2109
6 اشتباه رایج در کاهش وزن کدامند؟

6 اشتباه رایج در کاهش وزن کدامند؟

1398/09/19 بازدید7723
وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، عرق ریختن و گرسنگی کشیدن اولین چیزهای است که به ذهن می‌رسد. قطعا کاهش وزن باید طبق یک برنامه مشخص و به دور از عجله و در کمال واقع بینی انجام شود. ولی در این مطلب 6 اشتباه رایج را به شما خواهیم گفت که می‌توانند هر برنامه کاهش وزنی را مختل کنند.

اشتباه شماره 1: انجام بیش از حد تمرینات هوازی

تمرینات هوازی به عنوان اولین گزینه برای چربی سوزی انتخاب می‌شوند ( که البته خوب هستند ولی تنها گزینه نیستند) ولی جالب است بدانید که انجام بیش از حد تمرینات هوازی باعث تحلیل رفتن بافت عضلانی انسان می‌شود. پس مثل هر چیز دیگری، زیاده روی ممنوع.

ورزش کردن روی تردمیل

اشتباه شماره 2 : گرسنگی کشیدن!

یکی از اشتباهات رایج در روند کاهش وزن، محدود کردن شدید کالری دریافتی است. واقعیت این است که رژیم درست، رژیمی است که شما را مجبور به گرسنگی کشیدن نکند. در واقع هدف هوشمندانه غذا خوردن است نه گرسنگی کشیدن.
نتیجه رژیم‌های خیلی کم کالری یا من درآوردی، چیزی نیست جز تحلیل بافت‌های عضلانی، خستگی مفرط، عصبی شدن و حتی اختلال در عملکرد مغز. پس گرسنگی کشیدن ممنوع!
بیشتر بخوانید: رژیم غذایی و ورزش کردن

اشتباه شماره 3: بلند کردن وزنه‌های راحت!

منظور از وزنه‌های راحت وزنه‌هایی هستند که به اندازه کافی شما را به چالش نکشد. اگر شما همیشه همان وزنه‌های همیشگی را انتخاب کنید، هیچ اتفاق مثبتی در بدن شما نخواهد افتاد. چیزی که بدن شما را بهبود می‌دهد، روند افزایشی وزنه‌هاست. یعنی بعد از مدتی وزنه‌های خود را سنگین‌تر برداریم طوری که چند تکرار آخر را به سختی انجام دهیم.
بیشتر بخوانید: کاهش وزن پس از زایمان آرزو نیست

دمبل و کفش ورزشی برای تمرینات لاغری

اشتباه شماره 4: تلاش برای کاهش چربی یک نقطه خاص از بدن

هر بدنی منحصر به فرد است ولی چیزی که بین همه انسان‌ها مشترک است این قانون است که : «چربی سوزی موضعی امکان دارد» اکثر افراد فکر می کنند که با انجام حرکات شکم، می توانند فقط چربی‌های شکمشان را به اصطلاح آب کنند ولی واقعیت این است که شما روزی هزار تمرین شکم هم انجام دهید، نمی‌توانید بدنتان را مجبور کنید فقط از چربی‌های همان ناحیه استفاده کند.
چربی‌های ما در واقع انبار ذخیره بدن ما هستند و اینکه بدن ما از کدام نواحی چربی‌ها را مصرف کند کاملا به ژنتیک ما بستگی دارد. حتما متوجه شده‌اید که برخی صورتشان زودتر لاغر می‌شود یا مثلا پاهایشان لاغر می‎شود بدون اینکه بازوهایشان تغییری کند. همه اینها به ژنتیک فرد بستگی دارد.

اشتباه شماره 5: یک برنامه اگر برای دیگری کار کرده برای من هم کار می‌کند

واقعیت این است که در روند کاهش وزن، چه در بعد تغذیه و چه در بعد ورزش، پاسخ بدن افراد و میزان پاسخ متفاوت است. ممکن است یک برنامه برای یک فرد خوب کار کرده باشد ولی برای شما مناسب نباشد. این مورد مخصوصا درمورد برنامه‌های تمرینی خیلی صدق میکند. برنامه‌های تمرینی، باید متناسب با نیاز، ساختار فیزیکی، آسیب دیدگی‌ها و سابقه تمرینی هر فرد طراحی شوند. بنابراین استفاده از برنامه تمرینی دیگران ممنوع!

ورزش کردن

اشتباه شماره 6 : هدفگذاری‌های غیر واقع بینانه

مهمترین بخش یک برنامه، هدفگذاری آن است. وقتی هدفگذاری درست باشد، می‌توان مسیر درست را طراحی کرد. در اکثر مواقع، افراد در این مرحله دچار اشتباه می‌شوند و بنابراین هرگز به آن هدف نمی‌رسند.
یک هدفگذاری باید واقع بینانه، دارای زمان بندی، قابل اندازه گیری و کاملا مشخص باشد. خوب منظور چیست؟
مثلا اینکه فردی بدون سابقه ورزشی برای خود هدفگذاری کند که در عرض یک سال وارد تیم ملی تکواندو شود، قطعا یک هدف غیر واقع بینانه است یا مثلا اینکه روزی 4 ساعت ورزش کند قطعا این برنامه نمی‌تواند طولانی مدت دوام داشته باشد و فرد بعد از مدتی دچار یاس و ناامیدی و سرخوردگی می‌شود. پس با خودتان صادق باشید و متناسب با امکانات، ژنتیک و واقع بینانه هدفگذاری کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها