2109
چرا ترک های پوستی درمان نمی شوند؟

چرا ترک های پوستی درمان نمی شوند؟

1400/04/01 بازدید3634

چرا ترک های پوستی درمان نمی شوند؟ 

ترک پوستی یا استرچ مارک ها در واقع پارگی لایه میانی پوست در اثر کشش بیش از حد پوست می باشد و یکی از مشکلات شایع پوستی که بین 50 تا 90 درصد بانوان به آن دچار هستند و اغلب آن را به عنوان ترک بارداری می شناسند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با علل ایجاد ترک های پوستی و راه های درمان آن بهتر و بیشتر آشنا کنیم پس اگر دنبال درمان قطعی این مشکل هستید با ما همراه باشید تا بدانید چرا ترک های پوستی درمان نمی شوند!!!!

 

علل ایجاد ترک های پوستی 

در مرحله اول مانند هر مشکلی، بهتر است علت و دلیل را مشخص کنیم، به همین خاطر سراغ علل ایجاد ترک های پوستی رفتیم!!

ترک های پوستی ممکن است در هر جای بدن ظاهر شوند ولی شایع ترین این محل ها روی بازو، باسن، شکم و پهلو ها می باشد زیرا بافت چربی در این نواحی بیشتر از سایر نقاط بدن می باشد.

استرچ مارک به علت پاره شدن لایه اپیدرم پوست ایجاد می گردد و زمانی ایجاد می شود که پوست در اثر رشد سریع به شدت کشیده شود، با اینکه پوستی بافتی الاستیک داشته و خاصیت ارتجاعی آن نیز بالاست ولی هنگام کشش بیش از حد، تولید کلاژن طبیعی پوست (پروتئین اصلی سازنده پوست که در لایه اپیدرم به وفور یافت می شود) مختل می شود که نتیجه آن ایجاد زخم ها و پارگی هایی است که به عنوان ترک های پوستی می شناسیم.

 

چه کسانی به استرچ مارک دچار می گردند؟ 

خانم های باردار و افرادی که به سرعت چاق می شوند و یا نوجوانانی که در دوران بلوغ به سر می برند و رشدی سریع دارند مستعد ترین افراد برای ایجاد ترک های پوستی هستند ولی استفاده از استروئیدها آنابولیک، ژنتیک و داشتن سابقه خانوادگی در مورد استرچ مارک، جراحی سینه و داشتن اختلالات ژنتیکی مانند سندروم کوشینگ یا سندروم مارفان نیز از جمله دلایلی هستند که برای به وجود آمدن استرچ مارک ذکر می گردد.

 

انواع استرچ مارک

استرچ مارک ها معمولا هنگام شکل گیری به رنگ های صورتی، بنفش و یا قرمز هستند و با گذشت زمان رنگ آن ها کم رنگ تر می گردد و به مرور زمان سفید رنگ می شوند.

این ترک ها انواع متفاوتی دارند که با توجه به علت بوجود آمدن آن ها دسته بندی می شوند که شامل:

Stria atrophica: این نوع از استرچ مارک بسیار متداول است و معمولا به علت پارگی لایه های کلاژن پوست (لایه میانی) رخ می دهد و بیشتر در افرادی دیده می شود که به سرعت چاق و یا لاغر می گردند.

Stria distensae: بیشتر در دوران بلوغ رخ می دهد و در میان نوجوانان شایع تر است، این نوع استرچ مارک به شکل خطوط عمودی ظاهر می گردند.

Stria gravidorum: این نوع از استرچ مارک ها فقط در دوران بارداری ایجاد می گردند و به ترک های بارداری نیز معروف هستند.

 

روش های درمان

برای درمان ترک پوستی روش های متفاوتی وجود دارد که در این جا تمامی درمان های موثر را معرفی می کنیم ولی باید توجه داشته باشید که درمان ترک های پوستی زمان بر بوده و نیاز به مداومت در درمان دارند.

 

 

 

 

 

استفاده از روغن ها، کرم ها و لوسیون ها 

از قدیم الایام استفاده از روغن ها برای درمان های پوستی و البته ماساژ متداول بوده است؛ کرم ها و روغن هایی که به طور تخصصی برای رفع استرچ مارک ها تولید می گردند باعث تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر می گردند و یا اینکه خود حاوی کلاژن بوده و به این طریق باعث درمان ترک های پوستی می گردند.

این محصولات عموما حاوی ترکیبات آبرسان بوده و به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست نیز کمک بسیار زیادی می کنند.

روغن بایو اویل یکی از موثر ترین محصولات برای درمان ترک های پوست است، این روغن که از ترکیب چند روغن طبیعی و ترکیبات موثر در رفع استرچ مارک تولید می گردد باعث تحریک پوست به تولید کلاژن و الاستین بیشتر می گردد، رنگ پوست را بهبود می بخشد و با آبرسانی پوست خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهد.

هنگام استفاده از کرم ها و روغن ها توجه به این نکته ضروری است که باید دوره درمان را کامل کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید و عموما دوره درمان آن ها طولانی است و نیاز به مداومت دارد برای مثال دوره درمان به وسیله روغن بایو اویل حداقل 3 ماه می باشد که نسبت به میزان و مدت زمانی که ترک روی پوست شما ایجاد شده است ممکن است طولانی تر گردد پس صبور باشید.

 

درمان های خانگی 

از جمله روش های درمان استریا که کم هزینه تر از سایر روش ها می باشد درمان خانگی است که چند نمونه از موثر ترین آن ها را معرفی می کنیم.

1 شکر

ماساژ اسکراب شکر روی پوست باعث لایه برداری آن شده و تاثیر بسیار زیادی در رفع ترک بارداری دارد. برای این منظور یک فنجان شکر را با یک چهارم فنجان روغن بادام و یا روغن نارگیل و مقدار کمی آب لیمو مخلوط کنید و روی محل استرچ مارک قرار داده و ماساژ دهید. این عمل را هفته ای چند بار به مدت 8 الی 10 دقیقه انجام دهید.

2- آلوئه ورا

این گیاه علاوه بر داشتن خاصیت التیام بخشی یک آبرسان فوق العاده نیز می باشد و باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و تغذیه بهتر آن می گردد.

3- روغن های طبیعی

روغن نارگیل، اسطوخودوس، بادام، کرچک و زیتون به بهبود بافت پوست کمک می کنند و باعث تسریع در احیای ساختار آن می گردند. این روغن ها را به طور مرتب روی پوست ماساژ دهید (دقت داشته باشید که استفاده از یک روغن کافی می باشد)

 

درمان های نوین پزشکی
امروزه با رشد دانش و تکنولوژی برای درمان انواع مشکلات پوستی نیز روش های نوینی ایجاد شده است و به تبع آن برای درمان ترک پوستی نیز درمان های نوینی پدید آمده که سرعت درمان را افزایش می دهند

1 آر اف فرکشنال

این روش بر پایه امواج الکترومعناطیسی است و یک روش بی خطر و ایمن بوده که باعث تولید کلاژن بیشتر در پوست می گردد و علاوه بر رفع استرچ مارک به بهبود ظاهر پوست و یکدست شدن رنگ آن نیز کمک می کند.

 

2- میکرودرم ابریژن

یک روش غیر تهاجمی است که با استفاده از کریستال های خیلی ریز پوست را لایه برداری کرده و با رفع سلول های مرده و برداشتن لایه اول پوست باعث روشن تر شدن رنگ آن و بهبود ظاهر استرچ مارک های قدیمی می گردد.

 

3- مزوتراپی

 در این روش مواد ویژه ای مانند عصاره های گیاهی، ویتامین و ... به لایه میانی پوست تزریق می گردد که باعث بهبود پوست و رفع ترک های پوستی می گردد.

         

4 لیزر CO2 فرکشنال

 نوعی از لیزر است که با تاباندن شعاع باریک نور لیزر باعث رفع ترک های پوستی می گردد. این نوع لیزر در جوانسازی پوست، رفع لک های پوستی و اسکار و کوچک کردن منافذ پوستی نیز تاثیرگذار است.

 

و کلام آخر ..

 دلیل درمان نشدن ترک های پوستی معمولا عدم مداومت در درمان و یا وجود مشکلات ژنتیکی است اما همیشه پیشگیری هزینه کمتری از درمان دارد پس آب زیادی بنوشید زیرا 70 درصد از بدن شما را آب تشکیل می دهد و آب باعث بهبود رنگ پوست و ظاهر آن می گردد، استفاده از کرم های تقویت کننده به خصوص لوسیون بدن را فراموش نکنید و همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید و اگر به مشکل استریا یا ترک بارداری دچار هستید می توانید با مراجعه به سایت پوست من از مشاوره رایگان و تخفیفات ویژه محصولات ضد ترک استفاده کنید.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16415 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11603 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3817 بازدید