2109
به چه علت هنگام شیردهی دچار سرگیجه می‌شویم؟

به چه علت هنگام شیردهی دچار سرگیجه می‌شویم؟

1400/04/18 بازدید3204

خوشبختانه سرگیجه هنگام شیردهی قابل پیشگیری و قابل درمان است. اگر اکنون با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید در اینجا چند نکته آورده شده است. احساس سرگیجه هنگام شیردهی به نوزاد باعث شده است که بسیاری از مادران اعتماد به نفس لازم برای حمل بچه‌ها را نداشته باشند. سرگیجه باعث می‌شود شما احساس کنید که تعادل خود را از دست داده‌اید و زمانی که می‌خواهید کودک خود را حمل کنید ممکن است او را زمین بیندازید. خوشبختانه سرگیجه هنگام شیردهی قابل پیشگیری و درمان است.

قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر نوع روش درمانی با پزشک خود مشورت کنید. دلیل این امر این است که سرگیجه طبق گفته پزشکان ممکن است نشانه‌ای از یک مسئله اساسی سلامتی باشد که می‌تواند جدی باشد. علت اصلی سرگیجه بیدار شدن ناگهانی از حالت خوابیده به پهلو است. این نوع سرگیجه معمولاً حدود سی ثانیه ادامه دارد. بدن شما هنگام شیردهی به کالری بیشتری نسبت به قبل نیاز دارد. کمبود کالری کافی در رژیم غذایی روزانه منجر به کاهش قند خون می‌شود که باعث سرگیج می‌شود. کمبود آب بدن یکی دیگر از دلایل عمده سرگیجه است. هنگام شیردهی در وعده‌های غذایی مقدار زیادی آب مصرف کنید. آبی که می‌نوشید به جبران مایعات حیاتی بدن شما برای تولید شیر مادر کمک می‌کند.

برخی از بیماری‌هایی که در نوزادان مشترک است نیز ممکن است باعث سرگیجه مادران شیرده شود. این موارد شامل سرماخوردگی و عفونت گوش است که به دلیل نوسان فشار در گوش داخلی شما باعث سرگیجه می‌شود. میگرن پس از زایمان نیز ممکن است باعث سرگیجه شود. نوسانات هورمونی دلیل اصلی بروز میگرن پس از زایمان است. سایر دلایل نادر سرگیجه شامل فیستول پرلیمف، اتواسکلروز، افسردگی، آسیب دیدگی سر، آلرژی و برخی از مشکلات قلبی عروقی است.

چطور از سرگیجه هنگام شیردهی پپیش‌گیری کنیم؟

برای شروع هنگام بلند شدن از حالت خواب مراقب باشید. پس از شیردهی در حالی که در حالت خوابیده به پهلو هستید، پا‌ها را از لبه تخت خود آویزان کنید. پس از مدتی انجام این کار به آرامی سر و تنه خود را بلند کنید. آرام بلند شدن از روی تخت به جلوگیری از سرگیجه بعد از شیردهی کمک می‌کند. از نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین خودداری کنید زیرا منجر به کم آبی بدن می‌شود. مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های طبیعی بنوشید به علاوه یک وعده میان وعده در فواصل ۲ تا ۳ ساعت داشته باشید. این به کاهش سرگیجه در نتیجه کاهش قند خون کمک می‌کند. ورزش سبک همچنین به کاهش سرگیجه و خستگی کمک می‌کند. قبل از شروع هرگونه ورزش بعد از زایمان با پزشک خود مشورت کنید. پیاده روی کوتاه با کودک کوچک خود در کالسکه به بهبود خلق و خو و سطح انرژی شما کمک می‌کند در حالی که با خستگی مبارزه می‌کنید. فقط ورزش سبک انجام دهید زیرا مقدار زیادی از آن باعث صرفه جویی در انرژی و حتی سرگیجه شما می‌شود.

وقتی احساس سرگیجه می‌کنیم چه کاری باید انجام دهیم؟

هر زمان که احساس سرگیجه می‌کنید کار و رانندگی نکنید. در عوض بلافاصله بنشینید یا دراز بکشید که احساس سبکی سر می‌کنید تا از آسیب دیدگی ناشی از افتادن یا از بین رفتن خود جلوگیری کنید. هنگام دراز کشیدن پا‌ها را بالا بیاورید تا جریان خون به مغز شما افزایش یابد. اگر در موقعیت انجام این کار نیستید تا جایی که می‌توانید بنشینید و به جلو خم شوید. در حالی که نفس عمیق و آهسته می‌کشید، سر خود را بین دو زانو قرار دهید. اگر جایی برای نشستن یا دراز کشیدن نیست در حالی که در حالت زانو قرار دارید، به جلو خم شوید. در این وضعیت بمانید تا زمانی که احساس کنید طلسم سرگیجه در حال از بین رفتن است. هر زمان که شیر می‌دهید یک لیوان آب بنوشید تا الکترولیت‌های مورد نیاز بدن را دوباره پر کنید.

میان وعده‌هایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین داشته باشید. چنین تنقلاتی شامل بادام و سیب خام است. این موارد به ثابت ماندن سطح گلوکز خون در صورت کاهش قند خون کمک می‌کنند. ابتدا با پزشک خود در مورد شرایط خود مشورت کنید و آن‌ها می‌توانند یک دوره درمانی را توصیه کنند. آن‌ها ممکن است برای کاهش احساس سرگیجه، میگرن یا حالت تهوع دارو‌هایی را توصیه کنند. اگر سرگیجه ناشی از استرس یا اضطراب باشد ممکن است به رفتار درمانی شناختی و مشاوره نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است پزشک شما مراجعه به یک فیزیوتراپ دهلیزی را توصیه کند. فیزیوتراپیست شما را در برنامه‌های متعادل‌سازی قرار می‌دهد که به بازآموزی سیستم عصبی کمک می‌کند. تمیز کردن کمک زیادی به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های شایع می‌کند. به عنوان شروع سطوح مشترک از جمله اسباب بازی‌های کودک خود را ضد عفونی کنید. برای جلوگیری از سرماخوردگی مرتبا دستان خود را بشویید.

 

منبع: www.babygaga.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید