2109
غذای خوش نمک و بی ضرر بخورید!

غذای خوش نمک و بی ضرر بخورید!

1398/01/24 بازدید507
نی نی سایت: مسلما مصرف غذاهای کم نمک سالم‌تر است اما این غذاها مزه دلخواه را ندارند چراکه سدیم کمتری دارند. اما محققان حالا ادعا کرده‌اند که راهی برای نگه داشتن مزه نمک بدون اینکه واقعا نمک زیادی به غذا بزنند، پیدا کرده‌اند.

شرکت کنندگان در این مطالعه هم بعد از مزه کردن غذایی که کلرید سدیم کمتری داشت، اعلام کردند که این غذای کم نمک، مزه غذای قدیمی با همان ترکیب همیشگی نمک را دارد و به همان خوشمزگی است.

این ترکیب تازه از یک چهارم کلرید کلسیم درست می‌شود که به نظر نمی‌رسد برای سلامت انسان ضرری داشته باشد.
سدیم بسیار زیاد می‌تواند فشار خون را بالا ببرد که همین اتفاق می‌تواند منجر به بیماری قلبی یا سکته شود، اما علت مستقیم چاقی نیست.

کم نمک اما خوشمزه

کارولین راس، پروفسور صنعت غذا از دانشگاه واشنگتن استیت همراه با گروهی از همکارانش این ترکیب نمکی را درست کرده است و می‌گوید: «در واقع این یک دستاورد مخفی است؛ نه مثل عبارت «نمک کاهش یافته» که روی بعضی محصولات نوشته می‌شود و مردم هم معمولا دوستش ندارند. اگر بتوانیم با این روش میزان مصرف نمک مردم را کاهش دهیم، سطح سلامت‌شان را افزایش داده‌ایم و در عین حال غذایی عرضه کرده‌ایم که آنها دوست دارند».

پروفسور راس و تیمش ترکیبات‌های دیگر نمک که کلرید سدیم (اصلی‌ترین ماده معدنی نمک مصرفی روزانه مردم) کمتری دارد، بررسی کردند. آنها نمک‌های دیگر مثل کلرید کلسیم و کلرید پتاسیم را بررسی کردند که هیچ کدام عارضه شناخته شده‌ای برای سلامت انسان ندارند.

با اینکه پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند اما تولیدکنندگان غذا سال‌هاست که از این ماده استفاده نمی‌کنند و مدعی هستند که این ماده به اندازه کافی خوشمزه نیست.
به گفته پروفسور راس هم، کلرید پتاسیم ترش‌تر است و اکثر مردم طعمش را دوست ندارند. در این مطالعه، بعضی داوطلبان انواع مختلفی از محلول‌های نمک یا نمک در آب را امتحان کردند اما برخی دیگر ترکیب متفاوتی از نمک را در سوپ گوجه فرنگی امتحان کردند.

محققان با این کار قصد داشتند متوجه شونود که ذایقه مردم چه ترکیبی از نمک را می‌پسندند بدون اینکه احساس بی‌مزگی به غذا داشته باشند. آنها متوجه شدند ترکیبی از ۷۸ درصد کلید سدیم و ۲ درصد کلرید کلسیم تفاوت چندانی با ترکیب صددرصد کلرید سدیم ندارد.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16429 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11607 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3959 بازدید