2109
آیا ماسک تنفسی باعث ایجاد آکنه می‌شود؟

آیا ماسک تنفسی باعث ایجاد آکنه می‌شود؟

1401/03/04 بازدید4786

آکنه یک مشکل پوستی بسیار شایع است که 80 درصد از جمعیت جهان را به نوعی تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که قبلاً هرگز نگران پوست خود نبوده‌اند اکنون متوجه شده‌اند که در حال تجربه جوش‌های آکنه هستند. انواع مختلفی از آکنه وجود دارد. شایع‌ترین آن آکنه ولگاریس و رایج‌ترین آن آکنه روزاسه نام دارد. تقریباً همه افراد دوره‌ای از آکنه را تجربه می‌کنند.

 

برای جلوگیری از جوش‌های آکنه چه باید کرد؟

 ماسک‌های یکبار مصرف را فقط باید به مدت 4 ساعت در یک زمان استفاده کرد و سپس با یک ماسک تمیز جدید جایگزین کرد

 ماسک‌های قابل استفاده مجدد یا پارچه‌ای باید در پایان هر روز شسته شوند

 ماسک خود را در کیف دستی خود قرار ندهید که بتواند باکتری‌های بیشتری را جذب کند

 از آرایش سنگین زیر ماسک خودداری کنید زیرا این کار فقط منافذ شما را مسدود می‌کند و منجر به احتقان می‌شود

 حتماً هر روز صبح و شب پوست خود را کاملاً تمیز کنید

 هنگام شستن ماسک‌های پارچه‌ای از چه مواد شوینده و نرم‌کننده‌هایی استفاده می‌کنید توجه داشته باشید زیرا ممکن است برخی از آن‌ها باعث تحریک بیشتر شما شوند

جوش چیست؟

جوش‌ها شکل التهابی آکنه هستند که با تولید بیش از حد چربی (سبوم)، منافذ مسدود شده، التهاب پوست اطراف و فعالیت باکتری‌ها مشخص می‌شود.

چه چیزی باعث آکنه می‌شود؟

درست در زیر سطح پوست صد‌ها غدد ریز تولید‌کننده چربی به نام غدد چربی وجود دارد. عملکرد آن‌ها جمع‌آوری و دفع ماده روغنی به نام سبوم برای حفظ سلامت پوست است.

 

چه عواملی در بروز آکنه نقش دارند؟

 بزرگ شدن غدد تولید‌کننده چربی در پوست و تولید بیش از حد چربی (سبوم) در نتیجه پوست چرب و منافذ بزرگ ایجاد می‌کند

 انسداد مسیر کوچک (مجرای) که سبوم را از غده چربی به سطح پوست می‌برد

 رشد بیش از حد باکتری‌های آکنه در داخل غدد چربی

 

به چه علت باید آکنه را درمان کرد؟

آکنه از نظر روانی می‌تواند تأثیر مخربی بر عزت نفس فرد داشته باشد و اغلب منبعی از اضطراب، اعتماد به نفس پایین و حتی افسردگی است. هدف از درمان غلبه بر عوامل اصلی مؤثر در ایجاد آکنه یعنی تولید بیش از حد چربی، مسدود شدن غدد چربی، رشد بیش از حد باکتری‌ها و محصولات التهابی است.

آکنه چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های ترکیبی به طور کلی بهترین رویکرد برای درمان جوش‌ها هستند. این ممکن است شامل لایه‌برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن، استخراج، لیزر، نور درمانی LED و یک رژیم مراقبت از پوست متناسب باشد که باید در خانه دنبال شود. مراقبت صحیح از پوست در خانه مهمترین عامل در درمان آکنه است و 70 درصد از بهبود کلی پوست را شامل می‌شود.

اسکار آکنه چگونه درمان می‌شود؟

درمان انتخابی برای اسکار‌های ناشی از آسیب آکنه گذشته به نوع و شدت اسکار ایجاد شده بستگی دارد. گزینه‌های درمانی از درمان‌های سطحی برای اسکار‌های سطحی مانند لایه‌برداری و میکرونیدلینگ تا درمان اسکار‌های عمیق‌تر با استفاده از لیزر‌های پزشکی پیشرفته مانند آخرین فناوری لیزر فرکشنال متغیر است.

اسکار آکنه چند نوع است؟

 زخم‌های برآمده:

هنگامی که آکنه باعث ایجاد اسکار‌های برجسته می‌شود این اسکار‌ها ممکن است زمانی که بزرگ می‌شوند هیپرتروفیک باشند اما در ناحیه اصلی آکنه محدود می‌شوند یا زمانی که جای زخم فراتر از ناحیه اصلی آکنه گسترش می‌یابد. انتخاب درمان به میزان برجسته شدن اسکار‌ها بستگی دارد و می‌تواند شامل درمان موضعی مانند تزریق کورتیکواستروئید یا درمان عمومی‌تر مانند لیزر فرکشنال ACUPULSE باشد.

 اسکار‌های تخت:

جای زخم مسطح که اسکار ماکولا نیز نامیده می‌شود عمدتاً یک مشکل رنگدانه به جای تغییر در بافت پوست است. گزینه‌های درمانی اولیه شامل کرم‌های رنگ‌دانه موضعی مانند هیدروکینون یا لایه‌برداری‌های سطحی است.

 اسکار‌های افسرده:

اگر فرورفتگی‌ها بسیار سطحی باشند لایه‌برداری و میکرودرم ابریژن می‌تواند در صاف کردن سطح پوست مؤثر باشد. برای فرورفتگی‌های عمیق‌تر که در آن‌ها تولید کلاژن لازم است استفاده از دستگاه‌های سوزن‌زنی پوست می‌تواند درمان بسیار مؤثری با حداقل زمان از کار افتادگی ارائه دهد. انواع خاصی از آکنه ممکن است به جراحی مانند سابسیژن نیاز داشته باشد که هدف آن آزاد کردن اسکار‌های افسرده از ساختار‌های زیرین و پرکننده پوستی برای پر کردن اسکار‌های بسیار عمیق است که بافت حمایتی را از دست داده‌اند.

 

منبع:

www.geelongveinsskinlaser.com.au

ارسال نظر شما

login captcha

بله منم موقع هایی ک کرونا شدید بود میرفتم جایی همیشه ماسک میزدم و بخاطر ماسک یه عالمه چونم جوش میزد و وقتی متوجه این موضوع شدم دیگه اصلا هیچوقت ماسک نزدم و اینکه ماسک در کل برای تنفس خیلی مضرره دوستان اصلا از ماسک استفاده نکنید🙏🙏🙏🙏

پربازدیدترین ها