2109
با این کتابها به فرزندتان بیاموزید مراقب خودش باشد

با این کتابها به فرزندتان بیاموزید مراقب خودش باشد

1398/10/23 بازدید1287
گاهی اوقات به عنوان یک والد نمی‌دانیم چگونه بدون ترساندن کودک یا آسیب زدن به اعتماد به نفسش، به او بیاموزیم که در برابر خطرات و پیشامدهای ناگهانی از خود مراقبت کند. مخصوصا که یکی از اولین نیازهای کودک این است که دنیای اطرافش را امن و قابل اعتماد بداند؛ اما از تجربه کردن و یاد گرفتن هراسان و گریزان نباشد. زندگی روزمره پر از موقعیت‌هایی است که ممکن است کودک در آن دچار آسیب شود یا به دیگران آسیب برساند. هر وسیله یا ابزاری که در دسترس کودک است؛ نیز همین حالت و ویژگی دوگانه را دارد. با توجه به اینکه والدین ممکن است نتوانند در همه لحظات در کنار کودک باشند؛ بهترین کار این است که ضمن آشنا کردن کودک با هر پدیده‌ای، خطرات احتمالی ناشی از آن را نیز برایش شرح دهیم و راه‌های مراقبت از خود هنگام بروز حادثه را با او تمرین کنیم. با دانستن و آگاهی بیشتر، بدون القای ترس و محافظه‌کاری بیش از حد، کودک ما هم توانمند می‌شود و هم طریقه برخورد در موقعیت‌های دشوار را یاد می‌گیرد.
کتابهایی که این هفته معرفی می‌کنیم؛ به همین منظور انتخاب شده‌اند. فقط یادمان باشد که در توضیح و تفسیر خطرناکی پدیده‌ها، اغراق نکنیم و حدی از امکان تجربه که برای کودک خطر و آسیبی ندارد را برای او فراهم کنیم.

کتاب مجموعه مراقب باش! (در خیابان، نزدیک آب، در خانه، در شهر)

  • نویسنده : کلیر لیولین
  • تصویرگر : میک گوردون
  • مترجم : ساناز محمد پور، فاطمه حسین‌زاده، رقیه قهرمانی، زهرا فریدونی
  • انتشارات تیمورزاده،1392
  • قیمت نسخه کاغذی هر جلد : 16000تومان
  • مخاطب : کودکان 3 تا 7 ساله
در این مجموعه چهار جلدی، کودک با ویژگی‌های خطرآفرین در هر محیط آشنا می‌شود. یاد می‌گیرد برای محافظت از خود چه مسئولیت‌هایی دارد و چگونه می‌تواند از بودن در این محیط‌ها لذت ببرد. مثلا در جلد «مراقب باش کنار آب» هم بازی‌هایی که در ساحل یا با آب می‌توان انجام داد را می‌بیند و هم با وسایلی که به حفظ و ایمنی او کمک می‌کنند، آشنا می‌شود. در کتاب « مراقب باش در خیابان» با اصول نشستن در ماشین و بستن کمربند یا نشستن در صندلی کودک، و رد شدن از خیابان آشنا می‌شود. در کتاب «مراقب باش در شهر» کودک می‌آموزد در شهر، پارک، فروشگاه و... چگونه رفتار کند که بیشتر به او و خانواده‌اش خوش بگذرد و مراقب خودش نیز باشد. کتاب «مراقب باش در خانه» ضمن بیان اهمیت رعایت نکات ایمنی در خانه، به بچه‌ها فرصت می‌دهد تا درباره مراقبت از خودشان و پیامدهای ناشی از بی دقتی در مورد آنها فکر کنند. این کتاب به وسایل خطرناک خانه مثل چاقو، پریزهای برق و کبریت اشاره و پرسش‌هایی را درباره پیامد بازی با این ابزار خطرناک مطرح می‌کند.
این مجموعه به کودکان امکان رویارویی با خطر و رعایت نکات ایمنی و بحث در مورد آنها را در خانواده، کلاس و مدرسه می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند تا قبل از هر چیز اول به امنیت و سپس به مسئولیت خودشان در مراقبت از خودشان فکر کنند.

کتاب بچه‌ها خطر!

  • نویسنده و طراح : علی ذوالفقاری
  • نشر مهاجر، 1393
  • قیمت نسخه کاغذی : 3000تومان
  • مخاطب : کودکان 7 تا 12 ساله


این کتاب شیرین و سرگرم‌کننده، در فضایی مفرح به کودکان یاد می‌دهد آگاهانه با دنیای اطراف خود مواجه شوند. این
برخورد آگاهانه هم به غنای تجارب آنها می‌افزاید و هم باعث می‌شود با دقت و توجه بیشتر به محیط زندگی خود توجه کنند و پدیده‌ها را بهتر بشناسند. برخی تصاویر کتاب نیاز به رنگ-آمیزی دارند و کودک بیشتر درگیر محتوا و اطلاعاتی که کتاب به او ارائه می‌دهد خواهد شد.

کتاب آتش‌سوزی و ایمنی

  • نویسنده : گروه نویسندگان
  • مترجم : هایده کروبی
  • انتشارات فنی ایران، 1396
  • قیمت نسخه کاغذی : 5000تومان
  • مخاطب : کودکان 3 تا 7 ساله
 

این کتاب از گروه کتاب‌های سفیدِ انتشارات فنی ایران است؛ که به آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان می‌پردازد. ابتدا درباره خطراتی که ممکن است در جوار آتش برای ما پیش بیاید اشاره می‌کند و سپس با توصیف موقعیت‌های مختلف ، راه برخورد درست با این خطرات را به کودک آموزش می‌دهد. مثلا با توصیف موقعیت‌های «اگر دیدی اتاقت پر از دود شد» یا «اگر گوشه لباست آتش گرفت» راهکارهای عملیاتی به کودک می‌آموزد تا خودش نیز بتواند رفتار درست را انجام دهد. این کتاب اولین بار در سال 1385 چاپ شد و اکنون هفتمین چاپ آن در کتابفروشی‌ها موجود است.

کتاب چگونه با کودکان و نوجوانان بی‌دقت و پرتحرک رفتار کنیم؟

  • نویسنده : علی کریمی
  • انتشارات دانژه، 1392
  • قیمت نسخه کاغذی : 10000 تومان
  • مخاطب : والدین ، مربیان و معلمان

همانطور که می‌دانیم برخی از کودکان به صورت سرشتی تمایل بیشتری به انجام رفتارهای پرخطر و آسیب‌زا دارند. از همان دوران نوزادی نیز تحرک بیشتر و محافظه‌کاری کمتری در آنها مشاهده می‌شود و در طی رشد نیز بیشتر دچار آسیب می‌شوند. امروزه می‌دانیم که اختلالاتی در دوران رشد کودک با چنین رفتارهایی همراه است. بنابراین لازم است راهکارهای تربیتی و درمانی بیشتری را بیاموزیم و خودمان را برای مواجهه با چنین موقعیت‌هایی نیز آماده کنیم. در بدو امر باید بدانیم تنها به صرف دیدن برخی علایم و نشانه‌ها، به کودک برچسب بیش‌فعال یا ... نزنیم. این کارِ متخصصی رواشناسی یا روانپزشکی کودکان است که تشخیص دهد آیا کودک به صورت اختلالی دچار برخی ویژگی‌ها مخرب است یا خیر. مهم است که در برابر این رفتارها، بی‌توجه نباشیم و از کمک‌ها و مشاوره‌های تخصصی بهره بگیریم.
کتاب در فصل‌های ابتدایی به توضیح دسته‌بندی‌ها و ویژگی‌های اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان می-پردازد. این اختلالات برای کنترل و درمان، نیازمند درمان‌های رفتاری و گاه دارویی هستند. در فصل پنجم نیز نویسنده انواع راهکارهای مدیریت و کنترل و بهبود رفتار، از ‌جمله دارودرماني، مداخلات رواني اجتماعي شامل آموزش براساس رويكردهاي شناختي رفتاري (براي والدين) و مداخلات آموزشي و رفتاري در كلاس درس (براي مربيان) و ساير روش‌هاي درماني را مورد بحث قرار داده است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها