2109
گرفتگی قاعدگی را چگونه درمان کنیم؟

گرفتگی قاعدگی را چگونه درمان کنیم؟

1400/03/08 بازدید2683

گرفتگی قاعدگی یک تجربه معمول برای هر کسی است که قاعدگی می کند. با این حال از نظر شدت می توانند متفاوت باشند. بعضی از افراد ممکن است فقط گرفتگی خفیف را تجربه کنند. در حالی که دیگران ممکن است درد شدیدتر یا حتی ناتوان کننده داشته باشند. خوشبختانه تعدادی از درمان های خانگی موثر برای گرفتگی عضلات وجود دارد. اگرچه انتظار می رود مقداری درد همراه با پریود باشد اما همچنین می تواند به مشکلی اشاره کند که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. مهم است که تفاوت بین چیزهای طبیعی و غیر طبیعی را بدانید.

گرفتگی قاعدگی به چه علت به وجود می آید؟

گرفتگی های قاعدگی در واقع انقباضات رحمی است که دقیقاً قبل و در طی دوره قاعدگی شما به منظور از بین بردن پوشش رحم اتفاق می افتد. این انقباضات برای بیش از نیمی از افرادی که قاعدگی دارند دردناک است. اگرچه این درد معمولاً فقط یک یا دو روز طول می کشد و معمولاً خفیف است.  بیشتر افراد درد پریود را به عنوان یک درد مبهم یا ضربان در پایین شکم تجربه می کنند و هرچند که می تواند به قسمت تحتانی کمر و داخلی یا بالای ران نیز تابانده شود. برای برخی از افراد درد قاعدگی به حدی شدید است که باعث اختلال در فعالیت های روزمره آنها می شود. تعدادی از عوامل خطر وجود دارد که باعث می شود فرد گرفتگی های قاعدگی دردناک را تجربه کند از جمله:

زیر 30 سال بودن

سابقه خانوادگی درد قاعدگی

داشتن دوره های سنگین

پریود نامنظم داشتن

سیگار کشیدن

شروع بلوغ زودرس (قبل از 8 سالگی)

چه چیزی در رفع گرفتگی عضلات کمک می کند؟

1- ورزش

ورزش خفیف می تواند درد پریود را کاهش دهد و اندورفین آزاد کند که باعث افزایش روحیه و احساس بهتر می شود. برای بهره مندی از ورزش نیازی به انجام یک تمرین شدید نیستید. یک پیاده روی ساده در محله، یک جلسه یوگا یا تمرینات کششی همه می توانند درد را کاهش دهند.

2- حرارت

استفاده از بطری آب گرم یا پد گرم کننده در پایین شکم باعث افزایش جریان خون و شل شدن عضلات رحم می شود که باعث درد پریود می شوند. در حقیقت یک مطالعه بر روی 344 نفر نشان داد که گرما درمانی نسبت به مسکن های بدون نسخه در کاهش ناراحتی دوره موثر است.

3- داروهای ضد درد

داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil و Motrin) و سدیم ناپروکسن (Aleve) به طور گسترده ای برای تسکین گرفتگی قاعدگی استفاده می شود.

4- استراحت

آرامش و خواب می توانند به تسکین درد کمک کنند. به طور خاص ، خواب می تواند به حفظ چرخه قاعدگی سالم و کاهش سطح کورتیزول کمک کند.

5- حمام آب گرم

یک حمام یا دوش آب گرم همچنین می تواند به تسکین گرفتگی های قاعدگی کمک کند.  شدن عضلات رحم برای کاهش درد می شود.

هنگامی که دردعادت ماهانه طبیعی نیست چه کنیم؟

پوشش رحم پروستاگلاندین ها را آزاد می کند که باعث انقباضات شدیدتر و دردناک تر می شود. به خصوص در چند روز اول چرخه قاعدگی. برای بسیاری از افراد این ناراحتی به سادگی آزار دهنده است اما گاهی اوقات چیزی بیش از درد دوره "طبیعی" است . درد قاعدگی دو نوع است:

1- دیسمنوره اولیه: این نوع درد تقریباً در زمان قاعدگی اول رخ می دهد و معمولاً وضعیت پزشکی را نشان نمی دهد.

2- دیسمنوره ثانویه: دردی که مدتی بعد از شروع قاعدگی در فرد ایجاد می شود. حتی می تواند پس از سابقه طولانی دوره های عادی شروع شود. این معمولاً وجود شرایطی مانند آندومتریوز، فیبروم یا بیماری التهابی لگن را نشان می دهد.

اگر درد پریود با داروهای ضد التهاب برطرف نشود یا آنقدر شدید باشد که در مدرسه رفتن، کار یا معاشرت دخالت کند ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که نیاز به درمان دارد.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

درد شدید قاعدگی می تواند نشانه ای از وقوع اتفاق جدی تری باشد. اگر:

داروهای خانگی از جمله تسکین دهنده های گرما درد را تسکین نمی دهند

شما نمی توانید در فعالیت های عادی شرکت کنید

درد حتی پس از پایان پریود نیز ادامه دارد

شما همچنین علائم افسردگی را تجربه می کنید

 

نتیجه گیری:

درد قاعدگی می تواند نوجوانان و نوجوانان را در ابتدای پریود شدن غافلگیر کند. گرچه گرفتگی ها ناراحت کننده هستند اما معمول هستند و معمولاً نشانگر موارد جدی نیستند. شما می توانید با استفاده از داروهای خانگی به کودک خود کمک کنید تا ناراحتی را کاهش دهد. از جمله چند روز مراقبت از خود در صورت احساس نیاز به آن. با این حال اگر درد ناتوان کننده است و یا باعث اختلال در فعالیت های طبیعی می شود با پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص زنان تماس بگیرید.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16418 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11604 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3859 بازدید