2109
بند ناف چیست؟

بند ناف چیست؟

1400/06/20 بازدید730
بند ناف ساختار لوله‌ای است که غذا و اکسیژن را از مادر در دوران بارداری به نوزاد منتقل می‌کند. همچنین مواد زائد را از بدن نوزاد دور می‌کند تا بدن مادر بتواند آنها را از بین ببرد. پس از زایمان پزشک طناب را محکم کرده و قطع می‌کند. بند ناف سلول عصبی ندارد بنابراین نه شما و نه نوزاد شما چیزی را احساس نخواهید کرد. یک کنده کوچک روی شکم فرزند شما باقی می‌ماند. طول آن می‌تواند بسیار زیاد نباشد. شاخه ممکن است براق و زرد به نظر برسد. اما با خشک شدن ممکن است قهوه‌ای یا خاکستری یا حتی ارغوانی یا آبی شود. قبل از اینکه به خودی خود بیفتد چروکیده و سیاه می‌شود. معمولاً بین 10 تا 14 روز پس از تولد نوزاد از بین می‌رود اما می‌تواند تا 21 روز طول بکشد.

مراقبت از طناب بند ناف نوزاد به چه صورت است؟

- هرگز آن را نکشید
- بخیه را همیشه تمیز و خشک نگه دارید
بخیه را دستکاری نکنید تا زمانی که به خودی خود جدا شود. (در گذشته پزشکان پیشنهاد  می‌کردند که پایه بند ناف را با الکل مالش دهید تا خشک شود اما این راهنما تغییر کرده است.)
پوشک‌ها را تا کنید تا در زیر بند ناف قرار بگیرند و از ادرار فرزند شما محافظت شود-  می‌توانید به دنبال پوشک‌هایی باشید که ناحیه‌ای برای بند ناف بریده شده یا لکه‌ای از  پوشک معمولی بریده شده است. فقط یک تکه نوار در اطراف آن قرار دهید تا لبه‌ها بسته شوند
اگر کودک شما مدفوع نامنظمی دارد و مدفوع روی بند ناف قرار می‌گیرد آن را به آرامی- با آب و صابون تمیز کنید. بند ناف را اغلب از نظر عفونت بررسی کنید. در صورت مشاهده با پزشک خود تماس بگیرید:
 
  •  خون در انتهای بند ناف
  • ترشح سفید یا زرد
  •  تورم یا قرمزی در اطراف بند ناف
نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ناحیه اطراف بند ناف باعث درد نوزاد شما می‌شود (به عنوان مثال وقتی شما آن را لمس می‌کنید گریه می‌کند)

نتیجه‌گیری:

اگر نوزاد شما دارای وزن کم هنگام تولد زودرس یا داشتن مشکل بهداشتی دیگر بود احتمال ابتلا به عفونت بیشتر است بنابراین خوب است که مراقب هر یک از این علائم باشید.

منبع: www.webmd.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16308 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11557 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2448 بازدید