2109
بچه‌ها را با یک «بلد» به تفریح ببرید

بچه‌ها را با یک «بلد» به تفریح ببرید

1400/09/21 بازدید139

بیش از یک و نیم میلیون کودک زیر شش سال در ایران، مهم‌ترین سال‌های زندگی خود را در قرنطینه اجباری کرونا گذراندند. کارشناسان معتقدند روند اجتماع‌پذیری کودکان در سنین ۳ تا ۶ سالگی شکل می‌گیرد و در این سنین آموزش‌ها و تربیت‌های خارج از خانه، ارتباط با همسالان و فعالیت‌های گروهی تاثیر بسزایی در رشد کودکان دارد.

با این‌حال محدودیت‌های کرونایی نه تنها فرصت بازی با همسالان را از بچه‌ها دریغ کرد، بلکه به دلیل شرایط قرنطینه، کودکان نتوانستند حتی از امکانات محیطی و شهری استفاده کنند و در چهاردیواری آپارتمان‌ها محبوس ماندند.

این روزها که آمار و ارقام خبر از کاهش روند پیشرفت کرونا دارد و در بسیاری شهرهای کشور، اعلان خطر قرمز جای خود را به رنگ آبی داده است؛ می‌توان کودکان را با محیط‌های عمومی آشنا کرد.

پارک‌ها و فضاهای سبز شهری از دم دستی‌ترین اماکنی هستند که می‌توانند محیط بازی برای کودکان مهیا کنند؛ و در مسیریاب «بلد» نیز می‌توانید نزدیک‌ترین بوستان به محله خود را پیدا کنید؛ با این حال به دلیل سرد شدن هوا در این فصل و خصوصا آلودگی فزاینده در کلانشهرها بهتر است فعلا از بردن کودکان به این فضاها چشم پوشی کنید.

اما اگر می‌خواهید گزینه‌های بیشتری برای تفریحات مناسب کودکان داشته باشید این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

شهربازی‌های سرپوشیده

یکی از پرشمارترین فضاهای بازی کودکان شهربازی‌های سرپوشیده هستند که در اغلب مرکز خریدهای بزرگ تعبیه شد‌ه‌اند.

شهربازی‌های سرپوشیده معمولا شامل طیف وسیعی از بازی‌های کامپیوتری هستند که در بسیاری موارد در ترکیب با واقعیت مجازی، می‌توانند ساعت‌ها کودکان را مشغول کنند.

در این نوع شهربازی‌ها معمولا امکاناتی نظیر اتاق تولد یا بوفه خوراکی نیز برای بچه‌ها درنظر گرفته شده است. در برخی از آنها نیز شما می‌‌توانید کودک‌تان را به مربی بسپارید و با خیال آسوده به خرید بپردازید.

در تهران، شهربازی چمران و سرزمین عجایب تیراژه از قدیمی‌ترین‌ها هستند اما در سال‌های اخیر تعداد آنها بسیار زیاده شده است و از طریق جستجو در «بلد» به آسانی می‌توانید نزدیک‌ترین شهربازی سرپوشیده به منزل‌تان را پیدا کنید.

 

پارک‌های علم و فناوری

یکی از جذاب‌ترین فضاها برای گشت و گذار کودکان، بردن آنها به پارک‌های بر مبنای علم و تجربه است. این فضاها در اغلب شهرها احداث شده‌اند و زمینه اصلی فعالیت آنها ایجاد امکان تجربه‌های دنیای واقعی در شرایط ایمن برای کودکان است.

پارک مشاغل، پارک بازیافت، پارک ترافیک، هیومن پارک، مزرعه کودک و انواع فضاهای اینچنین به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند خود را در جامعه واقعی تصور کنند و به آرزوهایشان جامه عمل بپوشانند.

همچنین حضور در فضاهایی مانند رصدخانه‌ها یا باغ‌های گیاه‌شناسی آنها را با دنیای پیرامون آشتی می‌دهد و دید جدیدی نسبت به دنیا به آنها خواهد داد.

برای اینکه بتوانید پارک‌های علم و فناوری شهر خود را بشناسید، کافی است سری به «بلد» بزنید؛ در «بلد» علاوه بر ارائه مسیر و آدرس دسترسی به این فضاها، می‌توانید تصویر بخش‌هایی از این پارک‌ها را نیز ببینید و از طریق کامنت‌ها، از تجربه افرادی که قبلا به آنجا رفته‌اند استفاده کنید. 

