگیرید چه چیزی نزدیک صورتتان یا در دستتان حس می کنید؟کتاب تالاپ ترسناک برای درک این قضیه را برایشان بخوانبد.

  1.  چه تفاوتی بین کوچک ترها و بزرگ تر ها وجود دارد؟

آیا بزرگ تر ها جواب همه سوالات را می دانند؟ آیا کوچک تر ها هم گاهی یک سری چیزها را می دانند؟ کوچک ترها کنجکاوترند و دائم در حال چک کردن این هستندکه وسایل چطور کار می کنند و چطور حرکت می کنند. سوال می پرسند در حالیکه شاید بدانند احمق به نظر می رسند  اما تشنه یادگیری هستند. بعضی اوقات بزرگتر ها فراموش می کنند سوال پرسیدن چگونه است. از خودتان بپرسید که بزرگ ترها باید چه چیزی از کوچک تر ها یاد بگیرند.

 

  1.  معنای دوستی چیست؟

چرا مهم است؟ یک دلیل این که ما دوست انتخاب می کنیم این است که  آنها کارها را مثل ما انجام می دهند و مثل ما فکر می کنند. اما آیا بهتر نیست دوستانی متفاوت تر از خودمان داشته باشیم تا چیزهای جدید  یاد بگیریم؟ آیا این ممکن است که بتوانیم با دشمن خود دوست شویم ؟ یا اینکه با یک موجود خیلی متفاوت  از خودمان دوست شویم مثل یک خوک یا عنکبوت؟

  1.  آیا ارزشمندترین چیزها در زندگی رایگان هستند؟

چیزهایی مثل دوستان، خانواده و خاطرات خوب رایگان هستند اما چیزهای دیگر مثل بازی های ویدئویی تقریبا گران هستند. به چیزهایی که خیلی ارزشمند هستند  و شما رایگان آنها را در اختیار دارید فکر کنید. مثل زمان یا توجه که واقعا ارزشمندند. این هارا نمی توان این روزها به راحتی به دست آورد.

  1. آیا یک نفر می تواند کل دنیا را تغییر دهد؟

 وقتی به اخبار سیاه نگاه می کنید خودتان را سرزنش می کنید که چرا به اندازه کافی در دنیا تأثیر گذار نبودید؟ اگر فقط یک ذره از دنیا در اختیارتان بود چطور؟ همین حس را داشتید؟ این همان حسی ست که بچه ها دارند و فکر می کنند که می توانند دنیا و قانون ها و زندگی ها را تغییر دهند. ازخودتان بپرسید چه تغییری را دوست داشتید در دنیا ایجاد کنید؟ حالا فکر کنید که آیا می توانید انجامش دهید؟

اینها سوالاتی بودند که توسط برتراند راسل نویسنده بزرگ بریتانیایی جمع آوری شده بودندکه ما آنها را برایتان ترجمه کردیم و با شما به اشتراک گذاشتیم تا بتوانیم سوالات فلسفی کودکان را تا حدودی پاسخ دهیم.امیدواریم استفاده کرده باشید و برایتان مفید بوده باشد.

فرشاد فتحی-فروشگاه اینترنتی موبیدو

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16408 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11601 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3744 بازدید