2109
اثبات کار (PoW) چیست؟

اثبات کار (PoW) چیست؟

1400/09/25 بازدید232

اثبات کار (PoW) سیستمی را توصیف می‌کند که برای جلوگیری از استفاده‌های بیهوده یا مخرب قدرت محاسباتی، مانند ارسال ایمیل‌های هرزنامه یا راه‌اندازی حملات انکار سرویس، به تلاشی نه چندان ناچیز اما امکان‌پذیر نیاز دارد. این مفهوم متعاقباً توسط هال فینی در سال 2004 از طریق ایده "اثبات کار قابل استفاده مجدد" با استفاده از الگوریتم هش SHA-256 برای تضمین پول دیجیتال اقتباس شد.

 

 

پس از معرفی آن در سال 2009، بیت کوین به اولین کاربرد گسترده ای از ایده PoW فینی تبدیل شد (فینی همچنین دریافت کننده اولین تراکنش بیت کوین بود). اثبات کار اساس بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را نیز تشکیل می دهد که امکان اجماع ایمن و غیرمتمرکز را فراهم می کند.

 

درک اثبات کار

این توضیح بر اثبات کار در شبکه بیت کوین تمرکز خواهد کرد. بیت کوین یک ارز دیجیتال است که زیربنای آن نوعی دفتر کل توزیع شده به نام «بلاک چین» است. این دفتر کل حاوی رکوردی از تمام تراکنش‌های بیت‌کوین است که در «بلوک‌های» متوالی مرتب شده‌اند، به طوری که هیچ کاربری مجاز نیست هر یک از دارایی‌های خود را دو بار خرج کند. به منظور جلوگیری از دستکاری، دفتر عمومی یا «توزیع شده» است. نسخه تغییر یافته به سرعت توسط سایر کاربران رد می شود.

 

 

روشی که کاربران در عمل دستکاری را تشخیص می‌دهند از طریق هش‌ها، رشته‌های طولانی اعداد است که به عنوان اثبات کار عمل می‌کنند. مجموعه ای از داده ها را از طریق یک تابع هش قرار دهید (بیت کوین از SHA-256 استفاده می کند) و تنها یک هش ایجاد می کند. با این حال، به دلیل "اثر بهمنی"، حتی یک تغییر کوچک در هر بخشی از داده های اصلی منجر به یک هش کاملاً غیرقابل تشخیص می شود. اندازه مجموعه داده اصلی هر چه باشد، هش تولید شده توسط یک تابع معین به همان طول خواهد بود. هش یک تابع یک طرفه است: نمی توان از آن برای به دست آوردن داده های اصلی استفاده کرد، فقط برای بررسی اینکه داده هایی که هش را ایجاد کرده اند با داده های اصلی مطابقت دارند یا خیر.

 

اثبات کار به چه معناست؟

PoW به گره‌ها در یک شبکه نیاز دارد تا شواهدی را ارائه دهند که نشان دهد توان محاسباتی خود را صرف کرده‌اند (یعنی کار) به منظور دستیابی به اجماع به روشی غیرمتمرکز و جلوگیری از سبقت گرفتن بازیگران بد از شبکه.

 

اثبات کار چگونه یک تراکنش رمزنگاری را تأیید می کند؟

خود کار دلخواه است. برای بیت کوین، شامل تکرار الگوریتم های هش SHA-256 است. با این حال، «برنده» دور هش، تراکنش‌ها را از mempool در بلوک بعدی جمع‌آوری و ثبت می‌کند. از آنجا که "برنده" به طور تصادفی متناسب با کار انجام شده انتخاب می شود، همه افراد در شبکه را تشویق می کند تا صادقانه عمل کنند و فقط تراکنش های واقعی را ثبت کنند.

 

چرا ارزهای دیجیتال به اثبات کار نیاز دارند؟

از آنجایی که بلاکچین‌ها از نظر طراحی غیرمتمرکز و همتا به همتا هستند، بلاک چین‌ها مانند شبکه‌های ارزهای دیجیتال به روشی برای دستیابی به اجماع و امنیت نیاز دارند. اثبات کار یکی از روش‌هایی است که تلاش برای پیشی گرفتن از شبکه را بیش از حد نیازمند منابع می‌کند. مکانیسم‌های اثبات دیگری نیز وجود دارند که کمتر به منابع نیاز دارند، اما دارای اشکالات یا معایب دیگری مانند اثبات سهام (PoS) و اثبات سوختگی هستند. بدون مکانیزم اثبات، شبکه و داده های ذخیره شده در آن در برابر حمله یا سرقت آسیب پذیر خواهند بود.

 

آیا بیت کوین از اثبات کار استفاده می کند؟

بله. از یک الگوریتم PoW بر اساس تابع هش SHA-256 به منظور اعتبارسنجی و تایید تراکنش ها و همچنین صدور بیت کوین های جدید در گردش استفاده می کند.

 

راه های دیگر بدست آوردن ارز دیجیتال

یکی دیگر از راه ها و روش هایی که می توانید ارز های دیجیتال را بدست آورید و از رمزارز ها استفاده کنید، خرید ارز دیجیتال می باشد. یکی از روش های خرید ارز دیجیتال این می باشد که از یک پلتفرم معاملاتی معتبر نظیر اوکی اکسچنج استفاده کنید.

 

خرید ارز دیجیتال از اوکی اکسچنج

اوکی اکسچنج یکی از وب سایت های خرید و فروش ارز های دیجیتال می باشد که بیش از 4 سال است سابقه دارد و با دارا بودن اپلیکیشن اختصاصی، توانسته است رضایت کاربرانش را بگیرد.

شما به راحتی می توانید در اوکی اکسچنج ثبت نام کنید و پس از احراز هویت ادام به خرید بیت کوین، اتریوم و سایر ارز های دیجیتال کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها