2109
چه چیزی باعث سرد شدن دست‌های نوزاد می‌شود؟

چه چیزی باعث سرد شدن دست‌های نوزاد می‌شود؟

1401/02/03 بازدید3798

 دما:

دست‌های کودک شما ممکن است حتی سردتر از آنچه هستند احساس کنند زیرا دست‌های شما گرم‌تر هستند. دمای بدن نوزادان نسبت به بزرگسالان کمی بالاتر است اما بازو‌ها، دست‌ها و پا‌ها معمولاً خنک‌تر از شما هستند. اساساً دمای مرکزی نوزاد (در وسط بدن او) گرمتر از یک بزرگسال است. اما آن‌ها نمی‌توانند خود را گرم کنند یا به دلیل اندازه کوچکشان نمی‌توانند به سرعت دمای خود را تنظیم کنند.

 عدم حرکت:

زندگی کودک به معنای خواب، تغذیه و هضم زیاد است. خوابیدن و دراز کشیدن به این معنی است که کودک شما در بیشتر روز حرکت نمی‌کند یا تلاش نمی‌کند. البته این برای نوزاد کاملاً طبیعی و سالم است. اما ممکن است منجر به سردی دست شود. این عدم حرکت طبیعی به این معنی است که نوزادان جریان خون کمتری به اندام‌های خود (بازو‌ها، پا‌ها، دست‌ها و پاها) دارند. همچنین تغذیه و هضم هر چند ساعت یکبار به این معنی است که جریان خون بیشتری به جای دست‌ها به معده و روده‌های شلوغ فرستاده می‌شود.

 گردش خون:

خون نه تنها اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کند بلکه گرما را نیز حمل می‌کند. نوزادان زیر 3 ماه هنوز سیستم گردش خون جدیدی دارند. این بدان معناست که در یک نوزاد خون (و گرما) کمتری به قسمت‌های دورتر از قلب یعنی دست‌ها و پا‌ها می‌رسد. بدن کوچک جدید نوزاد نیز همچنان مشغول رشد مغز، ریه‌ها و سایر قسمت‌هایش است. به همین دلیل جریان خون زیادی روی این بخش‌های مهم در حال توسعه متمرکز می‌شود. دست و پای نوزاد هنوز خون اضافی دریافت نمی‌کند. در واقع خون برخی از نوزادان تازه متولد شده به قدری کم در دست و پایشان جریان دارد که آبی به نظر می‌رسند. این وضعیت بسیار شایع آکروسیانوز نامیده می‌شود. معمولاً ظرف چند ساعت یا چند روز پس از تولد نوزاد از بین می‌رود.

 تب:

اگر کوچولوی شما تب دارد ممکن است دست و پا‌هایش سرد باشد. این می‌تواند به این دلیل اتفاق بیفتد که گردش خون جدید و سیستم ایمنی آن‌ها مشغول مبارزه با میکروب‌ها در سایر نقاط بدن است. این ممکن است گرما را از قسمت‌های بیرونی مانند دست‌ها و پا‌ها دور کند. تب همچنین می‌تواند منجر به لرز و دمای پایین شود زیرا بدن کودک شما سعی می‌کند تب شدید را متعادل کند. به دنبال علائم دیگری مبنی بر ناخوشی نوزادتان باشید و اگر متوجه شدید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • صورت برافروخته یا قرمز
  • پوست یا چشم مایل به زرد
  • پوست خشک داغ روی صورت یا سینه یا بدن
  • بدون علاقه به تغذیه
  • ادرار کمتر
  • اسهال یا یبوست
  • خواب آلودگی یا خواب زیاد
  • لنگیدن یا لنگیدن هنگام برداشتن آن‌ها
  • گریه زیاد

 

اگر نوزاد دستان سردی دارد چه باید کرد؟

 لباس بیشتری بپوشانید:

اگر وسط، پشت یا گردن کودک شما نیز کمی سرد ممکن است کودک شما به لایه‌های بیشتری نیاز داشته باشد. همچنین می‌توانید از دستکش، جوراب و یک کلاه برای گرم شدن استفاده کنید. بعد از حدود20دقیقه دوباره دست‌ها، شکم و گردن کودک را بررسی کنید.

 کودک را بغل کنید:

کودک خود را روی سینه خود بگذارید تا با استفاده از گرمای بدن خود به سرعت او را گرم کنید.

 

میزان تب را بررسی کنید:

ممکن است کودک شما دست‌های سردی داشته باشد زیرا تب دارد. بهترین راه برای بررسی اینکه آیا کودک شما تب دارد این است که درجه حرارت را از پایین (راست روده) اندازه‌گیری کند. دمای مقعدی نزدیک به دمای وسط بدن است، جایی که نوزادان بیشتر گرمای بدن خود را نگه می‌دارند. از یک دماسنج دیجیتال در مقابل یک دماسنج شیشه‌ای استفاده کنید. اگر کودک شما بیش از 3 ماه تب دارد و هر یک از علائم زیر را نشان داد با پزشک خود تماس بگیرید:

  • استفراغ
  • اسهال
  • خواب آلودگی غیر معمول

 

نتیجه‌گیری:

سرد بودن دست‌های نوزاد طبیعی است. این معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن کودک شما هنوز در حال رشد و تکامل است. دمای نوزاد شما بعد از حدود 3 ماهگی باید یکنواخت شود. نوزادان بزرگتر نیز گاهی اوقات ممکن است دچار سردی دست شوند. علائم و نشانه‌های تب یا سایر بیماری‌ها را بررسی کنید. اگر سؤالی دارید با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

 

منبع:

www.healthline.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10252 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2001 بازدید