2109
اضطراب پس از زایمان چیست؟

اضطراب پس از زایمان چیست؟

1400/05/12 بازدید344

اضطراب فراتر از احساس نگرانی نسبت به یک موقعیت خاص است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که احساس اضطراب و استرس از بین نرود به راحتی کنترل نمی‌شود و بدون دلیل خاصی اتفاق نمی‌افتد. اضطرابی که در طول سال پس از تولد ایجاد شود اضطراب پس از تولد نامیده می‌شود. مانند افسردگی پس از زایمان. این بیماری بسیار شایع است و از هر ۷ مادر تازه وارد ۱ مادر و از هر ۱۰ پدر ۱ نفر مبتلا است. اضطراب پس از زایمان ممکن است به این معنی باشد که شما در دوران بارداری یا بعد از زایمان به یک یا چند مورد از موارد زیر مبتلا شده‌اید:

اضطراب عمومی (بیشتر روز‌ها احساس اضطراب می‌کنید)

اختلال وحشت (هنگامی که احساس اضطراب شدید می‌کنید و علائم بدنی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و سرگیجه دارید) دچار حملات وحشت می‌شوید)

آگورافوبیا (ترس از فضا‌های باز یا عمومی)

وسواس (شما مجبور به انجام برخی رفتار‌ها یا تشریفات هستید)

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) (اضطراب شما مربوط به یک واقعه آسیب زای گذشته است، و شما رویا‌های بد، بازگشت به گذشته دارید و آرامش برای شما سخت است)

هراس اجتماعی (شما نگران انتقاد یا تحقیر شدن در جمع هستید)

اگر قبلاً دچار اختلال اضطراب شده‌اید یا فردی هستید که نگرانی زیادی دارید ممکن است بیشتر در معرض خطر اضطراب پس از تولد باشید.

 

چگونه می‌توانم بفهمم که اضطراب پس از زایمان دارم؟

احساس ترس و نگرانی شما را تسخیر می‌کند

احساس تحریک‌پذیری، بی‌قراری دارید

قلب تند و تپش قلب دارید

دائما نگران هستند که شما کار‌ها را درست انجام نمی‌دهید

دائماً نگرانند که اتفاق بدی رخ دهد

نمی تواند بخوابد

با وسواس سعی کنید چیز‌هایی را کنترل کنید. مانند اینکه مرتباً کودک خود را کنترل کنید

تصور کنید که اتفاق وحشتناکی برای کودک رخ داده است.

چه تفاوتی بین اضطراب پس از زایمان و افسردگی پس از زایمان وجود دارد؟

حداکثر نیمی از افرادی که اضطراب پس از زایمان دارند به طور همزمان دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. افسردگی پس از زایمان شامل خلق و خوی منفی یا احساس ضعف برای بیش از ۲ هفته است. همچنین ممکن است علاقه خود را به فعالیت‌های عادی روزمره از دست دهید، احساس غم و اندوه و ناامیدی کنید، تمرکز برای شما دشوار است و نمی‌توانید غذا بخورید و بخوابید. هر دو اضطراب و افسردگی بعد از تولد نوزاد بیشتر دیده می‌شوند. همراه با چالش‌های طبیعی کمبود خواب و احساس غرق شدن در یک والدین جدید، ممکن است احساس کنید قادر به کنار آمدن نیستید. مهم است که در اسرع وقت به دنبال کمک باشید تا بتوانید به لذت بردن از کودک جدید خود برگردید.

 

چگونه اضطراب پس از زایمان درمان می‌شود؟

اگر چندین علائم اضطراب یا افسردگی دارید با پزشک، ماما یا پرستار مراقبت‌های بهداشتی کودک صحبت کنید. ممکن است از شما بخواهند که شما به یک پرسشنامه پاسخ دهید و احساس خود را توصیف کنید. آن‌ها همچنین ممکن است یک معاینه بدنی انجام دهند و از شما بخواهند که با همسرتان صحبت کنید. اگر اضطراب شما خفیف است، ممکن است کافی باشد که از پزشک یا پرستار مراقبت‌های بهداشتی کودک حمایت بیشتری کنید. اضطراب جدی‌تر ممکن است نیاز به درمان روانشناختی و گاهی دارو‌ها داشته باشد. پزشک شما در مورد هرگونه تأثیرات در مورد کودک شما و اینکه آیا این دارو روی شیردهی تأثیر می‌گذارد با شما صحبت خواهد کرد. داشتن اضطراب پس از زایمان می‌تواند بر توانایی شما در داشتن بهترین والدین تأثیر بگذارد. اگر تحت درمان قرار نگیرید، اضطراب پس از زایمان می‌تواند بدتر شود. درمان حرفه‌ای به شما کمک می‌کند هرچه زودتر از پس آن برآیید.

 

منبع: www.pregnancybirthbaby.org.au

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها