2109
آیا کودک من به مولتی ویتامین نیاز دارد؟

آیا کودک من به مولتی ویتامین نیاز دارد؟

1400/05/18 بازدید1918

تمام والدین نگران سلامتی فرزندان خود هستند و دلشان میخواهد رژیم غذایی او حاوی تمام ویتامین ها و مواد مغذی لازم باشد، اما گاهی اوقات کودکان بدغذا هستند و هرچیزی را نمی خورند، از طرفی ممکن است که به دلیل شرایط مالی نتوان تمام مواد یک رژیم غذایی سالم و کامل را برای کودکان تهیه کرد، در این شرایط بهترین راه چاره، خرید قرص مولتی ویتامین می باشد. مولتی ویتامین ساده ترین راه جایگزین ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز کودکان است اما آیا تمام کودکان به قرص مولتی ویتامین نیاز دارند؟ با ما تا آخر این مطلب همراه باشید تا به این سوال مهم پاسخ دهیم و ضروری ترین ویتامین هایی که کودکان باید مصرف کنند را به شما معرفی کنیم.

آیا تمام کودکان به مولتی ویتامین نیاز دارند؟

طبق نظر برترین متخصصان اطفال، با اینکه قرص مولتی ویتامین برای سلامتی مضر نیست اما کودکان معمولا بیشتر ویتامین ها و مواد غذایی خود را از رژیم خود دریافت میکنند. به نقل از سایت mayoclinic غذاها بهترین منبع مواد مغذی هستند. وعده های غذایی و میان وعده های معمولی می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز اکثر کودکان را تأمین کند. در حالی که بسیاری از کودکان خردسال بدغذا هستند، این لزوما به این معنا نیست که آنها دچار سوء تغذیه هستند. بسیاری از غذاهای رایج از جمله غلات صبحانه، شیر، آب پرتقال با مواد مغذی مهم مانند ویتامین B، ویتامین D، کلسیم و آهن غنی شده اند. بنابراین ممکن است فرزند شما بیش از آنچه فکر می کنید ویتامین ها و مواد معدنی دریافت کند. علاوه بر این قرص مولتی ویتامین بدون خطر نیست. ویتامین ها و مواد معدنی با دوزهای بالا می تواند سمی باشد. علاوه بر این، برخی ویتامین ها و مواد مغذی ممکن است با داروهایی که فرزند شما مصرف می کند تداخل داشته باشند.

چه کودکانی باید قرص مولتی ویتامین مصرف کنند؟

  • کودکانی که لاکتوز یا شیر مصرف نمیکنند: کودکانی که شیر یا لبنیات نمی خورند، احتمالا با کمبود ویتامین D و کلسیم رو به رو می شوند. کودکان مدرسه ای به طور کلی به سه تا چهار وعده غذایی در روز از غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D برای کمک به ساخت استخوان های سالم نیاز دارند. اگر کودک نتواند به مقدار کافی ویتامین D و کلسیم را از رژیم غذایی خود دریافت کند، باید به قرص مولتی ویتامین متوسل شوید.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از 1 لیتر شیر خشک شیر می خورند. این کودکان در معرض کمبود ویتامین D هستند و باید روزانه 400 میلی گرم ویتامین D دریافت کنند. از آنجایی که پوست نوزادان بسیار لطیف و حساس است، نمی توان این ویتامین D را از طریق خورشید تامین کرد، در نتیجه قرص مولتی ویتامین بهترین راه جایگزین این ویتامین می باشد.
  • کودکانی که رژیم های محدودی دارند مانند رژیم گیاه خواری. این کودکان به طور بالقوه در معرض کمبود آهن و کمبود B12 هستند. پزشک ممکن است مکمل ویتامین B12 را تجویز کند زیرا این ویتامین فقط در غذاهای گوشتی یافت می شود. اما اگر کودک شما به هر دلیلی غذاهای گوشتی نمی خورد، ناچارید که این ویتامین ها را از طریق قرص مولتی ویتامین به او بدهید.
  • کودکان مبتلا به بیماریهای مزمن مانند سلیاک، بیماری التهابی روده و فیبروز کیستیک. کودکان مبتلا به این بیماری ها یا سایر شرایط نیز ممکن است به مولتی ویتامین ها و مکمل نیاز داشته باشند زیرا ممکن است نتوانند ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A ، D ، E و K را به درستی جذب کنند.
  • کودکانی که از داروهای خاصی استفاده می کنند نیز می توانند کمبود ویتامین را تجربه کنند و برای جبران آنها باید قرص مولتی ویتامین مصرف کنند.

