2109
سن چه تاثیری در باروری آقایان دارد؟

سن چه تاثیری در باروری آقایان دارد؟

1400/04/01 بازدید10651

مردان می توانند از بلوغ تا پیری اسپرم تولید کنند و ادامه دهند. از طرف دیگر زنان یک پنجره بارور محدود دارند. با گذشت 51 سال میانگین سنی یائسگی آنها دیگر تخمک آزاد نمی کنند و نابارور می شوند. زنان و مردان هر دو بچه دار می شوند. میانگین سنی مادران اولین بار نزدیک به 29 سال و پدران 33 سال است. تفاوت بیولوژیکی اغلب منجر به بحث در مورد ساعتهای بیولوژیکی زنان می شود. در حالی که مردان تصور می کنند که برای مدت زمان بیشتری بارور خواهند ماند. اما واقعیت بسیار پیچیده تر از آن است. یک تحقیق در حال رشد است که نشان می دهد قدرت باروری مردان بسیار تحت تأثیر سن است.

باروری آقان در سنین بالاتر امکان پذیر است؟

باروری مردان به ناگهانی مانند زنان متوقف نمی شود. بیضه ها هنوز هم می توانند هورمون مردانه تستوسترون و سلول های اسپرم را تولید کنند و برخی از مردان را قادر می سازد تا در 90 سالگی پدر شوند.  یک مطالعه نشان داد که پس از تنظیم سن زن، بارداری در یک دوره 12 ماهه در مردان بالای 40 سال در مقایسه با مردان زیر 30 سال 30٪ کمتر است.  اگرچه اسپرم هنوز تولید می شود و کیفیت تغییر می کند. تعداد اسپرم تولید شده به نام غلظت یا شمارش، میزان شنای اسپرم که به عنوان تحرک شناخته می شود و شکل اسپرم که مورفولوژی نامیده می شود همه با افزایش سن شناخته می شوند.

سن مردان با کاهش حجم مایع منی و کاهش تعداد اسپرم، کاهش تحرک و کاهش درصد مورفولوژی اسپرم همراه بود.  پدران بزرگتر نیز با تأثیرات منفی بر کودک همراه هستند. به دلیل لقاح با اسپرم آسیب دیده مردان مسن می توانند در DNA اسپرم آسیب و جهش ایجاد کنند که ممکن است منجر به افزایش خطرهای بارداری ناموفق یا غیرطبیعی شود.

فرزندان پدران بزرگتر شیوع بالایی از ناهنجاریهای ژنتیکی، سرطانهای دوران کودکی و چندین اختلال عصب روانپزشکی مانند اوتیسم ، روان پریشی و اختلالات دو قطبی را نشان می دهند. فرزندان پدرانی که بیش از 55 سال دارند به احتمال زیاد به تهویه کمکی و بستری در یک بخش مراقبت های ویژه نوزادان احتیاج دارند. پنجره باروری زنان به طور متوسط بسیار کمتر از سالهایی است که مردان قادر به تولید اسپرم هستند. اما تأثیر منفی سن بالاتر بر باروری در زنان به خوبی اثبات شده است.  مردان مسن از کیفیت منی پایین تری برخوردار هستند که آسیب به DNA و جهش های اسپرم را افزایش می دهند که منجر به موفقیت باروری کمتری می شود. به مردان مسن نیز باید در مورد احتمال افزایش خطر ابتلا به برخی شرایط پزشکی از فرزندان توصیه شود.

 

منبع: https://theconversation.com/male-fertility-how-age-affects-mens-chances-of-having-children-156411

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16231 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11519 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2622 بازدید