2109
سوزش سر دل در دوران بارداری

سوزش سر دل در دوران بارداری

1400/08/08 بازدید5365

معمولاً چه زمانی سوزش سر دل در دوران بارداری شروع می‌شود؟

برای بسیاری از زنان سوزش سر دل از سه ماهه اول بارداری و از حدود ماه دوم شروع می‌شود و یک علامت بارداری است که تا ۹ ماه ادامه دارد.

 

علت سوزش سر دل در دوران بارداری چیست؟

در اوایل بارداری بدن شما مقادیر زیادی هورمون پروژسترون و ریلکسین تولید می‌کند که تمایل دارند بافت‌های عضلانی صاف را در سراسر بدن از جمله آن‌هایی که در دستگاه گوارش (GI) شما قرار دارند شل کنند. در نتیجه غذا گاهی آهسته‌تر در سیستم شما حرکت می‌کند و در نتیجه انواع مشکلات سوء هاضمه از آن احساس نفخ و گاز گرفتگی گرفته تا سوزش سر دل را ایجاد می‌کند. این ممکن است برای شما ناراحت‌کننده باشد اما در واقع برای کودک شما مفید است. این کندی هضم باعث جذب بهتر مواد مغذی به جریان خون و متعاقباً از طریق جفت و در نوزاد شما می‌شود. سوزش سر دل زمانی اتفاق می‌افتد که حلقه ماهیچه‌ای که مری را از معده جدا می‌کند شل می‌شود (مانند همه ماهیچه‌های دستگاه گوارش)، به غذا و شیره‌های گوارشی سخت اجازه می‌دهد از معده به مری برگردند. این اسید‌های معده پوشش حساس مری را تحریک می‌کنند و باعث ایجاد احساس سوزش در اطراف جایی که قلب قرار دارد می‌شود. بنابراین اصطلاح سوزش سر دل را می‌گویند اگرچه مشکل ربطی به قلب شما ندارد.

سوزش سر دل در دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

- آدامس بدون قند بجوید:

انجام این کار حدود نیم ساعت بعد از غذا باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که می‌تواند اسید اضافی را در مری خنثی کند. آیا در مورد شیرین‌کننده‌های مصنوعی در دوران بارداری نگران هستید؟ آدامس بدون قند در حد اعتدال خوب است. اگر شما جزء زنانی هستید که متوجه می‌شوند آدامس با طعم نعناع باعث تشدید سوزش سر دل می‌شود آدامس غیر نعنایی را انتخاب کنید.

- بادام را اضافه کنید:

بعد از هر وعده غذایی چند بادام بخورید زیرا این آجیل‌های خوش طعم آب معده را خنثی می‌کنند که ممکن است سوزش سر دل را تسکین یا حتی از آن جلوگیری کند.

 

آیا می‌توانم از سوزش سر دل در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

شانس داشتن یک بارداری کاملاً بدون سوزش سر دل بسیار کم است. خبر خوب این است که سوء هاضمه ناشی از بارداری نیز جای نگرانی ندارد. در این بین اقدامات پیشگیرانه و استراتژی‌های تسکین دهنده زیادی وجود دارد که می‌توانید برای سوزش سر دل بارداری امتحان کنید، از جمله:

- از غذا‌های محرک اجتناب کنید:

اگر غذایی باعث سوختگی یا سایر مشکلات شکمی شد فعلاً آن را از منو غذایی خود حذف کنید. برخی از غذا‌ها باعث سوزش سر دل می‌شوند از جمله غذا‌های بسیار چاشنی یا تند، غذا‌های سرخ شده یا چرب، گوشت‌های فرآوری شده، شکلات، کافئین، نوشابه‌های گازدار، نعناع و مرکبات.

- همزمان ننوشید و نخورید:

مایع بیش از حد مخلوط با غذای زیاد معده را متسع می‌کند و سوزش سر دل را تشدید می‌کند. سعی کنید بیشتر مایعات خود را بین وعده‌های غذایی بنوشید.

- لباس‌های گشاد بپوشید:

لباس‌هایی بپوشید که نفس می‌کشند. لباس‌های تنگ در اطراف کمر می‌توانند شکم شما را منقبض کنند و بر فشار وارد شده و سوختگی را تشدید کنند.

- استراحت کنید:

استرس همه ناراحتی‌های معده را بیشتر می‌کند و بهتر است استراحت کنید.

 

چه زمانی می‌توان انتظار داشت که سوزش سر دل در دوران بارداری پایان یابد؟

متأسفانه سوزش سر دل علامتی است که اگر اصلاً آن را داشته باشید، احتمالاً در تمام دوران بارداری تجربه خواهید کرد. البته بعد از زایمان رفع می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

 

منبع: www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید