2109
دلایل ناباروری ثانویه چیست؟

دلایل ناباروری ثانویه چیست؟

1400/05/18 بازدید706

علل ناباروری ثانویه همان ناباروری اولیه است. در مردان این به معنی مشکل در کیفیت اسپرم یا زایمان است. در زنان این می‌تواند به دلیل شرایطی مانند آندومتریوز، فیبروم، مشکلات تخمک‌گذاری و پلی کیستیک (PCOS) یا مشکل تیروئید درمان نشده را ایجاد کند. پروژسترون، پریود‌های نامنظم یا مشکلات تخمک‌گذاری باشد. شرایط تیروئید همچنین می‌تواند بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد.  اضافه وزن یا کمبود وزن نیز می‌تواند برای زنان مسئله ساز باشد و گاهی اوقات منجر به قاعدگی‌های نامنظم، مشکلات تخمک‌گذاری یا شرایطی مانند دیابت شود که بر بارداری تأثیر می‌گذارد.

علائم هشدار دهنده ناباروری ثانویه چیست؟

اگر یک سال است که به طور منظم در تلاش برای باردار شدن هستید (یا به مدت شش ماه درصورت ۳۵ سال یا بیشتر یا داشتن بیماری تشخیص داده شده مانند آندومتریوز یا PCOS) با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در مورد معاینه صحبت کنید. تغییرات جدید مانند درد در هنگام رابطه جنسی یا قاعدگی‌های نامنظم می‌تواند به اتفاق دیگری اشاره داشته باشد اما اغلب هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. یک آزمایش باروری توسط پزشک احتمالاً شامل گفتگو با هر دو شریک زندگی در مورد فاکتور‌های سبک زندگی است که می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد مانند وزن، مصرف الکل، مصرف دارو‌های تفریحی یا تجویز شده یا قرار گرفتن مداوم در معرض مواد شیمیایی مضر مانند سموم دفع آفات در محل کار است. برای خانم‌ها پزشک ممکن است سونوگرافی از راه واژن (داخلی)، لگن برای بررسی رحم و تخمدان‌ها، برای آزمایش رنگ اشعه ایکس به نام هیستروسالپینگوگرام (HSG) برای دیدن زخم یا مسدود شدن لوله‌های رحمی، برای سونوهیستروگرام، آزمایش تصویربرداری مشابه سونوگرافی برای بررسی فضای داخلی رحم را پیشنهاد دهد. برای مردان پزشک ممکن است آزمایش تعیین اسپرم و یا مایع منی، سونوگرافی و بررسی مشکلات بیضه یا پروستات راهنمایی کند. این مشکل بسیار کم ممکن است ایجاد شود و ممکن است به دلیل یک بیماری ارثی باشد. ناباروری به خودی خود ژنتیکی نیست اما برخی از شرایطی که روی باروری تأثیر می‌گذارد این موارد است. بسته به خدمات ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی اولیه شما ممکن است برای برخی از این آزمایشات به کلینیک باروری ارجاع شوید.

 

ناباروری ثانویه چگونه درمان می‌شود؟

هنگامی که شما و پزشک نتایج آزمایش را گرفتید می‌توانید در مورد مراحل بعدی صحبت کنید که همان درمان‌های ناباروری ثانویه است. درمان می‌تواند شامل پرداختن به فاکتور‌های سبک زندگی (به عنوان مثال تغییر دارو‌های زخم یا قطع مصرف حشیش باشد که می‌تواند بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد) یا تجویز دارو‌های باروری مانند کلومیفن یا لتروزول برای بهبود تخمک‌گذاری است. درمان همچنین ممکن است شامل جراحی جزئی باشد مانند پولیپ یا فیبروئید و این ممکن است برای جراحی مجدد و بهبود احتمال بارداری کافی باشد.

تمام اصطلاحات و کلمات اختصاری جدیدی که باید در هنگام برخورد با ناباروری ثانویه بدانید:

۱- ۲WW

به معنای "انتظار دو هفته ای" بین تخمک‌گذاری و پریود بعدی است.

۱- AMA

سن مادر پیشرفته که برای زنان ۳۵ و بالاتر به کار می‌رود. اما اغلب چند سالی بین بارداری فرزند اول و بعدی می‌تواند باعث کاهش باروری شود.

۲- CP

این مخفف حاملگی شیمیایی است. اگر تست بارداری یا بتا مثبت داشته باشید سطح آن HCG به درستی افزایش نمی‌یابد و می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

۳- FMU

ادرار اول صبح همچنین به عنوان نشانه های بارداری است و تا زمانی وجود دارند که هورمون‌های بارداری در غلظت بالاتری قرار دارند.

۴- GC

حاملان حاملگی نام دیگری برای جانشین است. اگر نازایی ناشی از مشکلات رحم باشد IVF با GC می‌تواند ساده‌ترین راه باشد.

۵- هیستروسکوپی

یک روش جراحی برای کشف و درمان مسائل رحم است.

۶- ناباروری در فاکتور‌های مردانه

مشکلات مربوط به اسپرم (خواه حجم یا تحرک باشد) همه از عوامل ناباروری در مردان محسوب می‌شوند.

 

منبع: www.todaysparent.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها