2109
گاز معده در کودکان

گاز معده در کودکان

1401/01/28 بازدید3357

هر فرد روی کره زمین گاز تولید و دفع می‌کند. همانطور که غذا از طریق دستگاه گوارش حرکت می‌کند روده کوچک مواد قابل استفاده را جذب می‌کند. باکتری‌های روده بزرگ باقیمانده‌ها را تجزیه می‌کنند و هیدروژن و دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند و حباب‌های گاز در این فرآیند تولید می‌کنند. آروغ زدن باعث می‌شود مقداری گاز در اوایل از معده خارج شود اما وقتی گاز به راحتی عبور نمی‌کند در دستگاه گوارش جمع می‌شود و باعث نفخ و ناراحتی می‌شود. سیستم گوارشی نوزادان نابالغ است بنابراین گاز زیادی تولید می‌کند و این طبیعی است. نوزادان همچنین هنگام تغذیه و گریه هوای زیادی وارد بدن می‌کنند که گاز بیشتری تولید می‌کند.

 

کودکی که گاز معده دارد چه نشانه‌هایی دارد؟

اگر مشکوک هستید که کودک بداخلاق شما واقعاً ناراحت است و او مدام می‌چرخد و پا‌های خود را بالا می‌کشد ممکن است گازی داشته باشد که از دفع آن خودداری کند. بهترین راه برای تأیید سوء ظن خود این است که برخی از تکنیک‌های تخلیه گاز را امتحان کنید. اگر کودک شما پس از دفع گاز بهتر به نظر می‌رسد پس این نشانه‌ای است که نشان می‌دهد مشکل گاز معده است. برای برخی از کودکان مقادیر طبیعی گاز می‌تواند باعث ناراحتی غیرطبیعی شود.

آیا دارو‌ها و درمان‌هایی برای نوزادان وجود دارد؟

چندین کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. با قرار دادن کودک خود روی یک سطح صاف و شکم پایین شروع کنید. آن‌ها را کمی روی شکم خود بلند کنید و به آرامی شکم آن‌ها را ماساژ دهید یا کودک خود را روی پشت او قرار دهید و سعی کنید پا‌ها و باسن او را طوری حرکت دهید که انگار در حال دوچرخه سواری هستند. اغلب این نوع حرکات حباب‌ها را می‌شکنند و به گاز فشار بیشتری می‌دهند تا راه خود را خارج کند. همچنین می‌توانید یک حمام خوب و گرم را برای تسکین ناراحتی امتحان کنید. گفته می‌شود برخی از نوزادان به قطره‌های ضد گاز بدون نسخه حاوی سایمتیکون واکنش خوبی نشان می‌دهند. گزینه دیگر این است که در نظر بگیرید چه چیزی ممکن است باعث ایجاد گاز اضافی شود و ببینید آیا می‌توانید از همان ابتدا میزان مصرف حباب را کاهش دهید.

 

بهترین روش‌های پیشگیری از گاز برای نوزادان چیست؟

 آروغ زدن نوزاد:

در حالی که تسکین آروغ ممکن است فوری‌تر باشد و هوایی که به گاز تبدیل می‌شود ابتدا وارد معده می‌شود. سعی کنید در هنگام شیر دادن و بعد از آن کمی مراقب آروغ زدن کودک خود باشید تا ببینید آیا می‌توانید مقداری از گاز را از خود دور نگه دارید یا خیر.

 از شیشه شیر استفاده نکیند:

نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند می‌توانند حباب‌های زیادی را بخورند. هوای بلعیده بیشتر به معنای گاز بیشتر است. اگر از شیر خشک استفاده می‌کنید قبل از دادن آن به کودک اجازه دهید شیشه در ابتدا ته نشین شود. تکان‌های زیادی در جریان است و بطری اغلب مملو از حباب‌هایی در بالای فرمول واقعی است. همچنین استفاده از شیر خشک آماده برای نوزادان گازدار و همچنین بطری‌های مخصوص تهویه که ممکن است میزان حباب‌ها را کاهش دهد را در نظر بگیرید.

هنگام غذا دادن به زاویه کودک توجه کنید:

هنگامی که به کودک خود غذا می‌دهید مطمئن شوید که سر او بالاتر از شکمش است. شما می‌خواهید کودک خود را در وضعیتی نگه دارید که اجازه می‌دهد مایع به آرامی به پایین فرو رود در حالی که حباب‌ها به سمت بالا بالا ‌می‌روند. اگر حباب‌ها را نزدیک‌تر به سطح نگه دارید طبیعی و آسان‌ترین راه خروج آروغ است. حباب‌های به دام افتاده احتمالاً به شکل گاز عبور می‌کنند.

 به مواد غذایی توجه کنید:

اگر با یک نوزاد به خصوص بدحال یا دائماً گاز گرفته درگیر هستید ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به رژیم غذایی او و شما نگاهی بیندازید. غذایی که می‌خورید (کلم بروکلی، گل کلم، کلم، لوبیا) در شیر مادر شما وجود دارد که ممکن است به معنای گاز اضافی برای کودک شما باشد.

چه زمانی باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

هنگامی که سر و صدا و سایر رفتار‌های گازدار بعد از چند ماه اول کودک شما ادامه می‌یابد منطقی است که تعجب کنید که آیا آن‌ها حساسیت غذایی یا عدم تحمل دارند. آن‌ها با مشکلات سلامتی مهم دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. نوزاد یا کودک مبتلا به آلرژی غذایی احتمالاً بثورات پوستی، استفراغ، اسهال یا خون در مدفوع خود خواهد داشت و ممکن است به اندازه کافی وزن اضافه نکند. اگر فرزندتان با مشکلات رشد، ناراحتی شکمی، استفراغ و اسهال اذیت می‌شود از پزشک خود بخواهید تا برای فرزندتان آزمایش خون بنویسد تا مشکل را متوجه شوید.

 

منبع:

www.parents.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16315 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11563 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2573 بازدید