2109
کم خوابی چه تأثیری در زنان و مردان می‌گذارد؟

کم خوابی چه تأثیری در زنان و مردان می‌گذارد؟

1400/12/24 بازدید9595

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد زنانی که شب‌های بی‌خوابی دارندبیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامتی هستند. زنانی بی‌خواب در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و افسردگی هستند.بیشتر مطالعات گفته‌اند که خواب کم برای سلامت کلی مضر است اما مطالعات کمی به این تفاوت‌های جنسیتی پرداخته است.

 

چگونه کم خوابی بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد؟

 فشار خون:

زنانی که در شب غلت می‌زنند و می‌چرخند، نسبت به مردان دارای پروتئین واکنش‌گر C و سایر علائم مرتبط با فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی هستند.

دیابت نوع 2:

کم خوابی می‌تواند تحمل گلوکز را مختل کند و زنان و مردان را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دهد. مطالعه سوارز نشان می‌دهد که زنانی که کم خواب هستند بیشتر از مردان در معرض سطوح بالاتر انسولین و قند خون هستند.

 افزایش وزن:

کاهش خواب با افزایش اشتها مرتبط است که می‌تواند به معنای اضافه وزن و اضافه وزن برای هر دو جنس باشد. زنانی که خواب ضعیفی دارند بیشتر از مردانی که مشکلات خواب دارند چاق هستند.

افسردگی:

کم خوابی نه تنها تفکر و حافظه را مختل می‌کند بلکه با احساس خشم، خصومت و افسردگی بیشتر در زنان مبتلا به اختلال خواب همراه است.

 

آیا زنان بیشتر از مردان به خواب نیاز دارند؟

هورمون‌ها، آناتومی و سایر تفاوت‌های فیزیولوژیکی بین زن و مرد می‌تواند بر نحوه خواب آن‌ها و احتمال تجربه برخی مشکلات خواب تأثیر بگذارد. زنان و مردان نیز با انتظارات اجتماعی و خانوادگی متفاوتی روبرو هستند. اگرچه الگو‌های خواب تحت تأثیر عوامل بی‌شماری قرار می‌گیرند اما دانستن اینکه جنسیت چگونه ممکن است نقش داشته باشند مفید است.

 

به چه علت مردان زمان کمتری را در خواب عمیق می‌گذرانند؟

زنان در مقایسه با مردان تمایل بیشتری به خوابیدن دارند و زمان بیشتری را می‌خوابند. از سن 30 تا 40 سالگی زمانی که مردان شروع به سپری کردن تدریجی زمان کمتری در خواب عمیق و خواب با حرکت سریع چشم (REM) می‌کنند تفاوت در کیفیت خواب بیشتر می‌شود. به نوبه خود یائسگی تغییراتی را برای بسیاری از زنان به ارمغان می‌آورد زیرا زمان کمتری را در خواب عمیق می‌گذرانند. به موارد زیر در این باره توجه کنید:

 

 مردان ممکن است در برابر اختلالات خواب آسیب پذیرتر باشند:

یک مطالعه نشان داد که عوامل استرس زای بیرونی در طول خواب تأثیر منفی قوی‌تری بر کیفیت خواب مردان در مقایسه با زنان دارند. برخی از محققان پیشنهاد کرده‌اند که زنان ممکن است برای مدیریت بهتر استرس ناشی از اختلالات خواب تکامل یافته باشند زیرا برای مراقبت از کودکان باید هوشیار بمانند.

 

 زنان ریتم خواب شبانه کوتاه‌تری دارند:

به طور متوسط ریتم شبانه روزی زنان حدود شش دقیقه کوتاهتر از مردان است. ریتم شبانه روزی مسئول نگه داشتن چرخه خواب و بیداری به نشانه‌های محیطی برای روز و شب است. به دلیل چرخه کوتاه‌تر زنان به طور طبیعی تمایل دارند که زودتر به خواب بروند و زودتر از خواب بیدار شوند و بیشتر به عنوان افراد صبحگاهی شناخته می‌شوند. وقتی خانم‌ها دیرتر از زمانی که ساعت بیولوژیکی‌شان می‌خواهد بیدار می‌مانند ممکن است در خواب کامل شبانه دچار مشکل شوند زیرا بدنشان به آن‌ها می‌گوید زودتر از خواب بیدار شوند.

 

 زنان بیشتر در معرض بی‌خوابی هستند:

زنان بیشتر به بی‌خوابی مبتلا می‌شوند و اغلب با اضطراب، افسردگی و بیماری‌های مزمن همراه است. برای برخی از زنان بی‌خوابی ممکن است یک اثر ثانویه اضطراب و افسردگی باشد زیرا این اختلالات خلقی نیز بیشتر در زنان تشخیص داده می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که زنان مبتلا به افسردگی بهتر از مردان مبتلا به افسردگی می‌خوابند و این نشان می‌دهد که زنان به طور کلی میل به خواب قوی‌تری دارند.

 مردان بیشتر در معرض آپنه انسدادی خواب هستند:

محققان مدت‌هاست که این تفاوت را تا حدی به هورمون‌ها و تفاوت‌های آناتومیکی در راه هوایی نسبت می‌دهند. با این حال آپنه خواب ممکن است در زنان بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد شایع باشد. خروپف در سطوح مشابهی در بین زنان و مردان رخ می‌دهد اما زنان ممکن است کمتر به آپنه خواب مبتلا شوند زیرا علائم خود را متفاوت تجربه می‌کنند.

 

زنان بیشتر در معرض ابتلا به سندرم پای بیقرار هستند:

تغییر سطح آهن و استروژن در بارداری و یائسگی زنان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم پا‌های بیقرار قرار می‌دهد و یک اختلال خواب که به دلیل میل غیرقابل مقاومت به حرکت دادن پا‌ها باعث اختلال در خواب می‌شود. افراد مبتلا به سندرم پای بیقرار نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به میگرن، افسردگی و اضطراب هستند و همه این شرایط در زنان شایع‌تر است. گفته می‌شود برخی از دارو‌های ضد افسردگی با سندرم پای بی‌قرار در مردان مرتبط هستند اما در زنان خیر.

 

 کمبود خواب ممکن است بر مردان و زنان تأثیر متفاوتی بگذارد:

زنان پس از محرومیت از خواب مزایای بیشتری نسبت به مردان از خواب بهبودی کسب می‌کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که زنان ممکن است پس از کم خوابی به ویژه پس از یائسگی در معرض خطر بیشتری برای فشار خون بالا باشند.

 

 دارو‌های خواب برای مردان و زنان متفاوت است:

درمان اختلالات خواب در زنان اغلب پیچیده‌تر از درمان مردان است زیرا پزشکان باید بررسی کنند که آیا دارو ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برساند و به شیر مادر منتقل شود یا با دارو‌های ضد بارداری تداخل داشته باشد. به دلیل این ملاحظات دارو‌های خواب ممکن است برای بسیاری از زنان گزینه مناسبی نباشد.

نتیجه‌گیری:

تحقیقات بیشتری باید در مورد زنان و خواب انجام شود زیرا تحقیقات به طور سنتی بر روی مردان متمرکز شده است. با این حال دلگرم‌کننده است که می‌بینیم محققان توجه بیشتری به تفاوت خواب افراد با جنس‌ها و جنسیت‌های مختلف دارند. درک واضح‌تر از این مسائل ممکن است به روشن شدن بهترین راه‌ها برای رویکرد درمان مشکلات خواب در هر فرد کمک کند.

 

منبع:

www.webmd.com

www.sleep.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16491 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11644 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4615 بازدید