2109
کولیک  کودک چیست و چه ارتباطی با دل درد کودک و نفخ کودک دارد؟

کولیک کودک چیست و چه ارتباطی با دل درد کودک و نفخ کودک دارد؟

1399/07/30 بازدید47959

آیا گریه کودکتان شما را نگران میکند؟

از اینکه علت گریه او را نمیدانید ناامید شدهاید؟

گریه برای کودک راهی است برای بیان احساسات و ارتباط با دیگران و یک غریزه طبیعی است. همیشه علت گریه، درد و ناراحتی نیست اگرچه در ابتدا فهمیدن علت گریه برای شما آسان نیست ولی به مرور زمان منظور او را متوجه خواهید شد.

گریه کودک میتواند دلایل بسیار گوناگونی داشته باشد.

هنگام گریه کودک ابتدا سعی کنید با روشهای گوناگون علت گریه را پیدا کنید تا بتوانید او را آرام کنید. اما اگر گریههای فرزندتان غیر طبیعی و بیوقفه باشد میتواند نشانه بروز درد باشد، قطعا این گریهها شما و بقیه افراد خانواده را مضطرب میکند چون نمیتوانید او را آرام کنید.

یکی از عوامل این گریههای شدید و بیوقفه میتواند مربوط به مشکلات گوارشی باشد.

کودکان به دلیل اینکه با سیستم گوارش نابالغ متولد میشوند ممکن است مشکلاتی از جمله کولیک، یبوست و استفراغ را در ماههای اول زندگی خود تجربه کنند که هر کدام از این مشکلات میتواند سبب ناراحتی، بی قراری و گریههای بیوقفه در کودک شود.

یکی از شایعترین و البته پر دردسرترین مشکلات خانوادهها دردهای کولیکی شیرخواران و گریههای طولانی مدت آنها است.

 

حدود 25 درصد از کودکان ممکن است در طول هفتههای اول زندگی خود، دچار کولیک شوند؟

کولیک و علائم آن

گریه در شیرخواران سالم (شیرخوارانی که دچار بیماری خاصی نمیباشند) اگر بیش از سه ساعت در روز، بیش از سه بار در هفته و برای مدت بیش از سه هفته ادامه داشته باشد کولیک شیرخوارگی نامیده میشود که گمان میرود علت این گریهها دل دردهای شدید و مداوم است.

علائم کولیک معمولا بین دو تا چهار هفته پس از تولد مشاهده میشود که معمولا این علائم در حدود هفته ششم به اوج میرسد.

کولیک به ویژه برای کسانی که از کودک مراقبت میکند ناراحت کننده است چرا که به نظر میرسد نمیتوانند به کودک کمک کنند و میتواند منجر به اضطراب و خستگی آنها شود.

معمولا کولیک شیرخوارگی بعد از چند هفته در کودکان برطرف میشود.

دلایل کولیک:

به صورت کلی علت دقیق کولیک مشخص نیست ولی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. از آنجا که کولیک در کودکان بزرگتر دیده نمیشود، ممکن است مربوط به عدم بلوغ سیستم گوارشی باشد. وقتی او بزرگتر میشودر به طور طبیعی، سیستم گوارشی او بالغتر میشود.

طبق نظر برخی از کارشناسان، گریه بیش از حد ناشی از کولیک در کودکان با تعداد و نوع باکتریهای مفید روده کودک در ارتباط است.

  1. پرخوری
  2. استرس و اضطراب والدین که به کودک منتقل میشود.
  3. عدم سازگاری با شیر ( برای کودکانی که از شیرمادر محروم میباشند)

یبوست

یکی دیگر از مشکلات گوارشی شیرخواران یبوست است. که در این حالت مدفوع کودک سفت شده و عدم دفع مناسب باعث بروز دردهای شکمی و گریه در هنگام دفع میشود. این امر سبب عدم تمایل غیر ارادی شیرخوار برای دفع خواهد شد. در هنگام بروز این نشانهها حتما با پزشک مشورت کنید و همواره در نظر داشته باشید کودکانی که با شیرمادر تغذیه میشوند مدفوع نرمتری دارند.

توجه داشته باشید که شیرخواران بخصوص در سال اول زندگی ممکن است بارها دچار یبوست یا کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج شوند. این مساله، تا 95% موارد کاملا طبیعی است، به عبارت دیگر تا 95% موارد هیچ مشکلی در آزمایشات و بررسیهای بالینی شیرخوار وجود ندارد و طبیعی است. سیستم گوارشی شیرخوار به تدریج رشد پیدا کرده با افزایش سن شیرخوار دفعات اجابت مزاج و دفع مدفوع نیز تنظیم میگردد.

 

پروبیوتیکها (باکتریهای مفید)

مطمئنا امروزه این اسم را زیاد شنیدهاید ولی آیا میدانید پروبیوتیک چیست و مزایای آن چه میباشد؟

در سالهای اخیر، اثرات سودمند فراوانی از پروبیوتیک در سلامت انسان شناخته شده است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به کاهش یبوست و تسهیل دفع مدفوع
  • کاهش بروز اسهال
  • کاهش گریههای ناشی از کولیک شیرخوارگی

محققین با استفاده از برخی روشهای آزمایشگاهی نوین توانستهاند وجود پروبیوتیکها در شیر مادر و مقدار آنها را تعیین کنند. از جمله شناخته شده ترین پروبیوتیکهای موجود در شیر مادر لاکتوباسیلوس رویتری است.

امروزه نشان داده شده است که پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رویتری باعث کاهش دردهای شکمی ناشی از کولیک شیرخوارگی و کاهش مدت گریه شیرخواران میگردد.

بعلاوه مطالعات نشان میدهند که پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رویتری حرکت غذا را در دستگاه گوارش تسهیل کرده و باعث افزایش نفوذ پذیری جدار روده گردیده و در کنار موارد مذکور، سبب کاهش چشمگیر دردهای کولیکی شیرخواران از یک سو و تسهیل اجابت مزاج آنان از سوی دیگر میشود.

میتوان حضور پروبیوتیکها را در شیرمادر بعنوان یکی دیگر از فواید تغذیه با شیرمادر نامید و به همین دلیل است که همواره شیرمادر بعنوان استاندارد طلایی تغذیه شیرخواران معرفی میشود.

 

بطور کلی مشکلات گوارشی (کولیک، یبوست و استفراغ) در میان اکثر شیرخواران رایج است ولی در صورت گریههای بی وقفه فرزندتان یا نشانههایی از ناراحتی حتما با پزشک مشورت کنید. اگر تایید شد که کودک شما دارای کولیک شیرخوارگی، استفراغ مکرر یا یبوست است به کمک برخی از راهکارها میتوانید به کودکتان کمک کنید.

تذکر مهم؛ تغذیه انحصاری با شیر مادر طی ۶ ماه نخست  زندگی و در ادامه شروع تغذیه تکمیلی  مناسب و مغذی  به همراه  ادامه تغذیه با شیر مادر به مدت دو  سال  و بیشتر توصیه میگردد.

برای مطالعه بیشتر به وبسایت ما مراجعه کنید.

www.starthealthy-ir.nestle.com

ارسال نظر شما

login captcha

سلام،

مرسی از این مقاله خوبتون. من واقعا این مشکل کودکم رو که گریه میکرد با گوشت و پوستم حس کردم و در به در دنبال مشکلش بودم و به پیشنهاد یکی از دوستانمون بچه‌ام رو پیش یک دکتری بردیم که ایشون تشخیص دادن کولیک هستش و همین مصرف شیر حاوی باکتری رو پیشنهاد کرد

باز هم ممنون از این مقاله خیلی خوبتون

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16472 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11632 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4448 بازدید