2709
9نکته مفید برای اینکه کودکانتان به هم حسادت نکنند

9نکته مفید برای اینکه کودکانتان به هم حسادت نکنند

1400/12/22 بازدید372

دیدن برق حسادت روی صورت شیرین کودکتان قلب  شمارا به درد می آورد.آن همه خشم که جایی نمی رود.

یکی از  دلایلی که باعث می شود ما این احساس را خیلی ناراحت کننده بدانیم ،این است که اکثر ما این حسادت را به شکل دیگری تجربه کرده ایم.اما ما بزرگ ترها می توانیم آن هیولا را درونمان محبوس کنیم،کاری که کودکان نمی توانند.برای دو سال اول زندگی کودک شما یک خود پسند واقعی است و خودش را مرکز دنیایش می داند و قادر نیست مفهوم شریک شدن و احساسات دیگران را به درستی درک کند .برای مثال اگر شما سعی کنید اسباب بازی هایش را به کودک دیگری  بدهید، او به اسباب بازی هایش می چسبد و شروع به فریاد کشیدن می کند.

همان طور که بزرگ تر می شود، میتواننید به او درک مفاهیمی چون شراکت،محبت،فداکاری و ... را بیاموزید.حسادت میتواند گاهی دردناک باشد و گاهی پنهان .بنابراین این حس را نادیده نگیرید.

کودک جدید

با وجود شواهد رو به رشد،  از قبیل بزرگ شدن شکم مادر،تخت  جدید در خانه،اسباب بازی های جدید و پوشک های  سایز کوچک،تا زمانی که شما نوزاد را به خانه نبرده اید ،کودک شما درک صحیحی از ورود یک نوزاد جدید به خانه ندارد و معمولا نوزادان با وجود بی میلی کودک  اول ،در  آغوش مادر به خانه می آیند.

کودک نوپا با خود فکر می  کند این موجود پر سروصدا و گاهی بد بو که پدر و مادرم تصمیم گرفته اند در خانه ام ،حتی شاید در اتاق  من زندگی کند ،کیست؟

این افکار گیج کننده می تواند کودک را عصبی و بسیار حساس کند .با این حال  برای پیش گیری از  حسادت بیش ازاندازه کودک،راه هایی وجود دارد .من در  اینجا 9 راه را برای کنترل حسادت کودکان بیان می کنم تا کمی از اثر این حس بکاهید.

1-پدر  در این دوران همراه کودک باشد

پدر باید از کودک بزرگتر به عنوان دستیارش در انجام کارهای خانه کمک بخواهد.در مورد همه چیز با کودک صحبت کند مثلا چرا آسمان آبی  است ،یا چگونه می توان کیک شکلاتی برای عصرانه پخت و... این نوع رابطه به ویژه در زمانی که نوزاد جدید به  خانه می آید ،از اهمیت زیادی برخوردار است .

 

2-خرید اسباب بازی برای کودک بزرگ تر را فراموش نکنید.

اگر هدیه ای برای نوزادتان می خرید یک هدیه کوچک هم برای کودک بزرگ تر تهیه کنید .کودک  با دریافت هدیه طوری رفتار می کند که انگار شاهزاده است و با تمام غرور خواهر یا برادرش را به همه نشان خواهد داد  .

3-برنامه بازی های کودک را تغییر ندهید.

کودکانی که برای بازی هایشان برنامه خاصی ندارند و قبل از تمام کردن یک فعالیت به سراغ کار دیگری می روند ،زودتر عصبی و خسته می شوند و نیروی بالقوه بیشتری برای رفتارهای حسودانه  از خودشان نشان می دهند.مثل چنگ زدن و گرفتن اسباب بازی از دست یکدیگر. به جای ساعت بازی نامنظم و درهم و برهم تا آنجایی که می توانید سعی کنیم برنامه بازی  های او را از پیش تعیین کنید.

4-مقایسه را به حداقل برسانید.

این مسأله همین طور که کودکان بزرگ تر می شوند اهمیت ویژه ای می یابد.به یاد داشته باشید که هر کودک مهارتها، استعدادها و علائق خاص خودش را دارد .شما نباید آنها را با هم مقایسه کنید. آنها هم نبایند این کار را بکنند.

بر زبان آوردن جملاتی مثل  ((چرا تو نمی توانی؟))تنها موجب می شود که کودک احساس بدی  نسبت به توانایی  های خودش پیدا کند و او را تحریک می کنید تا منتظر اشتباهات خواهر یا برادرش در زمانی که شما متوجه نیستید،شود.

5-روزهای زوج و فرد را برای کودکانتان در نظر بگیرید.

این کار  به ویژه برای کودکان کوچک تر خوب جواب می دهد .اجازه دیدن برنامه های تلویزیون در روزهای فرد برای یکی و استفاده از یک اسباب بازی در روزهای زوج برای دیگری .خواندن کتاب قصه قبل  از خواب در روزهای فرد برای یکی و روزهای زوج برای دیگری .

 

 

 

6- ایجاد زمینه برای  انجام کار  گروهی ایجاد کنید.

همان طور که اجازه دادن به آنها برای انجام فعالیت های فردی اهمیت دارد،در عین حال باید بدانید که آنها  چگونه با هم کار می کنند .اگر با هم مشکل دارند و نمی سازند، از آنها بخواهید که با هم اتاق را تمیز کنند .برای خواهرها و برادرها ضروری است که بدانند زندگی بدون یکدیگر معنا  ندارد و تقویت کار گروهی،اعضای خانواده را به هم نزدیک نگه می دارد.

7-اجازه دهید کودکان کنار هم بخوابند.

کوچکترین کودکان ما  چه اولین بچه باشند و چه چهارمین ،معمولا دوست دارند در تخت ما بخوابند .اما وقتی شروع به خوابیدن در تخت خودشان می کنند ،گاهی اوقات دوست دارند در کنار خواهر یا برادشان بخوابند .فرزند کوچک ما وقتی هراه خواهر یا برادر بزرگش است ،ازنبودن ما دچار تر س نمی شود و کودک بزرگ مان هم از احساس مسئولیت خودش لذت می برد.

8-به کودکان مسئولیت دهید .

راز خوشبختی خانواده های بزرگ تقسیم وظایف است .وقتی کودکان به اندازه کافی بزرگ شوند ،در کارهای خانه از آنها کمک بگیرید.این کار باعث می شود کودکان احساس مفید بودن داشته باشند و در عین حال شما می توانید کمی استراحت کنید پس به دنبال راه  هایی برای تقسیم کارهای خانه و کمک خواستن از کودکان باشید.وظایف متناسب با سن کودکان آنها را تبدیل به افرادی مسئولیت پذیردر آینده می کند. برخی  از اشکال کمک کردن می تواند از همان دو سالگی آغاز شود .

9- به آنها القا  کنیدکه محبوبترین نزد شما هستند.

اگر دو فرزند از هر دو جنس داشتید به آنها بگوییید((تو بهترین پسر دنیایی و تو هم بهترین دختر دنیایی))اگر هردو  از یک جنس هستند ،هر کدام از آنها را در سن خودشان محبوب خودمان بنامیم ((تو بهترین چهار ساله دنیایی و تو هم بهترین سه ساله دنیایی ))این کار باعث می شود کودک احساس خاص بودن و محبوب بودن داشته باشد بدون اینکه کودکی نزد دیگری خراب شود .کودکان دوست دارند که احساس کنند در برخی موارد خاص برتر هستند.

حسادت ریشه بسیاری از مشکلات روحی و فردی کودکان است.امیدوارم با خواندن مطالب فوق بتوانید از بروز و گسترش این حس در فرزندتان جلوگیری کنید .

فرشاد فتحی

فروشگاه اینترنتی  موبیدو

 

ارسال نظر شما

login captcha

سلام، خیلی ممنونم از مطلب مفیدتون, حتما امتحان میکنم این روش ها رو برای بچه هام 😊

🙏ممنون از مطالب مفیدتون،

ممنون از راهنمایی های خوبی که گذاشتید

واقعا میتونه مفید باشه

 مفید و کاربردی بود ممنونم از مطالب خوبتون🦋🙏

بسیار کاربردی و مفید🪴🪴🪴

خیلی کاربردی   

خیلی عالی و کاربردی

پربازدیدترین ها