2109
مراحل طلاق توافقی و نحوه انتخاب وکیل

مراحل طلاق توافقی و نحوه انتخاب وکیل

1400/04/15 بازدید1239

 

آیا تاکنون در مورد طلاق توافقی چیزی شنیده اید؟ طلاق توافقی یکی از پرطرفدارترین راه های قانونی می باشد که امروزه زوجین برای جدایی آن را انتخاب می کنند. حقیقت آن است که طلاق و جدایی زوجین دارای آثار بسیار زیانباری برای جامعه می باشد و روابط اجتماعی و شخصی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. همین موضوع نیز باعث شده است تا قانونگذار کشور ما، مراحل قضایی نسبتا سخت و پیچیده ای را برای جدایی زوجین و طلاق آنها در نظر بگیرد.

اطناب مراحل دادرسی طلاق و سخت گیری های بسیار زیادی که در رابطه با این موضوع وجود دارد باعث شده است تا امروزه بسیاری از زوجین به دنبال یک راه ساده و سریع برای جدایی باشند. طلاق توافقی یکی از بهترین راه حل هایی است که میتوان برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه مراحل دادرسی جدایی زوجین از آن استفاده کرد. از آنجایی که در طلاق توافقی، زوجین در رابطه با تعیین حقوق مادی و غیر مادی خخود به توافق میرسند، دیگر نیازی به تشکیل جلسات پیاپی دادگاه و صدور حکم توسط قاضی برای مشخص کردن حقوق زوجین نمی باشد.

آمار و ارقام بدست آمده در سال های اخیر به خوبی نشان دهنده این موضوع است که بسیاری از زوجینی که دارای مشکلات اساسی در زندگی مشترک خود هستند، به دلیل پیچیدگی مراحل طلاق و دردسرهای ناشی از آن، نمیتوانند برای جدا شدن اقدام کنند و همین موضوع باعث میشود تا دچار آسیب های روحی و روانی و حتی جسمی شوند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی میتوان به کمک وکیل طلاق توافقی به راحتی برای جدایی اقدام کرد و در کوتاه ترین زمان ممکن مراحل دادرسی آن را پشت سرگذاشت.

با وجود اینکه امروزه تعداد وکلایی که در زمینه حل و فصل پرونده های حقوقی فعالیت می کنند بسیار زیاد است، برای جلوگیری از تضییع حقوق خود در رابطه با پرونده های طلاق توافقی باید به سراغ انتخاب یک وکیل حرفه ای و با تجربه برویم. کمک گرفتن از وکیل طلاق توافقی دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه مطلب با انها اشنا خواهیم شد.

مراحل طلاق توافقی

                                                          مراحل طلاق توافقی

 

یکی از سوالات اساسی و بسیار مهمی که معمولا در جلسات مشاوره حقوقی با وکیل طلاق برای زوجین پیش می آید آن است که چگونه باید برای جدایی قانونی به صورت توافقی اقدام کرد؟ مراحل طلاق توافقی چه می باشد؟

در پاسخ به این سوال می توان به طور خلاصه مراحل طلاق توافقی را به موارد زیر تقسیم کرد:

1.      در اولین قدم باید زوجین برای ثبت دادخواست مبتنی طلاق توافقی اقدام نمایند. امروزه ثبت دادخواست طلاق توافقی از طریق مراجع الکترونیک قضایی نیز امکان پذیر می باشد. بعد از ثبت دادخواست و ارسال آن به دادگاه صالحه، پیامکی برای زوجین از جانب دادگاه صالحه ارسال میگردد که حاوی اطلاعاتی همچون آدرس و تاریخ و ساعت جلسه دادرسی می باشد.

2.      زوجین پس از دریافت پیامک در تاریخ معین و محل دادگاه مشخص شده در جلسه دادرسی حضور یابند و خواسته خود را برای صدور گواهی عدم امکان سازش و جدا شدن به صورت توافقی را بیان کنند.

3.      پس از بیان درخواست زوجین مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش معمولا قاضی پرونده، آنها را به داوری ارجاع می دهد. در چنین مواردی هر کدام از زوجین باید یک فرد را برای داوری از میان اقوام، فامیل یا آشنایان خود معرفی نمایند. در برخی از موارد که زوجین نمیتوانند کسی را به عنوان داور انتخاب کنند، دادگاه صالحه به طور مستقیم داور را انتخاب می کند.

4.      علاوه بر تعیین مرکز مشاوره، زوجین باید برای کسب گواهی عدم بارداری نیز به مراکز درمانی که دادگاه انها را مشخص میکند، مراجعه نمایند.

*توجه: داوران باید حداقل ۴۰ سال سن داشته باشند و متاهل، امین، مسلمان و دارای حسن شهرت باشند. بر اساس ماده 466 قانون کشور ما، اشخاص زیر را هر چند با تراضی نمی توان به عنوان داور انتخاب نمود :

۱- اشخاصی که فاقد اهلیت قانونی هستند.

۲- اشخاصی که به موجب حکم قطعی دادگاه و یا در اثر آن از داوری محروم شده اند.

 

5.     علاوه بر گذراندن مرحله داوری معمولا دادگاه صالحه، از میان مراکز مشاوره بهزیستی وابسته به قوه قضاییه، یک مورد را انتخاب میکند و زوجین را به این مرکز مشاوره ارجاع می دهد. در صورتی که کارشناس مرکز مشاوره نیز عدم سازش زوجین را تایید کند، در طی گزارشی کتبی این موضوع را به دادگاه مذکور اعلام میکند.

6.       در نهایت پس از کسب نظر داور و تاییدیه کارشناس مذکور، قاضی پرونده رای نهایی را در رابطه با گواهی عدم سازش صادر میکند.

7.     در نهایت زوجین میتوانند با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و عدم بارداری به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه نمایند تا صیغه طلاق جاری شود.

 

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

 

برای طلاق گرفتن به صورت توافقی باید تمامی مدارک زیر، ضمیمه پرونده شود:

1.      سند ازدواج یا رونوشت محضری ان

2.      برگه عدم امکان سازش

3.      کارت ملی طرفین

4.      شناسنامه زوجین

5.      گواهی عدم بارداری

 

مزایای انتخاب وکیل طلاق

1.      از آنجایی که وکیل طلاق توافقی دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه ی حل و فصل پرونده های طلاق توافقی می باشد، به خوبی با تمامی مراحل دادرسی آشنایی دارد و میتواند در مدت زمان کوتاهی، رای نهایی دادگاه را برای اجرای صیغه طلاق کسب کند.

2.      وکیل طلاق توافقی در تمامی مراحل پرونده در کنار موکلان خود می باشد و تمامی مشاوره های لازم را به آنها ارائه می دهد. بنابراین جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و افراد میتوانند با اطمینان خاطر برای جدایی اقدام نمایند.

3.      یکی دیگر از مزایای اصلی کمک گرفتن از وکیل طلاق آن می باشد که دیگر نیازی نیست تا موکلان در مراحل دادرسی پرونده طلاق حضور یابند. حضور وکیل آنها به منزله ی حضور زوجین می باشد و به همین خاطر نیز موکلان درگیر روند قضایی پرونده و مشکلات ناشی از آن نخواهند شد.

4.      وکیل طلاق توافقی به افراد کمک می کند تا در جهت احقاق حقوق خود قدم بردارند. در بسیاری از موارد دیده می شود که زوج یا زوجه قصد تضییع حقوق دیگری را دارد اما حضور یک وکیل متخصص و حرفه ای در چنین مواردی مانع از بوجود آمدن چنین مشکلاتی می شود.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16420 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11606 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3912 بازدید