2109
تماشای شالیزار در دل کویر

تماشای شالیزار در دل کویر

1398/09/27 بازدید4640
به طبس زیبا بروید و این فرصت یگانه آخرین روزهای پاییز را از دست ندهید . به شما قول می‌دهم طبس یکی از زیباترین جاهایی است که موفق به دیدنش می‌شوید. برای ما که طبیعت گرد هستیم دیدن طبیعت رنگارنگ طبس، باغهای زیبا و چشمه‌های روانش اکتشاف محض بود .

دشتی آباد به نام کویر طبس

وقتی نیلا هفت ماهه و آوینا ده ساله بود برای دیدن طبس رفتیم. اگر حس می‌کنید مسیر سفر ممکن است برایتان طولانی باشد می‌‌توانید یک شب در راه بخوابید، سفر ما چون در ایام عید بود یک شب برگشت را در مدرسه‌ای در انارک خوابیدیم. سفر به طبس از چند جهت جذاب است. اول از همه جاده زیبای و خشک کویری، اینکه داری در دل کویر پیش می‌روی و ناگهان درست جایی که اصلا انتظارش را نداری به آبادی سرسبز و زیبا میرسی، شهری بسیار زیبا پر از درختان نارنج و نخل، عطر نارنج تمام خیابانهای شعر را گرفته است، جالب است بدانید نماد شهر طبس هم پلیکان است، گویا سالها پیش پلیکانی خسته از راه طولانی با دیدن زیبایی و آبادانی باغ گلشن در طبس فرود آمده و سالهای سال به تنهایی در باغ گلشن زندگی کرده و عزیزمردم شهر بوده است. قطعا یک روز را به گشت و گذار در باغ زیبای گلشن اختصاص دهید و از فضای فرحبخش و درختان کهنسال باغ لذت ببرید.

طبیعتگردی در طبس

خودتان را برای زیباترین مناظر طبیعی در دل جهان آماده کنید، اگر اهل ورزش و پیاده روی باشید قطعا این سفر بسیار به شما خوش می‌گذرد. جاذبه‌های طبیعی طبس بسیار زیادند من و دخترانم سه تا از این جاذبه‌ها را به چشم دیدیم. اولین آنها در 35 کیلومتری شمال شهر طبس واقع شده اطراف روستای ازمیغان. در امتداد خروجی یک قنات به دره ای بکر و زیبا بر می‌خوریم که در میان بومیان منطقه به کال جنی یا دره جن ها معروف است. منطقه‌ای جادویی که روزگاری مردم به خاطر صداهای عجیب و غریبی که باد در آن ایجاد می‌کرده فکر می‌کردند که اجنه در آن زندگی می‌کنند. منطقه‌ای که روزگاری مردم آن را محل زندگی جن و ارواح می‌دانسته‌اند.
کال اصطلاحی است که به دره یا مسیر ایجاد شده توسط سیلاب ها و جریان آب می‌گویند. دره ای مرموز و خوف انگیز. شاید تا قبل از اینکه منظره کال جنی مقابل چشمانمان قرار بگیرد حتی تصور دره ای چنین زیبا و پر آب در پهنه ی این کویر تشنه کمی دشوار و دور از باور باشد. لطفا پایمردی کنید و در امتداد دره پیاده روی کنید تا به خانه گبر برسید، سپس از آن پلکان عمودی و ترسناک بالا بروید تا منظره حیرت انگیزی ببینید.

شالیزار در کویر

جای بعدی روستای ازمیغان است که از زیباترین و متفاوت‌ترین جاذبه‌های شهر طبس محسوب می‌شود. باورش بسیار سخت سخت است که در دل کویر ناگهان به شالیزار می‌رسید. شما در این روستا می‌توانید تلفیقی از شالیزارهای شمال و نخلستان‌های جنوب را در کویر به طور همزمان به تماشا بنشینید و بی‌گمان تجربه‌ای از سه اقلیم متفاوت در یک مکان جاذبه شگفت انگیزی است.

چشمه مرتضی علی

اما از همه جالب‌تر به خصوص برای بچه‌ها چشمه مرتضی علی است. وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران واقعا آدم را غافلگیر می‌کند. حتما با خودتان خوراکی بردارید و خودتان را برای یک پیاده روی طولانی در چشمه‌های سرد و گرم و روان زیر پایتان آماده کنید.

چشمه مرتضی علی

ارسال نظر شما

login captcha

چه جالب 

فوق العاده

عالی

فوق العاده هست

پیشنهاد میکنم حتما سفر کنید

پربازدیدترین ها