2109
سندرم تخمدان پلی کیست و پوست

سندرم تخمدان پلی کیست و پوست

1400/08/25 بازدید1983

مشکلات پوست و مو می‌توانند یکی از قابل درک‌ترین ویژگی‌های سندرم تخمدان پلی کیست باشند بنابراین گاهی اوقات دلیل مراجعه به مراقبت‌های پزشکی هستند. با این حال ویژگی‌های PCOS همچنین بی‌نظمی‌های قاعدگی، تخمدان‌های پلی کیست چاقی و مقاومت به انسولین (زمانی که سلول‌ها به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهند) است. علت PCOS به طور کامل شناخته نشده است اما شواهد علمی به عدم تعادل هورمونیبه ویژه تستوسترون اضافی (همچنین به عنوان هیپرآندروژنیسم شناخته می‌شود) و مقاومت به انسولین اشاره می‌کنند. PCOS شایع‌ترین علت ناباروری در زنان است. عدم تعادل هورمونی در PCOS روند تخمک‌گذاری را مختل می‌کند و بدون تخمک‌گذاری بارداری امکان‌پذیر نیست.

چگونه بفهمیم سندرم تخمدان پلی کیست داریم؟

آزمایش‌ها شامل اندازه‌گیری سطوح هورمون‌های مختلف مانند آندروژن‌ها است. آزمایشات تصویربرداری ممکن است شامل سونوگرافی از تخمدان‌ها باشد. زنان مبتلا به PCOS ممکن است متوجه شوند که ضایعات آکنه عمیق‌تر، بزرگ‌تر و دیرتر برطرف شوند. آکنه در PCOS معمولاً در حوالی دوره‌های قاعدگی بدتر می‌شود. متخصصان پوست اغلب استفاده از قرص‌های ضد بارداری خوراکی یا دارویی به نام اسپیرونولاکتون را برای درمان این نوع آکنه توصیه می‌کنند. گاهی اوقات بیماری پوستی دیگری به نام آکانتوز نیگریکانس ظاهر می‌شود که در نواحی تیره و مخملی پوست دیده شده و معمولاً در چین‌های پوستی مانند اطراف گردن و زیر بغل ایجاد می‌شوند. این نوع بیماری پوستی با مقاومت به انسولین نیز همراه بوده و ممکن است به دلیل تحریک سلول‌های پوست توسط انسولین باشد و باعث رشد بیش از حد آن‌ها شود.

سندرم تخمدان پلی کیست را چطور درمان کنیم؟

انواع درمان‌های مورد استفاده به اولویت‌ها و علائم فرد بستگی دارد. به عنوان مثال داشتن وزن مناسب می‌تواند منجر به بهبود علائم شود، بنابراین اصلاح سبک زندگی در تغذیه و ورزش ممکن است کمک کند. هیرسوتیسم را می‌توان با لیزر مو‌های زائد یا الکترولیز درمان کرد. برخی از بیماران ممکن است قرص‌های ضد بارداری را برای بهبود منظم قاعدگی امتحان کنند. متفورمین یک داروی رایج برای دیابت بوده و می‌تواند برای کمک به بهبود پاسخ بدن به انسولین استفاده شود. برنامه‌ریزی درمانی برای هر فرد تنظیم می‌شود و بستگی به این دارد که آیا بارداری یک هدف کوتاه مدت است یا خیر. اگر زنی در تلاش برای باردار شدن است باید از مصرف برخی دارو‌ها از جمله اسپیرونولاکتون و رتینوئید‌ها برای آکنه اجتناب کرد.

 

منبع:

www.health.harvard.edu

ارسال نظر شما

login captcha

تنبلی تخمدان دارم چه قرصی مصرف کنم برای کاهش وزن

پربازدیدترین ها