2109
علائم شپش سر را می‌شناسید؟

علائم شپش سر را می‌شناسید؟

1398/02/17 بازدید5747

خارش سر یکی از اولین علائمی است که شپش سر باعثش می‌شود اما ممکن است فکر کنید به شامپو یا ژل مویتان حساسیت داده‌اید یا مثلا فکر کنید دچار اگزما یا شوره شده‌اید.

اما بد نیست با علائم شپش سر بیشتر آشنا شوید تا در صورت لزوم، برای درمانش اقدام کنید.

۳ نوع شپش داریم!

شپش‌ها علائم مشابهی دارند اما هر کدام در یک قسمت از بدن لانه گزینی می‌کنند. شپش سر همانطور که از اسمش پیداست، سر و گردن و البته گوش‌ها را برای زندگی انتخاب می‌کند. شپش بدن هم از روی لباس یا رختخواب به بدن مختلف می‌شود و شپش تناسلی هم روی موهای زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می‌کند.

شپش سر؛ خارش سر

تخم شپش گرد یا بیضی شکل است و تخم شپش سر را معمولا می‌توانید روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر پیدا کنید. اما خودِ شپش به اندازه یک دانه کنجد است و با کمی دقت دیده می‌شود؛ از آنجا که شپش روی پوست می‌چسبد و خون را می‌مکد، باعث ایجاد خارش می‌شود.

گاهی هم ممکن است تا ۶ هفته بعد از ابتلا به شپش، هیچ خارشی نداشته باشید. اما یادتان باشد غیر از حس خارش، ممکن است حس کنید چیزی روی پوست‌تان راه می‌رود!

زخم و التهاب، نشانه شپش

با خارش پوست، زخم‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث عفونت شود. بنابراین قرمزی، التهاب و دردناک شدن پوست کف سر می‌تواند نشانه قطعی شپش باشد.

حتی در مواردی ممکن است این التهاب‌های پوستی باعث حساس شدن غذذ لنفاوی اطراف گوش و گردن شود، بنابراین در چنین مواقعی بهتر است سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

تحریک پذیری و اختلال خواب

یکی دیگر از علائم شپش سر که بیشتر در بچه‌ها دیده می‌شود، بهانه‌گیر شدن و تحریک پذیر شدن آنهاست. با ایجاد خارش، سوزش و تحریک پوست که به خاطر بزاق یا فضولات شپش سر روی پوست ایجاد می‌شود، بچه‌ها بی‌طاقت می‌شوند و ممکن است غیر از خاراندن مداوم، بهانه‌گیر شده و عکس‌العمل‌های عجیب از خود نشان دهند.

همچنین از آنجا انگل‌ها از جمله شپش سر، در تاریکی شب فعال‌تر هستند، تحرک بیشتری داشته و باعث بهم ریختن خواب بچه‌ها هم می‌شوند.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16457 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11618 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4265 بازدید