2109
عجیب‌ترین بیماری‌های نادر را می‌‌شناسید؟​​​​​​​

عجیب‌ترین بیماری‌های نادر را می‌‌شناسید؟​​​​​​​

1398/07/28 بازدید996
بیماری‌های نادر و عجیبی  در جهان وجود دارد که شاید تا کنون اسمش را هم نشنیده باشید. از سندرم موی غیر قابل انعطاف گرفته تا احساس همدلی بیش از حد.بیشتر بخوانید ازدواج فامیلی اولین مقصر بیماریهای نادر.

سندرم موی غیرقابل انعطاف

سندروم مو‌های غیرقابل انعطاف که تاکنون فقط حدود ۱۰۰ مورد شناخته شده است، یک نوع بیماری ژنتیکی است که در آن ساختار نامنظمی در پوست و موی سر به وجود می‌آید که باعث می‌شود شانه کردن مو غیرممکن شود. این سندروم برای نخستین بار توسط فردی به نام دوپر معرفی شد. نشانه‌های این سندروم از دوران کودکی فرد قابل مشاهده است، بدین صورت که ابتدا مو‌های فرد نازک شده و حالت شکننده پیدا می‌شوند و پس از مدتی رنگ آن روشن‌تر شده و سپس غیرقابل انعطاف می‌شود. برای سندروم مو‌های غیرقابل انعطاف هیچ گونه درمانی مشخص نشده است.

اشتیاق معنوی ناشناخته

زنی ۶۰ ساله در اسپانیا مبتلا به نوع خاصی از سرطان مغز بود و بیماری او با انجام MRI و بیوپسی از مغز او تشخیص داده شد. او تا پیش از بیماری به خدا ایمان داشت، اما اعتقادات مذهبی او چندان محکم نبود. او دو ماه پس از پیشرفت این بیماری، تغییری ناگهانی را در روحیات معنوی خود تجربه کرد. بررسی اجمالی پزشکان علت احتمالی این اشتیاق معنوی ناشناخته را در محل وقوع سرطان در لوب‌های مغز او معرفی کردند. او هشت ماه پس از تشخیص درگذشت.

اختلال همدلی بیش از حد

در سال ۲۰۰۰، یک زن برای معالجه تشنج روزانه خود تحت عمل جراحی قرار گرفت. در این عمل جراحی، بخش‌هایی از مغز او از جمله آمیگدال حذف شد. این منطقه مسئول شناخت احساسات دیگران یا همدلی است. پزشکان تصور می‌کردند پس از انجام این عمل جراحی، این ویژگی اخلاقی در او کمتر می شود، اما برعکس روحیه همدلی در او آنقدر شدید شد که پزشکان آن را به عنوان برانگیختگی هیجانی توصیف کردند که باعث ایجاد اثرات جسمی هم می‌شود.
بر خلاف این مطالعه در سال ۲۰۰۱ بررسی دیگری انجام گرفت که در آن ۲۲ نفر با آمیگدال آسیب دیده، شناخت عاطفی کمتر از حد طبیعی را نشان دادند. این مطالعات نشان داده صدمه به آمیگدال باعث کاهش روحیه همدلی می‌شود، در حالی که حذف کامل مناطق دیگر باعث تقویت روحیه همدلی می شود.

احساس خستگی در همه اندامهای بدن

فیبرومیالژیا از انواع جدید بیماری است که در سال ۲۰۰۷ نخستین درمان برای آن مطرح شد. در این بیماری فرد در تمامی بدنش احساس خستگی می‌کند. پزشکان به تازگی اعلام کرده اند که این بیماری غالبا پس از عمل جراحی یا التهاب شدید و یا فشار شدید روانی رخ می‌دهد. زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می‌شوند.

زنی که صدای همسرش را نمی شنود

در سال ۲۰۱۹، زنی در چین در جریان یک بیماری در گوشهایش صدای زنگ احساس می‌کرد. یک روز صبح، او با یک علامت فوق العاده عجیب از خواب بیدار شد. او دیگر نمی‌توانست صدای همسرش را بشنود. در حالیکه می‌توانست هر صدای دیگری را بشنود. پزشک معالج این زن که او هم یک خانم بود متوجه شد این شخص فقط نمی‌تواند صدای مرد‌ها را بشنود. این بیماری نادر که به عنوان شنوایی شیب معکوس شناخته می‌شود، بیماران را از شنیدن صدا‌های با فرکانس‌های پایین ناتوان می‌کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16443 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11611 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4096 بازدید