2109
ایرانی‌ها برای آماده شدن نوروز چه کار می‌کنند؟

ایرانی‌ها برای آماده شدن نوروز چه کار می‌کنند؟

1400/12/27 بازدید726

خرید لباس جدید:

به طور سنتی در ایام نوروز یا به قول ایرانی‌ها عید نوروز مردم برای تبریک فرا رسیدن سال نو به خانه اقوام ‌می‌روند و سپس به دیدار آن‌ها ‌می‌روند. برای گذراندن این مراسم «دید و بازدید» اعتقاد بر این است که باید لباس نو بپوشید. بنابراین یکی از کار‌هایی که مردم برای آماده شدن برای عید نوروز انجام می‌دهند خرید لباس نو است. با این حال ممکن است برای کودکان هیجان انگیزتر باشد که برای سال جدید به خرید بروند و لباس‌های نو بپوشند تا خانواده خود را ملاقات کنند و "عیدی" خود را دریافت کنند.

 

 تهیه سبزی پلو و ماهی:

هر خانه ایرانی آخرین شب قبل از سال نو سبزی پلو و ماهی را به عنوان شام آماده می‌کند. می‌گویند این روایت از زمان حضرت سلیمان است که انگشتر خود را در شکم ماهی یافت. با این حال برخی از مردم آن را به عنوان نماد می‌بینند.

 چیدن سفره هفت سین:

در حالی که هر ایرانی برای عید نوروز آماده می‌شود یکی از کار‌های مهمی که انجام می‌دهد راه‌اندازی یک هفت سین است. این هفت اقلام عبارتند از سبزه، سمنو، سیر، سنجد، سیب، سرکه، سماق. داشتن ماهی قرمز، گل سنبل، سکه، قرآن، دفتر شعر حافظ، تخم مرغ رنگی و آینه معمول است. هر یک از این موارد نشان دهنده یک نماد در زندگی واقعی است:

  • سبزه (علف گندم) نشان دهنده تولد دوباره است
  • سیب نماینده زیبایی است
  • سماق نماد طلوع خورشید است
  • سمنو نماد قدرت است
  • سرکه نماد صبر است
  • سیر نشان دهنده سلامتی است
  • سنجد نماد عشق است

 

خانه تکانی:

خونه تکونی

این یک سنت وجود دارد که برای خانم‌های خانه‌دار که این را در اولویت فهرست «آماده شدن برای نوروز» قرار می‌دهند اهمیت بیشتری دارد. به این آیین «خانه تکانی» می‌گویند که در لغت به معنای خانه تکانی است. با این حال ایرانی‌ها خانه‌هایشان را تکان نمی‌دهند. تنها کاری که آن‌ها انجام می‌دهند این است که تمام نقاط و کمد‌های خانه‌شان را تمیز می‌کنند. از فرش و پرده گرفته تا در و پنجره. ‌ایده این است که شما خانه و جامعه خود را تمیز کنید و آن را اصلاح کنید تا شر را از خانه خود دور نگه دارید.

 

جشن چهارشنبه آخر سال:

جشن چهارشنبه سوری با خانواده‌ها، دوستان و گاهی همسایه‌ها که در کوچه پس کوچه‌ها یا خارج از شهر دور هم جمع می‌شوند، آتشی آماده می‌کنند، از روی آن می‌پرند و اوقات خوشی را در کنار هم می‌گذرانند. ‌ایده پشت این جشن این است که همه چیز را در مورد سال گذشته فراموش کنیم و برای یک فرصت کاملاً جدید آماده شویم. مردم هنگام پریدن از روی آتش «زردی من از تو، سرخی تو از من» می‌خوانند. این عبارت در لغت به معنای "زردی من به تو، قرمزی تو برای من است. "زردی" نشان دهنده بیماری و بدشانسی است که در آتش دور ریخته می‌شود و"قرمزی" آتش به آن‌ها سلامت و قدرت می‌بخشد.

خرید آجیل و شیرینی:

بخش مهمی از تعطیلات نوروز زمانی است که مهمانان به خانه شما می‌آیند. علاوه بر میوه‌ها و چای چیز‌های دیگری هم هست که در عید نوروز در هر خانه ایرانی پیدا می‌شود. این موارد شامل آجیل و شیرینی است. پسته، نخود، فندق، بادام هندی و گردو از خوش طعم‌ترین آجیل‌ها در فرهنگ ایرانی هستند. اگر در ایام نوروز به اصفهان سفر کنید با شیرینی مخصوص خودشان که گز است از شما پذیرایی می‌کنند. پس فقط این فرهنگ ایرانی را در آغوش بگیرید و از هر ثانیه آن لذت ببرید.

 

منبع:

www.tappersia.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15480 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11002 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2241 بازدید