ویتامین هایی که کودکان درحال رشد باید مصرف کنند

  • ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که از بینایی سالم، رشد طبیعی و ترمیم بافت های بدن پشتیبانی می کند. این ویتامین در انواع سبزیجات و میوه ها، جگر و محصولات لبنی یافت می شود.

  • ویتامین B

ویتامین های گروه B بسیاری از عملکردها را در بدن انجام می دهند، از جمله کمک به توسعه گلبول های قرمز خون و حمایت از متابولیسم سالم. این ویتامین ها را می توان در گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند غلات و نان دریافت کرد.

  • ویتامین C

ویتامین C از سیستم ایمنی و پوست سالم حمایت و به رشد قوی ماهیچه های کودکان درحال رشد کمک می کند. ویتامین C را می توان در انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات از جمله مرکبات، کلم بروکلی، اسفناج و گوجه فرنگی پیدا کرد.

  • ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین بسیار مهم برای کودکان است زیرا به بدن کمک می کند تا دندان ها و استخوان های قوی را بسازد و حفظ کند. اشعه خورشید حاوی ویتامین D است و لبنیات منبع خوراکی این ویتامین میباشد. ویتامین D همچنین به بدن در جذب کلسیم از رژیم غذایی کمک می کند. ویتامین D تنها ویتامینی میباشد که در شیر مادر موجود نیست و به همین خاطر برای جلوگیری از کمبود آن در نوزادان، از قطره یا قرص مولتی ویتامین استفاده میکنند.

  • کلسیم

کلسیم یکی دیگر از مواد معدنی بسیار مهم برای کودکان است زیرا به آنها در رشد استخوان ها و دندان های قوی کمک می کند. کودکانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کنند ممکن است دچار راشیتیسم که یک اختلال رشد در استخوان ها است بشوند. کلسیم را می توان در لبنیات، سبزیجات برگ تیره، توفو و آب میوه های غنی شده یافت.

  • آهن

آهن یک ماده مغذی مهم برای کودکان است زیرا به رشد بدن و تولید سلول های خونی کمک می کند. آهن را می توان در لوبیا، ماهی، بوقلمون، گوشت گاو و غلات غنی شده یافت.

قرص مولتی ویتامین مناسب کودکان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • کیفیت و ایمنی: تمام مواد سازنده مولتی ویتامین باید کاملا ایمن و با کیفیت بالا باشند.
  • قرص مولتی ویتامین مناسب، قرصی است که فاقد هرگونه مواد پرکننده، طعم دهنده های مصنوعی و رنگ های غذایی و نگهدارنده باشد.
  • مولتی ویتامینی که به کودک خود می دهید، حتما باید آزمایش شده باشد، یعنی توسط گروهی از افراد تست شده باشد و نتیجه مطلوبی داشته باشند.

چه مقدار مولتی ویتامین به کودکم بدهم؟

برای اینکه به اندازه لازم به کودک خود قرص مولتی ویتامین بدهید، باید با یک متخصص اطفال مشورت کنید، اما دپارتمان بهداشت و مراقبت های اجتماعی آمریکا توصیه می کند به نوزادان از بدو تولد تا 1 سالگی که از شیر مادر تغذیه می کنند، باید قرص مولتی ویتامین روزانه حاوی 8.5 تا 10 میکروگرم ویتامین D برای اطمینان بیشتر باشد. البته مادر نیز باید به اندازه کافی ویتامین D استفاده کند.

خرید بهترین قرص مولتی ویتامین از داروخانه آنلاین مهتاطب

داروخانه آنلاین مهتاطب بهترین و با کیفیت ترین قرص های مولتی ویتامین را به صورت آنلاین به فروش میرساند. دیگر نیازی نیست خودتان به داروخانه بروید تا برای کودک خود قرص و قطره مولتی ویتامین بخرید، کافیست به سایت مهتاطب مراجعه کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16226 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11514 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2605 بازدید