2109
چگونه بدن شما پس از دوقلو یا چند قلو شدن تغییر می‌کند

چگونه بدن شما پس از دوقلو یا چند قلو شدن تغییر می‌کند

1400/11/16 بازدید623

بهبود فیزیکی پس از زایمان چند قلو چه از طریق واژینال یا از طریق سزارین بسیار شبیه به نقاهت پس از زایمان تک قلو است. در واقع دوره پس از زایمان با دوقلو‌ها یا سه قلو‌ها می‌تواند بدتر باشد زیرا هر چیزی که تجربه می‌کنید کمی دردناک‌تر خواهد بود و مدت طولانی‌تری طول می‌کشد. بهترین راه برای یک بهبودی موفق پس از زایمان این است که صبور باشید و به خودتان زمان کافی برای استراحت و بهبودی بدهید. برای کمک به درک اینکه بدنتان در چه شرایطی قرار دارد در اینجا بیشتر در مورد چگونگی تغییر هر یک از اعضای بدن شما پس از زایمان چند قلو و همچنین اینکه آیا می‌توانید دوره نقاهت پس از زایمان را تسریع کنید (یا حداقل تسهیل کنید) آورده شده است.

بدن پس از زایمان دوقلو یا چند قلو شدن چگونه خواهد شد؟

 شکم:

صبور باشید و بدانید که بعد از زایمان چند قلویی طول می‌کشد تا ناحیه میانی شما به حالت عادی برگردد. پوست شکم شما بعد از به دنیا آوردن دوقلو‌ها و چند قلو‌های دیگر کشیده می‌شود به حدی که راه رفتن و چرخیدن برایتان ناراحت‌کننده است. باندر شکمی می‌تواند به ارائه حمایت و تسکین کمک کند. در مورد درد احتمالاً به مدت 7 تا 10 روز با کوچک شدن اندازه رحم، گرفتگی شکم را احساس خواهید کرد و شدیدترین ناراحتی در حدود روز‌های دوم و سوم رخ می‌دهد.

 سینه‌ها:

هنگامی که شیر شما در حدود سه یا چهار روز پس از زایمان می‌آید نوک سینه‌های دردناک و سینه‌های نشتی و پف کرده خواهید داشت. اما به محض اینکه به دوقلو‌ها یا چند قلو‌های خود شیر بدهید (یا اگر نوزادانتان در NICU هستند پمپاژ کنید) ناراحتی باید کاهش یابد. حتماً غذا‌های سالم فراوان بخورید، مایعات زیادی بنوشید و در صورت نیاز از متخصص شیردهی کمک بگیرید.

 خونریزی واژن:

با دوقلو‌ها و چند قلو‌ها ترشحات خونی بعد از زایمان بیشتری را تجربه خواهید کرد که به آن لوچیا می‌گویند. در 10 روز اول این مایع قرمز رنگ و سنگین به نظر می‌رسد اما بعد از آن جریان و رنگ آن روشن می‌شود و در حدود چهار تا شش هفته پایان می‌یابد.

 کمردرد:

کمردرد نه تنها در بارداری رایج است، بلکه اغلب پس از زایمان نیز می‌تواند ادامه یابد. کمردرد پس از زایمان می‌تواند ناشی از حمل آن نوزادان جدید در همه جا باشد اگرچه هورمون‌های بارداری همچنین عضلات، رباط‌ها و مفاصل شما را شل می‌کنند بنابراین چند هفته طول می‌کشد تا قدرت کمر شما به حالت طبیعی نزدیک شود.

بدن درد:

ممکن است از تجربه زایمان در همه جا احساس درد کنید در حالی که باسن، زانو‌ها و پا‌های شما که وزن نوزاد را تحمل می‌کنند (دو بار یا بیشتر) بدون شک تا چند هفته پس از زایمان درد خواهند داشت.

 خستگی:

خستگی طبیعی بوده زیرا تولد نوزادان شما ممکن است ساعت‌های زیادی طول بکشد و  شما در تمام طول شب بیدار خواهید بود و در حال شیر دادن یا آماده کردن و دادن شیشه شیر به پای شیرینی خود هستید.

 درد بخیه:

اگر با دوقلو‌ها، سه قلو‌ها یا سایر چند قلو‌های خود سزارین شده‌اید بریدگی معده‌ای که دریافت کرده‌اید ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا بهبود یابد. مقداری بی‌حسی و خارش در محل نیز طبیعی است.

 

آیا راهی برای تسریع بهبودی پس از زایمان بعد از دوقلو و چند قلو شدن وجود دارد؟

هیچ راه مطمئنی برای تسریع بهبودی پس از زایمان وجود ندارد زیرا بدن به سادگی به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. به طور کلی اگر زایمان طبیعی داشته باشید احتمالاً در عرض سه هفته احساس بهتری خواهید داشت اگرچه اگر پارگی یا اپیزیوتومی داشته باشید ممکن است شش هفته یا بیشتر طول بکشد. بهبودی سزارین ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد اگرچه احساس درد برای ماه‌ها غیرمعمول نیست. بنابراین در حالی که نمی‌توانید ریکاوری خود را مجبور کنید به سرعت حرکت کند، می‌توانید برای کاهش ناراحتی خود وسایلی مانند کیت ریکاوری زایمان طبیعی که حاوی پد‌های زایمان، شیشه شیر و مسکن‌های OTC است جمع‌آوری کنید (البته از پزشک خود بپرسید که چه چیزی بی‌خطر است. برای شیردهی اگر شیر می‌دهید). مجدداً قبل از مصرف هر چیزی با پزشک متخصص زنان یا مامای خود در مورد ملین‌ها و سایر دارو‌ها مشورت کنید.

نتیجه‌گیری:

داشتن دو یا چند نوزاد به طور همزمان می‌تواند تأثیرات زیادی بر بدن شما داشته باشد و عوارض بعدی را تا حدودی بدتر و طولانی‌تر از زمانی است که فقط یک نوزاد داشته باشید. با این حال بدانید که با زمان کافی به علاوه کمک دوستان و خانواده به زودی بهبود خواهید یافت و دوباره به حالت قبلی خود باز خواهید گشت.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها