2109
افزایش خطر چاقی نوزاد با شیر خشک

افزایش خطر چاقی نوزاد با شیر خشک

1398/02/11 بازدید501
نی نی سایت: محققان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، یک چهارم بیش از نوزادان دیگر در معرض چاقی قرار دارند.

بر اساس این مطالعه که ۳۰ هزار کودک را مورد بررسی قرار داده و بزرگترین مطالعه در این زمینه است، بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند، در برابر چاقی ایمن‌تر هستند و احتمال بروز مشکلات چاقی و اضافه وزن در آنها کمتر است.

بر اساس مطالعه محققان از ۱۶ ملیت مختلف، بچه‌هایی که فقط با شیر خشک تغذیه می‌شوند، ۲۵ درصد بیشتر در معرض چاقی هستند که این میزان در بعضی کشورها به ۹۰ درصد می‌رسد.
اگر مادرها به فرزندشان ترکیبی از شیر مادر و شیر خشک بدهند، ریسک بروز چاقی در آنها ۱۲ درصد بیش از نوزادانی است که صرفا با شیر مادر تغذیه می‌شوند.

چرا شیر خشک چاق می‌کند؟

به عقیده محققان شیر خشک، روند وزن گیری نوزاد را افزایش می‌دهد چراکه از شیر گاو تهیه شده و میزان پروتئین بیشتری دارد که احتمالا رشد سلول‌های چربی را تحریک می‌کند و در نهایت باعث چاقی می‌شود.

شیر مادر حاوی هورمون‌هایی است که به تنظیم سطح انرژی کمک کرده و بر باکتری‌های روده تاثیر می‌گذارد. با اینکه بیشتر از ۷۳ درصد تغذیه نوزادان با شیر مادر شروع می‌شود، اما تنها ۴۵ درصدشان بعد از ۶ هفتگی همچنان شیر مادر می‌خورند.
به گزارش WHO و بر اساس این مطالعه بین المللی، فقط یک درصد نوزادان تا ۶ ماهگی صرفا شیر مادر مصرف می‌کنند.

منبع: Telegraph

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید