2109
چه زمانی نوزادان و کودکان نوپا به آنتی بیوتیک نیاز دارند؟

چه زمانی نوزادان و کودکان نوپا به آنتی بیوتیک نیاز دارند؟

1400/08/05 بازدید2144

در صورت مشکوک بودن عفونت باکتریایی به نوزاد یا علائم کودک نوپا، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. بیماری‌های زیر ممکن است دوره‌ای از آنتی بیوتیک را برای کودکان تضمین کند:

- گلودرد استرپتوکوک

- سینوزیت باکتریایی

- ذات الریه باکتریایی

- برخی از انواع عفونت‌های گوش (بیشتر در زیر)

- بی‌حسی

- عفونت‌های باکتریایی پوست

- عفونت‌های دستگاه ادراری و مثانه

برخی از علائم کودک شما ممکن است بسته به بیماری ایجاد کننده آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد یا نداشته باشد (یک دلیل دیگر برای مراجعه به پزشک متخصص اطفال برای تشخیص مناسب). در اینجا برخی از علائم بالقوه منطقه خاکستری ذکر شده است:

 تب:

تب ناشی از باکتری‌ها (مانند سینوزیت باکتریایی یا گلودرد استرپتوکوک) معمولاً هر چند نه همیشه به آنتی بیوتیک نیاز دارد. از آنجا که تنها علامت عفونت ادراری در نوزادان ممکن است تب باشد. در صورتی که کودک شما تب غیرقابل توضیح داشته باشد و پزشک شما ممکن است نمونه ادرار فرزند شما را درخواست کند.

 عفونت گوش:

عفونت گوش میانی یک عفونت شایع گوش در کودکان است و زمانی اتفاق می‌افتد که گوش میانی به طور دردناکی با مایعات مسدود می‌شود. معمولاً به دلیل سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی فوقانی ایجاد می‌شود. این مایع به محلی برای رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها تبدیل شده و با هرگونه عفونت گوش نوزاد ممکن است:

- گوش عفونی را بکشند

- مشکل در خوابیدن (درد اغلب در شب تشدید می‌شود)

- تب داشتن

- خسته یا عصبی باشند

- نوزاد شما زیر ۶ ماه دارد

- عفونت بسیار دردناک است و بیش از چند روز طول می‌کشد

اکثر عفونت‌های ویروسی گوش و حتی بسیاری از عفونت‌های باکتریایی گوش خود به خود در عرض دو تا سه روز بهبود می‌یابد و آنتی بیوتیک‌ها باعث کاهش درد یا بهبود بهبودی نشده‌اند. در عین حال از متخصص اطفال خود در مورد مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن به فرزند خود برای تسکین درد سوال کنید.

 

گلو درد:

گلو درد اغلب اولین علامت عفونت ویروسی سرماخوردگی است که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. گلو درد ناشی از عفونت ویروسی معمولاً با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه است:

- آبریزش بینی

- سرفه کردن

- گرفتگی صدا

- چشم صورتی

 

اگر فرزند شما مبتلا به گلودرد استرپتوکوک است گلو درد معمولاً با موارد زیر همراه خواهد بود:

- تب

- لوزه‌های متورم

- لکه‌های کوچک و قرمز روی سقف دهان

- تورم غدد لنفاوی

 چشم صورتی:

چشم صورتی (التهاب ملتحمه) التهاب غشای پوشاننده چشم یا پلک است که باعث می‌شود یک یا هر دو چشم صورتی یا قرمز به نظر برسند. این می‌تواند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها، آلرژن‌ها (مانند گرده) یا سایر عوامل تحریک کننده (مانند کلر استخر) ایجاد شود. عفونت باکتریایی ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

 

- ترشحات زرد یا سبز از چشم

- درد

- عفونت گوش که اغلب با چشم صورتی رخ می‌دهد

 

- مخاط سبز:

 

هنگامی که مخاط زرد یا سبز می‌شود به سینوزیت یا التهاب حفره بینی معروف است. طبیعی است که ترشح بینی چند روز پس از شروع سرماخوردگی زرد یا سبز شود. عفونت سینوسی باکتریایی معمولاً پس از عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌شود و باعث تشدید تب و علائم دیگر می‌شود. این نسبتاً غیر معمول است و فقط در حدود ۵ درصد از سرماخوردگی‌ها رخ می‌دهد.

 

- سرفه کردن:

 

بیشتر سرفه‌ها ناشی از عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند. اما اگر سرفه کودک شما طی ۱۴ روز بهبود نیافت یا اگر آزمایشات نشان داد که کودک شما مبتلا به سیاه سرفه یا پنومونی باکتریایی بوده ممکن است پزشک آنتی بیوتیک را برای سرفه کودک توصیه کند.

 

- اسهال:

 

اگرچه اسهال علل مختلفی دارد اما بیشتر اسهال در اثر عفونت ویروسی مانند روتاویروس ایجاد می‌شود. به ندرت می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی باشد. اگر فرزند شما اسهال خونی دارد پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

 

چه زمانی آنتی بیوتیک برای نوزادان و کودکان نوپا ضروری نیست؟

آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های ویروسی ضروری نیستند و فقط باکتری‌های سالم را در سیستم کودک شما از بین می‌برند. ویروس‌ها عامل بسیاری از بیماری‌های شایع دوران کودکی هستند، از جمله:

- سرماخوردگی

- آنفولانزا

- بیماری دست، پا و دهان (ویروس کوکساکی)

چگونه از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها جلوگیری کنیم؟

- منتظر باشید اگر فرزند شما ویروس دارد:

از پزشک خود بپرسید آیا مسکن‌ها می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند.

- دستورالعمل را دنبال کنید:

اگر کودک شما نیاز به آنتی بیوتیک دارد دستورالعمل‌های دقیق را دنبال کنید تا عفونت در اسرع وقت از بین برود و همیشه دوره کامل آنتی بیوتیک‌ها را به کودک خود بدهید، حتی اگر در اواسط دوره بهتر به نظر برسد: وقتی زودتر توقف می‌کنید باکتری‌های بد همچنان می‌توانند باقی بمانند و کودک شما را دوباره بیمار کنند و به دوره دیگری از آنتی بیوتیک‌ها نیاز داشته باشند.

 

- مرتباً دستان خود را بشویید:

شستشو بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از آماده‌سازی غذا خطر ابتلا به عفونت باکتریایی یا ویروسی را کاهش می‌دهد.

- از مصرف گوشت خام و لبنیات خودداری کنید:

با اجتناب از شیر غیر پاستوریزه و کنار گذاشتن گوشت خام و ماهی از خانواده خود در برابر عفونت باکتریایی ناشی از غذا محافظت کنید.

والدین باید مراقب کدام عوارض آنتی بیوتیکی باشند؟

- اسهال آبکی

- اسهال با خون

- حالت تهوع

- دل درد

- بثورات خارش دار یا کهیر (جوش‌های قرمز)

 

منبع:

www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها