2109
چند وقت یکبار باید ناخن نوزاد را کوتاه کرد؟

چند وقت یکبار باید ناخن نوزاد را کوتاه کرد؟

1400/06/11 بازدید2075

ناخن نوزاد معمولاً سریع رشد می‌کند. هر زمان که احساس کردید نیاز به کوتاهی دارند، می‌توانید آنها را کوتاه کنید. دفعات کوتاه کردن ناخن‌ها می تواند در نوزادان مختلف متفاوت باشد. معمولاً باید هفته ای یکبار ناخن‌های کودک را کوتاه کنید. در حالی که ناخن های پا تقریباً دو بار در ماه نیاز به کوتاه کردن دارند.

برای کوتاه کردن ناخن نوزاد به چه چیزی نیاز دارید؟

- ناخن گیر کودک

- دستمال کاغذی

ناخن گیرهای بزرگسال ممکن است یک تکه ناخن بزرگتر از کل ناخن کودک را بگیرد و انگشت اورا زخم کند. همچنین قیچی ناخن ممکن است خطر ایجاد خراش و بریدگی را افزایش دهد. بنابراین ناخن گیر کودک بهترین انتخاب است. از دستمال کاغذی می‌توان برای تمیز کردن گرد و غبار ناخن یا سوهان لبه‌های ناخن استفاده کرد. در صورت ایجاد خراش الکل یا مایع ضد عفونی کننده توصیه می‌شود.

 

چگونه ناخن های نوزاد خود را کوتاه کنیم؟

یک نقطه با نور کافی انتخاب کنید. ممکن است مبل یا صندلی کنار پنجره را ترجیح دهید  که اجازه می‌دهد نور طبیعی خورشید به داخل خانه بیاید. اگر نور طبیعی وجود ندارد نزدیک یک چراغ رومیزی روشن یا منبع نور روشن دیگر بنشینید.

زمانی را انتخاب کنید که کودک شما سرحال است. به عنوان مثال شما می‌توانید زمانی را که بعد از تغذیه کودک آرامش بیشتری دارد انتخاب کنید.

کودک را در آغوش گرفته و مطمئن شوید که سر او به خوبی پشتیبانی شده است. اگر  کودک شما تمایل به تکان خوردن دارد از شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده خود کمک بگیرید.

انگشت کودک را آنقدر محکم بگیرید که تکان نخورد. نوک انگشت را بین انگشت اشاره و  شست خود قرار دهید. ناخن‌گیر را به آرامی زیر ناخن حرکت دهید تا از گیر افتادن ناخواسته آن جلوگیری کنید. با این حال فقط یک قسمت کوچک از پوست را حرکت دهید تا از عمیق شدن ناخن جلوگیری کنید.

ناخن اضافی را به آرامی فراتر از منحنی صورتی رنگ طبیعی ناخن بچسبانید. ناخن را مستقیماً بر روی آن ببرید تا آن را به منحنی بست ناخن نزدیک نکنید. ناخن را که بدون زحمت بین تیغه‌های ناخن گیر قرار می‌گیرد کوتاه کنید و بیشتر از حد نیاز ناخن را کوتاه نکنید.

اگر بریدن ناخن کمی دشوار است یا قصد دارید با خیال راحت کناره‌های ناخن را ببرید به جای آن از سوهان ناخن استفاده کنید.

شما می‌توانید نوک تیغه‌های ناخن گیر را با یک پنبه آغشته به الکل یا مایع ضد عفونی کننده قبل و بعد از بریدن ناخن نوزاد پاک کنید. ناخن گیر کودک را در مکانی خشک و تمیز نگهداری کنید.

 

اگر به طور تصادفی پوست ناخن نوزاد کنده شود چه کنیم؟

هر گونه خون را با پنبه یا دستمال کاغذی پاک کنید. نوک انگشتان را فشار ندهید و اجازه  دهید خون به طور طبیعی جریان یابد.

یک پنبه را در الکل یا مایع ضد عفونی کننده خیس کنید. به آرامی زخم را با آن تمیز کنید.  از طرف دیگر ممکن است بلافاصله زخم را با آب و صابون بشویید.

آب یا الکل اضافی/ضد عفونی کننده را پاک کنید. زخم را باز بگذارید و از بانداژ استفاده نکنید زیرا ممکن است کودک آن را به طور تصادفی تکان دهد و خطر خفگی را افزایش می دهد.

زخم ظرف چند روز بهبود می یابد. اگر زخم عمیق است و خونریزی شدیدی دارد پس از انجام اولین اقدامات اولیه به پزشک مراجعه کنید. اگر برای دومین بار است که به طور تصادفی پوست کودک را می‌برید ممکن است کوتاه کردن ناخن‌های کودک دشوار باشد.

اقدامات احتیاطی هنگام کوتاه کردن ناخن نوزاد:

ناخن‌گیر مخصوص نوزادان را انتخاب کنید. قیچی ناخن ممکن است به مهارت نیاز داشته باشد و ممکن است خطر بریدن ناخن و پوست وجود داشته باشد.

اگر مشاهده ناخن‌های کودک برای شما مشکل است می توانید ناخن گیر را انتخاب کنید که دارای ذره بین داخلی است.

تمام وسایل برش ناخن را در دست داشته باشید.

هرگز در نور کم ناخن‌های نوزاد را کوتاه نکنید. بهتر است ناخن‌ها را زیر نور طبیعی خورشید یا نور یک لامپ روشن کوتاه کنید.

ناخن‌های تازه بریده ممکن است دارای لبه‌های تیز باشند که می تواند انگشت نوزاد را خراش دهد. ممکن است پس از کوتاه کردن ناخن‌ها دستکش‌ها را برای چند ساعت تا یک روز روی دستان کودک بگذارید.

اگر مطمئن نیستید که ناخن‌های نوزاد را به طور ایمن بریده اید از یک قلم مو مخصوص پنل زدن برای ناخن‌های نوزاد استفاده کنید. ممکن است زمان بر باشد اما می‌تواند جایگزین مطمئن‌تری باشد. به ویژه اگر نوک انگشتان کودک شما مستعد بریدگی‌های تصادفی باشد.

زماني را انتخاب كنيد كه كودك شما معمولاً در آرامش بيشتري قرار دارد. مثلاً بعد از شيردهي. همچنین ممکن است ناخن‌های آنها را هنگام چرت زدن کوتاه کنید.

شما می‌توانید ناخن‌های نوزاد را بعد از حمام کردن در هنگام نرم شدن ناخن‌ها کوتاه کنید. با این حال ممکن است سوهان زدن ناخن‌ها را دشوار کند و شما می‌توانید تا خشک شدن ناخن‌ها صبر کنید.

نتیجه‌گیری:

ناخن نوزادان نیاز به برش و مراقبت دوره‌ای دارد. ناخن‌ها و پوست اطراف ناخن نوزاد ظریف و مستعد آسیب هستند. از ناخن‌گیری استفاده کنید که به گونه‌ای طراحی شده است که ناخن‌های کودک را به طور ایمن کوتاه می‌کند. همچنین می‌توانید تمام ناخن‌ها را سوهان بزنید. استفاده از ابزارهای مناسب و مراقبت کافی به شما اطمینان می دهد که ناخن‌های نوزاد را بدون هیچ آسیبی کوتاه کنید.

 

منبع: www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16429 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11607 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3959 بازدید