2109
«پیش از به­ دنیا آمدن کجا بودم» را برایش بخوانید

«پیش از به­ دنیا آمدن کجا بودم» را برایش بخوانید

1398/02/23 بازدید914

کتاب پیش از به­ دنیا آمدن کجا بودم؟

  • نویسندگان : ماتیو دولوبیه و دیگران
  • مترجمان : فخرالدین نجاتی، حمیده موسوی
  • نشر نوشته ، 1398
  • قیمت نسخه کاغذی : 3000تومان
  • مخاطب : کودکان 4 تا 7ساله

یکی از چالش‌هایی که هر پدر و مادری دیر یا زود با آن مواجه می­‌شود، پاسخ دادن به سوالات سخت و پیچیده کودکان است. سوالاتی که هم جهان‌­بینی والدین را به چالش می‌­کشد و هم شکل دهنده بخش مهمی از رابطه کودک با آنها است. رفتاری که در برابر ابهام‌­ها و سوال­های کودک ابراز می‌­کنیم؛ تا سالها تکلیف او را از جهت میزان اعتماد به پاسخهای والدین مشخص می­‌کند.
یکی از مهم‌ترین این سوال‌ها، سوال درباره این است که کودک پیش از تولد کجا بوده است؛ چطور به وجود آمده است و بعد از این زندگی چه خواهد شد. این سوال‌ها در اصل، جایگاه کودک در زندگی و قلب پدر و مادر را می سنجند. کودک می‌‌خواهد بداند پدر و مادرش قبل از او چه فکرهایی درباره او می‌کردند و آمدن او چه احساساتی در آنها پدید آورده است. مهمترین کار ما به عنوان والدین این است که جوابی صادقانه و آرامش‌­بخش به کودک بدهیم. مثلا اگر کودک ناخواسته بوده است؛ هیچگاه نباید این را به اوابراز کنیم و مهم است به او نشان بدهیم والدین چقدر از بودن و داشتن فرزندشان خوشحالند و او را همانطوری که هست، دوست دارند.
درباره روند به دنیا آمدن کودک نیز مهم است با توجه به اطلاعاتی که کودک دارد و به دور از فانتزی پردازی، پاسخی درست بدهیم؛ پاسخهایی مثل آمدن کودک آسمان و توسط لک لکها، اصلا درست نیست. در این کتاب، گاستون پسر کوچکی است که این سوالات مهم را مطرح می کند و مادرش به همین ترتیبی که گفتیم از ذهن او ابهام ­زدایی می کند. تصویرگری کتاب نیز در عین ایجاز، اطلاعات خوبی به کودک می دهد. کتاب این ویژگی را دارد که والدین می توانند بدون نگرانی از تفاوتهای فرهنگی، بارها برای پاسخ دادن به سوالات این چنینی کودک از آن استفاده کنند. در پایان کتاب نیز، توصیه­‌های بسیار مفید و ارزشمندی برای راهنمایی بیشتر والدین آمده است. در هرصورت، این روندی است که والدین باید پیش از وقوع آن درباره‌اش کاملا مطالعه کنند و باهم به اتفاق نظر برسند که چه پاسخی به او خواهند داد.

کتاب کودکِ دریا

  • نویسنده : ژان­کلود موروا
  • مترجم : زهره ناطقی
  • انتشارات محراب­قلم ، 1394
  • قیمت نسخه کاغذی : 7000 تومان
  • مخاطب : نوجوانان

متفاوت بودن همیشه سخت است. وقتی خلاف آنچه بقیه انتظار دارند، باشی؛ وقتی توانمندی­‌ها و اولویت­‌هایت با بقیه فرق کند؛ وقتی نقص یا امتیاز واضح یا خاصی داشته باشی؛ سخت‌­تر پذیرفته می­شوی.
کودکِ دریا، روایت پسر کوچک اندامی است به اسم یان، که از لحاظ جثه، بسیار کوچکتر از همسن و سالانش است. او کم حرف می‌­زند و از سختی‌های زندگیش کسی چیزی نمی­داند. همه فقط او و سه جفت برادر دوقلوی بزرگش را می­‌بینند که با سر و وضعی نامناسب به مدرسه می­‌آیند و کسی کار خاصی برای کمک به این بچه‌­ها نمی‌کند. تا اینکه روزی هر هفت برادر، به دلیلی نامعلوم از خانه فرار می­کنند. کسی نمی­داند آنها در این نیمه ­شب بارانی چرا رفته­‌اند و به کجا فرار کرده‌­اند.
داستان را به ترتیب از زبان شخصیت‌های بسیار مختلفی می خوانیم. هر کدام از شخصیتها، یکبار فرصت دارند که خود را و نظر و موقعیت و احساس خود را به این اتفاق شرح دهند. از مددکار مدرسه هفت برادر تا راننده کامیونی که آنها را سوار می‌کند و ... . یان در عین کوچکی و کوچک ­اندامی، مغز متفکر برادران خود است. آنها را رهبری می کند و بیشتر از بقیه با بیدار ماندنهای پیاپی، موقعیتها و خطرات را می‌سنجد و آنها را تا رسیدن به رویایشان که همانا دریاست، هدایت می‌کند.
چیزی که بیش از همه خواندن این کتاب را جذاب و دلپذیر می‌کند؛ این تنوع بسیار راویان و دیدن ماجرا از زوایای گوناگون است. اینکه هر کدام از این آدمها اگر جور دیگری رفتار می‌کردند؛ چه پایانی برای این داستان پیش می‌­آمد. مهم است ذهن نوجوان ما که درگیر چگونگی­‌های بسیار است، از همان ابتدا دریابد و تمرین کند که ته یک روایت از یک اتفاق وجود ندارد و هرکس اگر تلاش کند کار و وظیفه خود را به درستی انجام دهد، آنگاه زندگی برای همگان خوشایندتر است. کسانی که با باورهای قالبی ما کمی متفاوت هستند می­توانند از مواهب زندگی جمعی بیشتر بهره­ مند شوند و تفاوت با هنجارهای ظاهری، باعث محرومیت یا عدم بهره­‌مندی افراد از آنچه حق طبیعی آنهاست نشود.

کتاب دروغگویی روی مبل

  • نویسنده : اروین د. یالوم
  • مترجم : بهاره نوبهار
  • نشر قطره ، 1395
  • قیمت نسخه کاغذی : 44000 تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال :20500 تومان
  • مخاطب: بزرگسالان
 

ارنست روان درمانگری است که از کار خود بسیار لذت می­‌برد. مراجعان بسیار، دوستان و معاشرت­های مطبوع و نیز امکان یک ترفیع و پیشرفت شغلی بزرگ. تثبیت این خوشی و کفایت در کار، در عین مشکلاتی که در زندگی خصوصی دارد، همه اینها در گرو تایید استاد و درمانگر خودش است که چهره‌ه­ای مطمئن، بی‌تردید در درستی روشهای کلاسیک در ارتباط و درمان دارد.
ارنست در ابتدای کار ناچار است یکی از مهمترین و برجسته‌­ترین اساتیدش را به دلیل شکل نامتعارف درمان و ارتباط خارج از روند درمان با یکی از مراجعانش، بررسی کند و نظر تخصصی و قضاوت خود را درباره او بدهد تا کمیته‌­ای برای آینده شغلی او نظر بدهد. این اولین قدم ارنست در تردید درستی و صحت کامل تئوری‌­ها است. او واقعا نمی­‌داند صداقت درمانگر تا کجا به نفع مراجع و روند درمان است. آنچه آموخته است با آنچه به عنوان درمانگر می‌­بیند و آنچه به عنوان یک انسان ادراک می­‌کند، گاه همه با هم در تضادند. اما او تلاش می‌­کند به درست‌­ترین و انسانی‌­ترین وجه ممکن با مراجعانش رفتار کند و روش مطلوب و خاص خودش را پدید آورد. ناگفته پیدا است که در این روند، چه تردیدها و سختی‌­های بیشماری بر سر راه او پدید خواهد آمد.
کتاب هم برای کسانی که دانش‌­آموخته روانشناسی هستند و هم برای علاقمندان به این حوزه، و نیز برای کسانی که دوست دارند رمانی ارزشمند و جذاب بخوانند، مفید است. یکی از بهترین وجوه کتاب، ارائه تصویری دقیق و به ­دور از تعصب از روند درمان روانشناختی است. در این کتاب تئوری‌­های و درمانگران مقدس و عاری از خطا نیستند و مهمترین و ارزشمندترین چیز، جان و ذهن و امنیت روانی مراجع است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها