2109
وقتی گروه خونی نوزاد با مادرش مطابقت ندارد چه باید کرد؟

وقتی گروه خونی نوزاد با مادرش مطابقت ندارد چه باید کرد؟

1400/03/28 بازدید2483

ممکن است خوب باشد که رنگ موی نوزاد متفاوت از مادرش باشد. اما اگر گروه خون نوزاد با مادرش یکی نباشد گاهی اوقات داستان دیگری است. در این صورت نوزاد ممکن است در معرض بیماری باشد که به عنوان ناسازگاری گروه خونی شناخته شود. ناسازگاری خونی نوعی بیماری است که به عنوان بیماری همولیتیک نوزاد رخ می دهد. اگر شما مادر جدیدی هستید که گروه خونی نوزاد با شما متفاوت است، در این مقاله نی نی سایت آنچه را باید درباره ناسازگاری بدانید آورده شده است.

ABC های ناسازگاری ABO:

حروف A ، B و O به چهار گروه خونی A ، B ، AB و O گروه خونی براساس پروتئین های سطح گلبول های قرمز تعیین می شود. این پروتئین ها آنتی ژن های بالقوه هستند. برای محافظت  سیستم ایمنی بدن برای مقابله با پروتئین نا آشنا آنتی بادی ایجاد می کند. این آنتی بادی ها می توانند از جفت عبور کنند و در آنجا سلول های قرمز خون نوزاد را تجزیه کنند. دلیل این که گروه خونی نوزاد همیشه با مادرش یکسان نیست این است که گروه خونی براساس ژن های هر یک از والدین ساخته شده است. بنابراین، به عنوان مثال مادری که از نوع O است و پدری از نوع A می تواند فرزندی از نوع A داشته باشد. O مغلوب است. همه ترکیبات غیرهمسان با گروه های خونی مشکل ساز نیستند. ناسازگاری ABO تنها در صورتی ممکن است اتفاق بیفتد که زنی با خون از نوع O بچه ای داشته باشد که خون او از نوع A ، B یا AB باشد. اگر نوزادی از نوع O باشد ، پاسخ منفی ایمنی مشکلی نخواهد داشت زیرا سلول های خونی نوع O فاقد آنتی ژن های پاسخ دهنده ایمنی هستند.

زردی چگونه درمان می شود؟

زردی در صورت تجمع ماده ای قرمز متمایل به نارنجی در خون به نام بیلی روبین ایجاد می شود که هنگام تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود. اگر سلول های قرمز خون یک باره بیشتر از حد طبیعی تجزیه شوند، بیلی روبین باعث ایجاد رنگ مایل به زرد پوست و سفیدی چشم می شود که علامت جالب زردی است. هر نوزاد مبتلا به ناسازگاری  دچار زردی نمی شود و هر نوزادی که دارای زردی است به درمان گسترده ای احتیاج ندارد. این امر به میزان جمع آوری بیلی روبین در خون کودک بستگی خواهد داشت. برای نوزادانی که زردی آنها شدیدتر است، فتوتراپی یا نور درمانی موثر است. پوست کودک در معرض امواج نوری است که بیلی روبین را به ماده ای تبدیل می کند که می تواند از سیستم کودک عبور کند. کودک به معنای واقعی کلمه فقط با پوشک و لکه های نرم چشم زیر نور قرار می گیرد. در موارد نادر یک کودک مبتلا باید تحت درمان نوعی انتقال خون قرار گیرد.  این زمانی است که بخشی از خون کودک با خون نوع دیگر  جایگزین میشود. کودکی که در اثر به شدت کم خون می شود ممکن است نیاز به تزریق سنتی داشته باشد که در آن خون اضافی برای جایگزینی خون از دست رفته داده شود.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

login captcha

ممنونم از مطالب خوبتون🙏🌼🌻

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16226 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11514 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2605 بازدید