 

باغ وحش

گرچه این روزها فعالان محیط زیست نسبت به نگهداری حیوانات در فضاهای بسته و باغ وحش هشدار می‌دهند و معتقدند نباید حیوانات را از حق زندگی در طبیعت محروم کرد؛ اما بچه‌ها همیشه با دیدن حیوانات واقعی دنیای وحش از نزدیک هیجان‌زده می‌شوند.

اگر کودک‌تان را به باغ وحش بردید حتما به او آموزش دهید که خوراکی‌های غیرمعمول به حیوانات ندهد یا رفتاری که باعث آزار آنها شود از خود نشان ندهد.

باغ پرندگان نیز یکی از فضاهای مناسب برای نگهداری گونه‌های مختلف پرندگان در شرایط شبیه به محیط طبیعی است که به کودکان فرصت می‌دهد از نزدیک گونه‌های مختلف پرندگان را ببینند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

 

موزه‌ها

آشنا کردن کودکان با سبک و سیاق زندگی پیشینیان همواره برای آنها آموزنده است و از این جهت بردن آنها به أنواع موزه‌ها برایشان جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. اما موزه‌های تاریخ طبیعی، پارک ژوراسیک یا فضاهایی از این دست، می‌تواند در تقویت قوه تخیل آنها بسیار موثر عمل کند.

از آنجا که بچه‌ها علاقه زیادی به عروسک دارند، موزه عروسک‌های ملل نیز پیشنهاد جذابی برای کودکان خواهد بود. این موزه علاوه بر جذابیت بصری، کودکان را با فرهنگ و پوشش ملل مختلف آشنا می‌کند و این امر خود آغازی برای پذیرش فرهنگ‌های مختلف و اجتماعی‌تر شدن کودکان است.

با وجود آنکه اغلب موزه‌ها در تهران قرار دارند و متاسفانه توزیع مناسبی در شهرهای مختلف کشور ندارند، اما می‌توانید با جستجو در نقشه و مسیریاب «بلد»، موزه‌های موجود در شهر خودتان را پیدا کنید و در اولین فرصت برای بردن فرزندتان به موزه برنامه‌ریزی کنید. بهتر است برای اینکه تجربه خوشایندی برای موزه‌گردی در ذهن کودکان به جا بگذارید، از همسالان یا دوستانش نیز دعوت کنید که با شما به موزه بیایند، موزه‌گردی دسته‌جمعی همیشه برای بچه‌ها جذاب است.

 

تالارهای هنر و تئاتر

کارشناسان همواره توصیه می‌کنند کودکان را با هنر آشنا کنید؛ زیرا هنر نخستین و بهترین مسیر برای شکوفایی قوه تخیل کودکان است؛ و بچه‌ها اغلب از طریق قوه تخیل بالای خود با دنیا مواجه می‌شوند.

گرچه ممکن است در اغلب شهرها گالری یا تالارهای هنر مخصوص کودکان وجود نداشته باشد؛ اما با کمی جستجو حتما می‌توانید سالن‌های تئاتر مخصوص کودکان را پیدا کرده و آنها را به تماشای نمایش‌های شاد و انرژی‌بخش ببرید.

حتی اخیرا برخی تئاترها به صورت بداهه و با مشارکت کودکان تماشاگر اجرا می‌شوند و اگر بتوانید یکی از آنها را پیدا کنید تجربه منحصر به فردی برای فرزندتان رقم خواهید زد.

برای پیدا کردن سالن‌های تئاتر و گالری‌های هنری کافی است در «بلد» جستجو کنید. در این اپلیکیشن علاوه بر آدرس، اطلاعات تماس با این مراکز نیز وجود دارد و می‌توانید از طریق تماس تلفنی برنامه هفتگی آنها را دریافت کنید.

 

باغ کتاب، شهر کتاب

بهترین فضا برای تغذیه روح و روان کودکان، کتاب‌فروشی‌های بزرگ نظیر باغ کتاب و شهر کتاب است. بچه‌ها می‌توانند ساعت‌ها در کتابفروشی سرگرم شوند و حتی اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشند از دیدن تصاویر کتاب‌های مختلف لذت ببرند.

روانشناسان کودک می‌گویند برای تشویق بچه‌ها به کتاب خواندن، بهتر است خرید کتاب برای کودکان را به خودشان محول کنید و اجازه دهید کتاب‌های مورد علاقه خود را از انبوه پیشنهادهای موجود انتخاب کنند.

اگر در نقشه شهر و منطقه شما هیچ‌یک از گزینه‌های قبلی موجود نباشد، این یکی را حتما می‌توانید پیدا کنید. همین الان به سراغ «بلد» بروید و برای تفریح فرهنگی آخر هفته فرزندتان برنامه‌ریزی کنید. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5341 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3877 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14779 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3837 بازدید