2109
چرا باید به کودکان اجازه دهیم خودشان لباس بپوشند؟

چرا باید به کودکان اجازه دهیم خودشان لباس بپوشند؟

1401/02/04 بازدید19563

وقتی کودکان سه ساله می‌شوند ناگهان در مد متخصص می‌شوند. به همین دلیل کودکان می‌خواهند بدون نظر والدین خود لباس بپوشند. انتخاب لباس نباید مورد انتقاد قرار گیرد بلکه باید کودک را تحسین کرد. به همین دلیل کارشناسان می‌گویند والدین باید به کودکان اجازه دهند خودشان لباس بپوشند. اجازه دادن به کودکان برای پوشیدن لباس می‌تواند کنترل را از والدین بگیرد. هیچ اشکالی ندارد که اجازه دهید کودکان با پوشیدن رنگ‌ها و پارچه‌هایی که برایشان جذاب است خود را برای بیرون رفتن و مهمانی آماده کنند.

 

 باعث می‌شود تا مهارت‌های حرکتی را تمرین کنند:

وقتی کودکان تصمیم می‌گیرند خودشان لباس بپوشند در طول مسیر با موانع متعددی در مهارت‌های حرکتی روبرو می‌شوند. خوشبختانه هرچه کودکان بیشتر لباس پوشیدن را تمرین کنند مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف آن‌ها در این فرآیند بهتر می‌شود. کودکان نوپا در حین لباس پوشیدن با دکمه‌ها، زیپ‌ها، نوار چسب و مواردی از این دست مواجه می‌شوند. برای این گروه سنی نیاز به تعادل یا قرار دادن لباس در سمت راست و لباس پوشیدن کار آسانی نیست. به این ترتیب وقتی کودکان با لباس کامل از اتاق خود بیرون می‌آیند باید آن‌ها را تشویق کنید. هر چه کودکان بیشتر به تنهایی لباس بپوشند بهتر یاد می‌گیرند که هنگام پوشیدن کفش هم تعادل داشته باشند و مهارت‌های حرکتی آن‌ها بهتر می‌شود.

 اعتماد به نفس کودکان با انتخاب لباس‌های خود تقویت می‌شود:

اگرچه ممکن است انتخاب لباس برای کودکان برای والدین آسان‌تر باشد اما این به آن‌ها کمک نمی‌کند تا کار‌ها را به تنهایی یاد بگیرند. هر چه کودکان بتوانند به تنهایی کار را با مهارت بیشتری انجام دهند اعتماد به نفس آن‌ها بیشتر می‌شود. به گفته والدین وقتی کودکان خودشان را می‌پوشند احساس «شایستگی و اعتماد به‌نفس‌تر» می‌کنند. در نتیجه کوچولو‌ها مایل خواهند بود چیز‌های جدید را امتحان کنند و به کسب مهارت‌ها ادامه دهند زیرا نه تنها خودشان را باور دارند بلکه والدینشان نیز به آن‌ها اعتقاد دارند.

 انتخاب لباس جنبه خلاقیت کودک را بیان می‌کند:

انتخاب لباس هر روز به کودکان این امکان را می‌دهد تا جنبه‌های خلاقانه خود را به نمایش بگذارند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد نه تنها به کودکان اجازه داده می‌شود که در لباس خود راحت باشند بلکه ابراز وجود خود را نیز نشان می‌دهند. انتخاب لباس هر روز به کودکان این امکان را می‌دهد تا جنبه‌های خلاقانه خود را به نمایش بگذارند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد نه تنها به کودکان اجازه داده می‌شود که در لباس خود راحت باشند بلکه ابراز وجود خود را نیز نشان می‌دهند. این واقعیت که کودکان از انتخاب لباس‌های خود به وجد می‌آیند چیزی است که والدین باید آن را تحسین کنند و باید آن را پرورش دهند تا حتی با بالا رفتن سن کودکان به ابراز خود از طریق لباس ادامه دهند و از آنچه که دیگران فکر می‌کنند جز خودشان نترسند.

 احساس استقلال می‌کنند:

اگر به کودکان این امکان داده شود که روزانه لباس خود را انتخاب کنند آن‌ها یاد می‌گیرند چگونه مستقل‌تر شوند. زمانی که کودکان لباس خود را انتخاب می‌کنند استقلال از راه‌های مختلفی توسعه می‌یابد. این به این دلیل است که انتخاب لباس یک گام در مسیر استقلال لباس پوشیدن است زیرا از طریق ناامیدی از لباس پوشیدن داشتن نظر در مورد آنچه پوشیده می‌شود و آنچه می‌خواهند در این فرآیند بیان کنند کار می‌کند. در حالی که انتخاب لباس ممکن است اصلاً آن چیزی نباشد که والدین انتخاب می‌کنند این واقعیت که کودکان به کمک نیاز ندارند به این معنی است که کودکان می‌توانند حتی مهارت‌های زندگی بیشتری را به تنهایی انجام دهند.

 

منبع:

www.moms.com

ارسال نظر شما

login captcha

این که کودک خودش لباس بپوشد  خوب است ولی در انتخاب کمی ما راهنمایی کنیم بد نیست. دختر من برای یک مهمانی میخواست لباس عروس بپوشد که اصلا مناسب آنجا نبود. ولی کار خودشو کرد.

پسرم چهار سالشه و اصلا حاضر نیست خودش لباس بپوشه.هرکار هم میکنم حتی یه ذره ای رو هم که بلده خودش نمیپوشه.همش میگه بلد نیستم خودت تنم کن.ولی توی همه چیزای دیگه هم باهوشه هم انجام میده.

چیکار کنم یعنی؟

پربازدیدترین ها