2109
درمان شپش سر با اسپند

درمان شپش سر با اسپند

1398/02/14 بازدید34305

معمولا سر و کله شپش در فصول سرد سال پیدا شده و در محیط‌های پرجمعیت مثل مدارس، خوابگاه، پادگان و ... اپیدمی می‌شود. در واقع شپش سر بیشتر در بچه‌های ۴ تا ۱۱ ساله به خصوص در دخترها (به خاطر موهای بلند و پوشش سر) شیوع دارد.

شپش نوعی انگل خاکستری است که به دلیل مکیدن خون، رنگش به قرمز هم تغییر می‌کند و باعث خارش شدید، عفونت پوستی و زرد زخم پشت سر و پشت گوش‌ها می‌شود.

این موجود ۳ تا ۵ میلی‌متری می‌تواند به خاطر عدم رعایت بهداشت فردی و همینطور نوع پوشش افراد در فصول سرد (استفاده از کلاه و شال یا مقنعه برای دختران) ایجاد می‌شود و به سادگی در تماس با لوازم شخصی فرد مثل ملحفه، شانه، مقنعه، روسری و کلاه به فرد دیگر منتقل می‌شود.

شپش سر و خارش کف سر

برای درمان شپش سر باید ...

قدیم‌ها موی سر افرادی که دچار شپش سر شده بودند، می‌تراشیدند اما این روزها با کمک داروهای ضد شپش نیازی به تراشیدن موها نیست.

علاوه بر اینکه باید لوازم شخصی فرد از جمله کلاه و روسری و ... در آب جوشانده شود، می‌توان از مواد گندزدای طبیعی مثل اسپند کمک گرفت.

شاید تا امروز فقط از اسپند برای رفع چشم زخم استفاده کرده باشید اما اسپند نه تنها خاصیت خشبوکنندگی و تصفیه هوا دارد که به عنوان کرم کش و ضد انگل برای دفع حشرات در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند برای از بین بردن شپش سر هم موثر باشد.

برای این کار کافیست یک قاشق غذاخوری دانه اسپند را آسیاب کرده و آن را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اسپند خوب دم بکشد.

حالا مخلوط آب و اسپند را روی موهای فرد ماساژ داده، روی موها را با کیسه پلاستیکی یا کلاه پلاستیکی بپوشانید و ۴۵ دقیقه صبر کنید.

یادتان باشد اگر موهای فرد بلند است، مقدار اسپند و آب را ۲-۳ برابر افزایش دهید.

بعد از این مدت می‌توانید موها را با آب گرم بشویید اما یادتان باشد برای اینکه اسپند به طور کامل شپش‌ها را از بین ببرد، لازم است این کار را تا یک هفته تکرار کنید.

البته اگر شپش سر لابلای موها تخم گذاشته باشد، اسپند نمی‌تواند تخم‌ها را از بین ببرد و صرفا حشره شپش از بین می‌رود. برای از بین بردن تخم‌ها باید موها را خیس کرده و با شانه دندانه ریز شانه کنید تا تخم شپش از مو جدا شود.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام عزیزان 

من خودم حدودا 4ماه با شپش سر جنگیدم تا تونستم از سرم بیرونش کنم واقعا خیلی سخته ، موهامو کوتاه کوتاه کردم میخواستم کچل کنم که خدا رو شکر نجات پیدا کردم 

میخوام تجربه مو با شما در میون بزارم شاید بتونم به کسی که مبتلا شده کمک کنم 

اول اینکه صبر ایوب داشته باشید 

2.به مدت 2تا 4هفته ، هر هفته یکبار تمام ملحفه و رو بالشی و لباس و روسری و... همه رو با تاید بشویید و جلوی آفتاب یا روی بخاری خشک کنید تا چرخه تولیدش متوقف بشه 

3. یکروز در میان از شامپو نیکسترین یا همون پرمترین یا لیندان داخل حموم استفاده کنید و 10دقیقه روی موهاتون بمونه بعد با شانه مخصوص خودش شانه کشی کنید ، یعنی شونه رو به کف سر بکشید و فورا با دستمال پاک کنید یا بشویید (دقت کنید 2 بار شانه رو داخل مو نزنید )تا شپشهای نیمه جان بیرون بیاد 

4.مرحله آخر موهاتون رو آبکشی کنید و از نرم کننده یا ماسک مو (مخصوص داخل حمام) بزنید که موها لیز بشه و شپش گیر بیفته و دوباره شانه کشی رو انجام بدید تا شپشهای باقیمانده بیرون بیاد . 

5. از حموم که بیرون اومدید با حوله خشک و سشوار بکشید و حوله تون رو سری بعد عوض کنید ، حتی شانه و برس تون رو قبل از هر بار استفاده با آبجوش بشویید .

با اینکار انشالله در عرص 2 یا 3هفته کاملا خلاص میشید

منم دخترمو با اسپند درمان کردم عالی و راحته

بهترین درمان شپش استفاده از سس مایونز است . هم تخم شمش و هم خودش رو نابود می کنه .البته در کنارش ضد عفونی کردن لوازم شخصی هم مهم است .

سر راشب  با سس مایونز پر کنید و صبح شانه کنید و سپس بشویید . 

حداقل ۱۲ ساعت روی سر باشد . به علت وجود سرکه و روغن و کشیدن نایلون روی سر  شپش ها خفه شده و تخم انها از مو کنده می شود 

خیلی تو تهران شایع شده ، البته فصل سرد بیشتره .

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16226 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11514 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2605 بازدید