2709
بارداری شیمیایی چیست؟

بارداری شیمیایی چیست؟

1400/10/24 بازدید4060

پریود شدن یک هفته پس از تست بارداری مثبت می‌تواند گیج‌کننده و ترسناک باشد اما در واقع بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید. شما ممکن است چیزی را تجربه کرده باشید که اغلب به عنوان حاملگی شیمیایی از آن یاد می‌شود. بسیاری از زنانی که حاملگی شیمیایی دارند در واقع حتی نمی‌دانند که باردار شده‌اند. حاملگی شیمیایی یک سقط زودرس بارداری است که زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور می‌شود و در رحم کاشته می‌شود، اما قادر به رشد طبیعی نیست. معمولاً در حدود هفته 4 تا 5 سیکل قاعدگی شما رخ می‌دهد. حاملگی‌های شیمیایی بسیار رایج است. در واقع متخصصان در واقع معتقدند که این از دست دادن خیلی زود حاملگی ممکن است تا 50 درصد از تمام حاملگی‌ها را تشکیل دهد.

 

بارداری شیمیایی چه علائمی دارد؟

بسیاری از زنان نمی‌دانند که حاملگی شیمیایی داشته‌اند. علائمی که نشان می‌دهد ممکن است حاملگی شیمیایی داشته باشید عبارتند از:

  •  نتیجه تست بارداری مثبت زودهنگام و پس از چند هفته پریود شما
  •  یک دوره دیررس

خونریزی لانه گزینی در مقابل حاملگی شیمیایی چیست؟

لکه بینی یا خونریزی خفیف به دنبال تست بارداری مثبت لزوماً به معنای بارداری شیمیایی نیست. برخی زنان خونریزی خفیف لانه گزینی را تجربه می‌کنند که نشانه بارداری استت. خونریزی شدید و گرفتگی‌های قاعدگی در بارداری ممکن است نشان‌دهنده از دست دادن زودهنگام قریب‌الوقوع باشد.

 

چه چیزی باعث بارداری شیمیایی می‌شود؟

در شروع بارداری یک تخمک و یک اسپرم 23 کروموزوم از هر شریک را با هم ترکیب می‌کنند تا یک زیگوت با 46 کروموزوم تشکیل دهند. زیگوت از طریق تقسیم سلولی سریع شروع به رشد می‌کند و به یک بلاستوسیست تکامل می‌یابد و در دیواره رحم کاشته می‌شود.

  •  یک اسپرم یا یک تخمک کروموزوم‌های زیادی دارد یا کافی نیست
  •  پس از لقاح، زیگوت (جنین اولیه) نیز دارای تعداد غیر طبیعی کروموزوم است
  • ناهنجاری‌های کروموزومی به طور تصادفی رخ می‌دهد و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. با این حال احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی با افزایش سن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

عوامل شیمیایی خطر بارداری چه چیز‌هایی هستند؟

 داشتن 35 سال یا بیشتر

 اختلالات لخته شدن درمان نشده

 شرایط تیروئید درمان نشده

 سایر شرایط پزشکی مانند دیابت کنترل نشده

 

بارداری شیمیایی و IVF چیست؟

در حالی که تجربه حاملگی شیمیایی پس از انجام درمان‌های ناباروری مطمئناً ناامید‌کننده است و حتی ممکن است شما را وادار کند که تلاش‌های IVF را به طور کامل متوقف کنید، علم در کنار شماست. با پزشک خود در مورد شانس بارداری خود و اینکه آیا دور دیگری از IVF توصیه می‌شود صحبت کنید. در حالی که حاملگی‌های شیمیایی با درمان‌های باروری بیشتر اتفاق نمی‌افتند اما در این شرایط بیشتر شناسایی می‌شوند، زیرا بیمارانی که درمان‌های باروری را دریافت می‌کنند اغلب آزمایش‌های اولیه بارداری را انجام می‌دهند.

بهبودی و اندوه پس از بارداری شیمیایی

حاملگی شیمیایی ممکن است بیشتر شبیه چرخه‌ای باشد که در آن حاملگی هرگز رخ نداده و طبیعی است که احساس ناراحتی کنید بدون توجه به اینکه سقط بارداری چقدر زود اتفاق می‌افتد. در صورت نیاز به خود اجازه دهید غمگین شوید. به یاد داشته باشید که بارداری شیمیایی تقصیر شما نیست. از آنجایی که بیشتر سقط جنین ناشی از حوادث کروموزومی است، هیچ کاری نمی‌توانید برای جلوگیری از آن‌ها انجام دهید. ممکن است با دیدن سایر زنان باردار یا مادران و نوزادان احساس حسادت کنید و ممکن است در دوران نقاهت پس از یک بارداری شیمیایی با شکست مواجه شوید. به خاطر داشته باشید که بازگشت و نوسان احساسات بسیار طبیعی است.

تلاش برای باردار شدن مجدد پس از بارداری شیمیایی

از دست دادن بارداری خیلی زود معمولاً نیازی به مداخله پزشکی ندارد اما اگر فکر می‌کنید این مورد را تجربه کرده‌اید، می‌توانید به پزشک خود مراجعه کنید. آن‌ها ممکن است بتوانند تأیید کنند که حاملگی شیمیایی بسته به اینکه اخیراً شما خونریزی را تجربه کرده‌اید اتفاق افتاده است. اگر متوجه شدید که عادت ماهیانه نامنظم یا سیکل بیش از 35 روزه دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است بخواهد شرایطی را که شامل عدم تخمک‌گذاری است، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، که می‌تواند باردار شدن را برای شما دشوارتر کند. همیشه‌ایده خوبی است که به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

  •  شما بالای 35 سال سن دارید و شش ماه است که برای باردار شدن تلاش کرده‌اید
  •  شما بالای 38 سال سن دارید و سه ماه است که برای باردار شدن تلاش کرده‌اید
  •  شما بالای 40 سال سن دارید یا سابقه شخصی یا خانوادگی ناباروری دارید

نتیجه‌گیری:

 

گذراندن یک یا دو بارداری شیمیایی می‌تواند دلخراش باشد اما دلیلی برای هشدار نیست. اگر یک وضعیت پزشکی در حاملگی شیمیایی شما نقش داشته باشد بیشتر آن‌ها قابل درمان هستند تا بتوانید یک نوزاد سالم باردار شوید. این بدان معناست که به محض اینکه احساس آمادگی کردید می‌توانید دوباره تلاش کنید.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7460 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5428 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15008 بازدید