2109
گرفتگی در دوران بارداری

گرفتگی در دوران بارداری

1400/06/27 بازدید19582

گرفتگی شکم خود را به عنوان احساس کشش در یک یا دو طرف شکم نشان می‌دهد. اگرچه خیلی شایع نیست. اما بعضی از خانم‌ها ممکن است در دوران بارداری گرفتگی عضله داشته باشند. در بیشتر موارد گرفتگی عضلات از نظر فیزیولوژیکی است و ارتباطی با بارداری ندارد.

گرفتگی در دوران بارداری طبیعی است؟

گرفتگی شکم طبیعی است زیرا رحم منبسط می‌شود تا جنین در حال رشد را در خود جای دهد. انبساط رحم باعث کشش رباط‌‌ها و عضلات حمایت‌کننده آن می‌شود. این درد ممکن است بیشتر آشکار شود که مادر عطسه کند، سرفه کند یا بدن خود را در وضعیتی نادرست یا کشیده نگه دارد. برخی از خانم‌ها گرفتگی پا را بدون گرفتگی شکم تجربه می‌کنند. گرفتگی پا طبیعی است و ممکن است به طور ناگهانی به عنوان یک درد شدید در عضلات ساق پا ایجاد شود. این بیماری در اواخر بارداری و شب بیشتر دیده می‌شود. پزشک شما ممکن است مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی همراه با ورزش‌های کششی برای رفع گرفتگی عضلات تجویز کند.

 

به چه علت در دوران بارداری دچار گرفتگی می‌شویم؟

گرفتگی در بارداری می‌تواند در یک یا سه ماهه بارداری اتفاق بیفتد. با این وجود دلایل مختلفی برای درد و گرفتگی در هر سه ماهه وجود دارد.

۱- سه ماهه اول:

بعضی از خانم‌های باردار گرفتگی بسیار خفیفی را تجربه می‌کنند که ممکن است هنگام کاشت تخمک بارور در رحم همراه با خونریزی باشد.

افزایش سطح پروژسترون در اوایل بارداری باعث گسترش رباط‌ها و عضلات اطراف رحم می‌شود.

یبوست در بارداری نیز شایع است. یبوست در هر مرحله ممکن است منجر به درد در قسمت تحتانی شکم در دوران بارداری شود.

بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی وجود دارد. سوزش معده، نفخ و گاز همه در بارداری دیده می‌شود. باد گرفتار ممکن است باعث درد و گرفتگی خفیف شود. این درد‌ها می‌توانند پس از تغییر وضعیت، دفع مدفوع یا عبور باد بهتر شوند.

گرفتگی‌های شکمی که با گذشت زمان بدتر می‌شوند و با‌ترشحات واژینال قرمز روشن همراه هستند ممکن است سقط جنین قریب الوقوع را نشان دهد.

اگرچه ممکن است خونریزی واژینال و گرفتگی در اوایل بارداری رخ دهد اما فقط یک پزشک می‌تواند خونریزی را از نظر فیزیولوژیکی یا آسیب شناختی تأیید کند.

درد معده با گرفتگی عضلات از یک طرف با خونریزی یا بدون آن ممکن است حاملگی خارج رحمی را نشان دهد. علائم بارداری خارج رحمی معمولاً بین هفته چهار و ۱۲ منعکس می‌شود.

۲- سه ماهه دوم:

عفونت‌های دستگاه ادراری در سه ماهه دوم معمول است زیرا رحم روی مثانه قرار می‌گیرد. فشار ناشی از رحم در حال رشد می‌تواند باعث تخلیه ادرار از مثانه شود. عفونت ادراری ممکن است منجر به درد و گرفتگی عضلات شکم شود.

بیشتر زنان مبتلا به فیبروم رحم بارداری طبیعی دارند. زنان با سابقه قبلی فیبروم ممکن است در بارداری رشد مجدد فیبروئید داشته باشند زیرا فیبروم به دلیل سطح بالای هورمون در بارداری رشد می‌کند. فیبروم ممکن است منجر به گرفتگی شکم در بارداری شود.

۳- سه ماهه سوم:

اگر گرفتگی و انقباضات فروکش نکرد از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بازدید کنید زیرا ممکن است زایمان زودرس را نشان دهد.

اگر درد بیشتر در معده یا قفسه سینه قرار داشته باشد همراه با سردرد، تورم دست و پا، تاری دید و فشار خون بالا باشد این ممکن است نشانه‌ای از پره اکلامپسی باشد. این نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

اگر درد معده شدیدی را تجربه کردید این ممکن است نشان دهنده جدا شدن جفت باشد. برای رد کردن پارگی جفت به پزشک خود مراجعه کنید.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم؟

اگر علائم زیر با گرفتگی شکم همراه است بلافاصله با متخصص زنان و زایمان، ماما یا اورژانس تماس بگیرید:

- خونریزی شدید یا لکه بینی

- سفت شدن دردناک عضلات

- درد پایین کمر

- احساس سوزش در هنگام چشم پوشی

- ادرار مایل به قرمز

- دردی که حتی پس از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه استراحت از بین نمی‌رود

- درد در نوک‌شانه

- احساس ضعف یا سرگیجه

- تورم ناگهانی صورت، دست‌ها یا پا‌ها

- سردرد کسل‌کننده یا مداوم

- تاری دید

- استفراغ

- فشار لگن

- تب

 

چگونه می‌توان گرفتگی عضلات را در دوران بارداری تسکین داد؟

از ‌ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. هر زمان ممکن است بنشینید تا فشار‌های عضلات پا، کمر و شکم را کاهش دهید.

بیش از حد در همان وضعیت ننشینید و نخوابید. هر زمان که عضلات یا مفاصل احساس درد کرد موقعیت خود را تغییر دهید.

اگر کار شما شامل چندین ساعت نشستن است در فواصل معین از صندلی بلند شوید.

وقت خود را صرف تمرینات آرامش بخش مانند راه رفتن یا تنفس عمیق کنید. شما ممکن است تحت نظر پزشک خود تمرینات کششی خفیف را امتحان کنید.

استامینوفن معمولاً ایمن‌ترین دارو در بارداری برای تسکین گرفتگی‌های دردناک است. با این حال، قبل از مصرف هرگونه داروی OTC حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آیا گرفتگی‌های بارداری مانند گرفتگی‌های قاعدگی است؟

بله گرفتگی‌های بارداری ممکن است در هفته‌های اول بارداری مانند گرفتگی‌های قاعدگی باشد. اگر گرفتگی عضلات روشن و خاموش باشد و خفیف باشد معمولاً جای نگرانی نیست. درد‌ها در اواخر بارداری ممکن است درد زایمان را نشان دهند.

آیا گرفتگی می‌تواند نشانه سقط جنین باشد؟

گرفتگی در بارداری همیشه نگران‌کننده نیست. مراقبت کافی و ورزش مناسب معمولاً برای جلوگیری از گرفتگی در دوران بارداری کافی است. در مورد سایر علائم همراه با گرفتگی که مدت زیادی طول می‌کشد هوشیار باشید. اگر درد شدید دارید بدون تردید به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16451 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11612 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4165 بازدید