2109
آیا شما با فرزندانتان غذا می‌خورید؟

آیا شما با فرزندانتان غذا می‌خورید؟

1400/04/05 بازدید6242

خوردن یک وعده غذایی کنار خانواده برای مغز، بدن و روح بسیار مفید است و لازم نیست که آن شام شبانه یک وعده غذایی لذیذ باشد که پختن آن سه ساعت طول بکشد همچنین نیازی به تهیه آن با مواد ارگانیک و سبزیجات تازه نیست.

صحبت و فکر کردن هنگام شام خوردن:

محققان دریافتند که برای کودکان کم سن و سال مکالمه هنگام صرف غذا باعث افزایش واژگان می شود. محققان تعداد کلمات کمیاب را که در لیستی از 3000 کلمه رایج یافت نمی شوند را پیدا کردند و گفتند که خانواده ها هنگام مکالمه شام از این کلمات ​​استفاده می کردند را شمردند. بچه های جوان 1000 کلمه کمیاب را پشت میز شام یاد گرفتند در حالی که فقط 143 کلمه از والدین یاد میگیرند. کودکانی که واژگان بزرگی دارند زودتر و راحت تر می خوانند. کودکان بزرگتر از شام‌های خانوادگی نیز بهره های فکری می برند. برای نوجوانان در سنین مدرسه، وعده های غذایی منظم مهم است. محققان دیگر ارتباط مداوم بین دفعات شام خانوادگی و عملکرد تحصیلی نوجوانان را گزارش کردند. نوجوانانی که 5 تا 7 بار در هفته وعده های غذایی خانوادگی می خورند، دو برابر بیشتر از کسانی که کمتر از دو بار در هفته شام ​​را با خانواده خود می خورند برایشان لذت بخش  است.

 

برای سلامتی بدن این مواد را مصرف کنید:

کودکان به طور منظم شام خانوادگی می خورند و از موادی مانند میوه ها، سبزیجات، ویتامین ها و ریز مغذی ها استفاده میکنند. آنها همچنین غذاهای سرخ شده و نوشابه های کمتری مصرف می کنند. بزرگسالانی که از زمان نوجوانی وعده های غذایی منظم خانوادگی می خورند، احتمال چاقی کمتری دارند و بعد از زندگی خود به تنهایی غذای سالم می خورند. برخی تحقیقات حتی ارتباطی را بین شام های خانوادگی و مطابقت داروی کودک، وجود غذاهای سالم نیست که منجر به همه این مزایا می شود. فضای شام نیز مهم است. والدین برای تشویق به تغذیه سالم در فرزندان خود به جای کنترل و محدود کردن باید دنبال فضایی گرم و صمیمی باشند.

 

برای سلامتی روح این نکات را رعایت کنید:

علاوه بر این، مجموعه ای از مطالعات، شام‌های خانوادگی منظم را با کاهش تعداد زیادی از رفتارهای پرخطر نوجوانان که والدین از آنها می ترسند مرتبط می کند: سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر، خشونت، مشکلات مدرسه. محققان نتیجه گرفتند که شام های منظم خانوادگی با میزان پایین تری از افسردگی و افکار خودکشی ارتباط دارد. در یک مطالعه بسیار اخیر کودکانی که قربانی آزار و اذیت اینترنتی شده بودند اگر شام خانوادگی منظم داشته باشند ، با سرعت بیشتری پیش خانواده برمیگردند. مشخص شده است که شام های خانوادگی بازدارنده قویتری در برابر رفتارهای پرخطر نوجوانان نسبت به حضور در فضاهای مجازی دارد. همچنین بین شام های خانوادگی منظم و رفتارهای خوب ارتباط وجود دارد. بیشتر وعده های غذایی خانوادگی به شدت با خلق و خوی مثبت در بزرگسالان ارتباط دارد. به همین ترتیب، سایر محققان نشان داده اند که نوجوانانی که به طور منظم در کنار خانواده خود غذا می خورند در مقایسه با همسالان خود که با والدین غذا نمی خورند دیدگاه مثبت تری نسبت به آینده دارند.

برای بهتر غذا خوردن خود با فرزندمان چه کار کنیم؟

شام مطمئن ترین راه برای برقراری ارتباط و فهم خانواده ها با یکدیگر است. کودکانی که با والدین خود شام می خورند استرس کمتری دارند و رابطه بهتری با آنها دارند. این ارتباط روزانه وعده غذایی مانند کمربند ایمنی برای مسافرت در جاده پر چاله کودکی و نوجوانی و تمام رفتارهای خطرناک احتمالی آن است. البته، قدرت واقعی شام ها در کیفیت بین فردی آنها نهفته است. اگر اعضای خانواده در سکوت سنگی بنشینند و والدین سر یکدیگر فریاد بزنند یا فرزندان خود را سرزنش کنند شام خانوادگی مزایای مثبتی نخواهد داشت.  این لحظات کوچک می توانند جنب و جوش ایجاد کنند تا ارتباطات محکمی  هنگام شام خوردن بایکدیگر داشته باشند.

 

منبع: https://theconversation.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16522 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5093 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11675 بازدید