2109
سرطان سینه را در نوجوانان چطور تشخیص دهیم؟

سرطان سینه را در نوجوانان چطور تشخیص دهیم؟

1400/12/26 بازدید17116

نوجوانان در غربالگری منظم سرطان سینه قرار نمی گیرند زیرا بروز آن در سال های نوجوانی نادر است. با این حال، اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه وجود دارد یا نوجوان نگران هرگونه تغییر پستان است، می توانید با پزشک خانواده صحبت کنید. برخی از روش ها و آزمایشات زیر برای تشخیص سرطان سینه انجام می شود:

معاینه فیزیکی و تاریخچه سلامت برای بررسی سلامت عمومی و اطلاع از شرایط سلامتی یا عوامل خطر

اسکن MRI یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی برای دریافت اطلاعات دقیق تر از پستان و نواحی اطراف

PET یا توموگرافی انتشار پوزیترون، که از تزریق گلوکز رادیواکتیو قبل از تصویربرداری استفاده می کند. سلول های سرطانی در مقادیر بالاتری نسبت به سلول های طبیعی گلوکز را جذب می کنند و این روش به تجسم تومورهای متاستاتیک کمک می کند.

آزمایش خون برای تعیین وجود سرطان با جستجوی مواد شیمیایی خاصی که توسط سلول های سرطانی در خون آزاد می شود

اشعه ایکس قفسه سینه برای آشنایی با برخی از انواع سرطان سینه و بررسی استخوان های قفسه سینه

پس از تشخیص اولیه برای تصویربرداری واضح تر و اطلاع از گسترش سرطان انجام می شود. هیچ روش استانداردی برای مرحله بندی سرطان سینه در دوران کودکی وجود ندارد بنابراین درمان و پیش آگهی بر اساس تشخیص تعیین می شود.

سرطان سینه در نوجوانان چطور درمان می‌شود؟

درمان‌های مختلفی برای کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان سینه در دسترس است، از جمله درمان‌های استاندارد در حال حاضر در عمل و درمان‌های جدید آزمایش‌شده در آزمایش‌های بالینیودکان، سرطان های دوران کودکی را درمان می کنند.

آیا می توان از سرطان سینه در نوجوانان پیشگیری کرد؟

بسیاری از سرطان ها در نوجوانان، از جمله سرطان سینه، قابل پیشگیری نیستند زیرا هیچ علت شناخته شده ای وجود ندارد. محدود کردن برخی عوامل خطرزای محیطی، مانند قرار گرفتن در معرض اشعه، ممکن است خطر ابتلا به سرطان های آینده را در نوجوانان کاهش دهد. برداشتن بافت سینه ممکن است به برخی از نوجوانان مبتلا به جهش سرطان سینه کمک کند. با این حال، به‌خصوص در سنین نوجوانی معمولاً انجام نمی‌شود، زیرا سرطان سینه در نوجوانان حتی با عوامل خطر نادر است.

سرطان سینه چند نوع است؟

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که بر اساس سلول های خاصی که تحت تاثیر قرار می گیرند طبقه بندی می شوند. اکثر سرطان‌های سینه در زیر سرطان‌ها قرار می‌گیرند که رشد سینه‌ای هستند که از سلول‌های اپیتلیال شروع می‌شوند. سرطان سینه بر اساس شیوع آن می تواند از انواع زیر باشد:

 سرطان سینه درجا:

سرطان سینه درجا از مجرای شیر منشا می گیرد و به سایر بافت های سینه سرایت نمی کند. به آن کارسینوم مجاری درجا، کارسینوم داخل مجاری یا DCIS نیز می گویند. این یک سرطان پستان غیر تهاجمی (سریع نمی شود) یا پیش تهاجمی است.

 سرطان سینه مهاجم:

سرطان تهاجمی پستان که به آن سرطان سینه نفوذی نیز می گویند، نوعی سرطان است که به بافت سینه اطراف گسترش می یابد یا به آن حمله می کند. برخی از سرطان های مهاجم ویژگی های خاصی دارند و درمان و نتایج ممکن است متفاوت باشد. این سرطان ها شدت کمتری دارند اما اغلب درمان آنها دشوار است. انواع خاصی از سرطان های مهاجم سینه عبارتند از:

 سرطان سینه سه گانه منفی که یک نوع تهاجمی از سرطان تهاجمی پستان است که فاقد گیرنده هایی است که معمولاً در سرطان سینه یافت می شود.

 سرطان سینه التهابی که یک نوع غیر معمول و به سرعت در حال پیشرفت سرطان مهاجم سینه است که باعث قرمزی، متورم و حساس شدن سینه می شود.

 بیماری پاژه پستان نوعی سرطان سینه است که از مجاری ایجاد می شود و به هاله و نوک پستان گسترش می یابد.

 تومورهای فیلود که تومورهای سینه هستند که از بافت همبند ایجاد می شوند. اینها توده های خوش خیم (نه بدخیم یا سرطانی) هستند که از مجاری یا لوبول ها منشا می گیرند.

 آنژیوسارکوم که در پوشش سلولی لنف یا رگ های خونی رخ می دهد و ممکن است پوست را درگیر کند و این ممکن است اغلب به دلیل پرتودرمانی های قبلی رخ دهد.

 

چطور از کودک مبتلا به کودک سرطان سینه حمایت کنیم؟

همه تغییرات و علائم سینه در نوجوانان نشان دهنده سرطان سینه نیست. اگرچه نادر است، اما نوجوانان ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. جستجوی مراقبت های پزشکی و درمان اولیه با پیش آگهی بهتر همراه است. نوجوانان مبتلا به عوامل خطر شناخته شده مانند قرار گرفتن در معرض اشعه، سندرم های ژنتیکی، یا شروع زودرس سرطان سینه در خانواده ها ممکن است برای غربالگری به پزشکان اولیه مراجعه کنند. همچنین ممکن است در حین کمک به نوجوان خود در مبارزه با سرطان سینه از گروه های حمایتی کمک بگیرید.

 

منبع:

www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16415 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11603 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3817 بازدید