2109
دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه چیست؟

1400/06/13 بازدید1620
دندان قروچه ساییدن یا فشردن ناخودآگاه دندان‌ها است و اغلب در کودکان اتفاق می‌افتد. حدود 20 تا 30 درصد از کودکان معمولاً هنگام خواب دندان‌های خود را قروچه می‌کنند. شاید شنیده باشید که فرزندتان این کار را در شب انجام می‌دهد. گاهی اوقات کودکان در صورت احساس اضطراب در طول روز دندان‌های خود را به هم می سایند. دندان قروچه زمانی متوقف می‌شودکه دندان‌های شیری کودک می‌افتد.

علائم دندان قروچه چیست؟


ممکن است دندان‌ها خراب به نظر برسند یا ممکن است خرد شوند. ساییدن می‌تواند مینای دندان را خراب کند. بنابراین این مشکل در صورت عدم درمان کودکان را در معرض مشکلات بعدی دندان قرار می‌دهد. این می‌تواند شامل حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم باشد. دندان قروچه همچنین می‌تواند با مسائل احساسی مرتبط باشد مانند:
  •  اضطراب
  •  فشار
  •  تنش
  •  افسردگی
  •  اختلالات اشتها

برخی افراد دندان‌های خود را می سایند و مشکلی ندارند. آنها حتی ممکن است از انجام این کار آگاه نباشند مخصوصاً اگر این کار را هنگام خواب انجام دهند. 

چه چیزی باعث ایجاد دندان قروچه می‌شود؟

دندان قروچه در کودکان بیشتر در افرادی تشخیص داده می‌شود که مبتلا به اختلال پیش فعالی یا مشکلات سلامتی مانند فلج مغزی هستند. برخی از داروها نیز می‌توانند باعث ایجاد دندان قروچه شوند. در کودکان بزرگتر یا بزرگسالان ممکن است با استرس روزانه مرتبط باشد. این که علائم ایجاد می‌کند یا نه می‌تواند به موارد زیادی بستگی داشته باشد. این شامل:

- میزان استرس شما
- چقدر دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهید یا می‌فشارید 
- توانایی شما برای استراحت
- عادات خواب شما
- این که آیا دندان‌های شما نامرتب هستند 

آیا می‌توان از دندان قروچه جلوگیری کرد؟

در بسیاری از کودکان دندان قروچه واکنش طبیعی آنها در برابر رشد و نمو است. نمی توان از این موارد جلوگیری کرد اما از ساییدن دندان‌های مرتبط با استرس در کودکان و بزرگسالان می‌توان اجتناب کرد. هنگام خواب برای داشتن خوابی راحت موارد زیر را انجام دهید:

-تلویزیون و وسایل الکترونیکی را چند ساعت قبل از خواب خاموش کنید. 
- برای فرزندتان موسیقی آرام فراهم کنید تا به آن گوش دهند.
- بگذارید یک دوش آب گرم بگیرد.

کاهش استرس مهم است. با کودک خود به طور مرتب در مورد احساسات او صحبت کنید. به آنها کمک کنید تا با استرس کنار بیایند. اگر از دندان قروچه رنج می‌برید راهی برای کاهش استرس در زندگی خود پیدا کنید. با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا مشاور در مورد عوامل استرس‌زا صحبت کنید. در صورت امکان سعی کنید عوامل استرس‌زا را از بین ببرید.

دندان قروچه چگونه درمان می‌شود؟

پزشک شما ممکن است با استفاده از محافظ دهان از دندان قروچه کردن شما جلوگیری کند. محافظ دهان مخصوص دندان‌های شما ساخته شده است. انواع مختلفی از محافظ دهان وجود دارد. آنها طوری طراحی شده‌اند که به طریق قابل استفاده هستند. برخی از آنها برای جلوگیری از آسیب به دندان‌های شما طراحی شده اند. برخی دیگر از لمس دندان‌های بالا و پایین برای از بین بردن ساییدگی جلوگیری می‌کنند. پزشک یا دندانپزشک شما در یافتن نوع محافظ دهان مناسب برای شما کمک خواهد کرد. گاهی اوقات علت اصلی دندان قروچه شما یا فرزندتان استرس است. پزشک ممکن است با کودک شما در مورد مواردی که او را نگران می‌کند صحبت کند. این می‌تواند شامل مدرسه، زندگی در خانه یا تجربیات جدید باشد. اگر هیچ نشانه‌ای از بهبود وجود نداشت یا مشکلات احساسی جدی‌تر به نظر می‌رسیدند با پزشک خود مشورت کنید تا گزینه‌های ارزیابی و درمان بیشتر را بررسی کنید.

چگونه با وجود دندان قروچه به زندگی خود ادامه دهیم؟

فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها خطرناک نیست اما می‌تواند علائم ناراحت کننده‌ای ایجاد کند که زندگی روزمره را مختل کند. برای کاهش و پیشگیری از درد می‌توانید اقداماتی را انجام دهید. نکات مراقبت از خانه شامل موارد زیر است:

-  یخ را بر روی عضلات فک بمالید
- ماهیچه‌های گردن، شانه‌ها و صورت خود را ماساژ دهید
- از خوردن غذاهای سفت، غلیظ یا جویدنی مانند آجیل، شیرینی یا استیک خودداری کنید
- آدامس نجوید
- تمرینات کششی انجام دهید
- در طول روز ماهیچه‌های صورت خود را شل کنید
- استرس را کاهش دهید
- تکنیک‌های آرامش را بیاموزید

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید:

آیا آسیب به دندان‌های کودک من بر اشتهای او تأثیر می گذارد؟
کودک من هنوز دندان‌های شیری خود را دارد. آیا باید نگران آسیب دیدن دندان‌ها باشم؟
آیا این مشکل را درمان می‌کنید یا باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

منبع: familydoctor.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها