2709
شیر خشک نوزاد

شیر خشک نوزاد

1398/01/12 بازدید5273

شیر خشک تا چند سالگی؟ تغذیه شیر خشک همراه شیر مادرچطور باید باشد؟ چند پیمانه شیرخشک برای نوزاد کافی است؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است مادران هنگام مصرف شیرخشک نوزاد با آن  مواجه شوند. اگر می خواهید در مورد پرسش های رایج ونگرانی های مادران در مورد مصرف شیرخشک نوزاد اطلاعات داشته باشید این مطلب را بخوانید.  

شیر خشک تا چند سالگی

بعضی از نوزادان به دلایل مختلفی باید از شیر خشک تغذیه کنند. درست که شیر مادر برای نوزاد از هر غذایی بهتر و واجب تر است اما گاهی اوقات می توان به عنوان مکمل یا به تنهایی از شیر خشک هم برای تغذیه نوزاد استفاده کرد. مصرف  شیر مادر و شیرخشک برای نوزاد مجاز است و اصلا نباید برای تغذیه نوزاد زیر یک سال از شیر گاو استفاده کرد. متخصصان بر این باورند که مادران می توانند از یکسالگی به بعد کم کم شیرگاو را به رژیم غذایی نوزاد اضافه کرده و نهایت تا 15 ماهگی برای تغذیه نوزاد از شیرخشک کمک بگیرند چون با بالارفتن سن نوزاد شیرخشک به تنهایی پاسخگوی نیازهای تغذیه ای نوزاد نیست و باید از شیر گاو استفاده کرد.  

برای اینک نوزاد از شیرخشک  دل بکند و بتواند او را با طعم و مزه شیر گاو آشنا کنید بهتر است خداحافظی با شیر خشک را به یکباره انجام ندهید. توصیه می شود که مادران به تدریج شیر گاو را به غذاهای نوزاد اضاف کنند تا او با طعم و مزه شیرپاستوریزه گاو هم آشنا شود. می توانید شیر کامل را با میوه های تازه مخلوط کرده و آب میوه های طبیعی مانند آب هویج را با شیر گاو برای نوزاد آماده سازید.  

شیر خشک نوزاد

دادن شیر خشک همراه شیر مادر

یکی از سوالاتی که برای بعضی از مادران در اولین سال زندگی نوزاد پیش می آید این است که آیا دادن شیر خشک همراه شیر مادر مجاز است؟ در پاسخ به این سوال پزشکان در ابتدا به  فواید شیر مادر اشاره کرده و روی این موضوع تاکید می کنند که در حالت عادی در 6 ماه اول ارجحیت با شیر مادر است اما اگر مادری احساس کند وزن‌گیری فرزندش خوب نیست یا در شرایطی که  پزشک مشاهده کند وزن نوزاد در توزین ماهیانه نرمال نیست، مادر می‌تواند به فرزندش شیر خشک هم بدهد. اگر شیر مادر کافی نباشد مادر می‌تواند با قاشق به بچه‌اش شیر خشک بدهد. به این ترتیب نگرانی های مادر از بابت تغذیه نوزاد تا حدود زیادی برطرف می شود.

گاهی هم ممکن است بعضی از مادران نسبت به تغذیه نوزاد وسواس به خرج دهند و تصور کنند که او خوب شیر نمی‌خورد و وزن‌گیری خوبی ندارد. اگر در حالی که طبق وزن‌گیری ماهیانه و نظر پزشک وزن‌گیری کودک ایده‌آل است.

اول شیر مادر بعد شیر خشک

اگر می خواهید در تغذیه نوزاد از شیرمادر و شیرخشک استفاده کنید بهتر است بدانید که اول باید شیرمادر را به نوزاد بدهید و بعد برای سیرشدن کامل نوزاد از شیر خشک کمک بگیرید تا به این ترتیب غذای نوزاد کامل شود.

همچنین مادران باید این نکته را بدانند که حتما بعد از دادن شیر خود به  نوزاد، به او شیر خشک بدهند. چون شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود، پروتئین‌های موجود در آن برای نوزاد قابل هضم است،‌قند و نمک کمتری دارد و باعث تنظیم املاح و آب بدن او می‌شود. اما از لحاظ مزه شیر خشک کمی خوشمزه‌تر و شیرین‌تر از شیر مادر است به همین دلیل است که بسیاری از نوزادان شیر خشک را به شیر مادر ترجیح می‌دهند.

شیر نوزاد مادر

شیر خشک با قاشق

توصیه دیگر متخصصان به مادرانی که می خواهند در کنار شیرمادر از شیر خشک هم برای تغذیه نوزاد استفاده کنند این است که نباید با سرشیشه به کودک شیرخشک بدهند. بنابراین بهتر است که مادران قبل از دادن شیر خشک، در ابتدا به نوزاد شیر خودشان را بدهند و بعد اگر متوجه شدند شیر‌شان برای نوزاد کافی نیست، می‌توانند با قاشق به نوزاد شیر خشک بدهند. استفاده از سرشیشه هم برای شیر دادن به نوزاد  توصیه نمی‌شود چون معمولاً منافذ سرشیشه‌ها خیلی باز است و شیر راحت‌تر به دهان نوزاد سرازیر می‌شود. بنابر‌این شیر خوردن را برای نوزاد راحت می‌کند در صورتی که نوزاد نباید به شیر خشک عادت کند.

چند پیمانه شیر خشک

بیشتر نوزادانی که به تازگی متولد شده اند هر چند ساعت یکبار باید شیر بخورند. اما سوالی که برای مادارن پیش می آید این است که چند سی سی شیر خشک برای نوزاد کافیست؟ در این شرایط بهتر است بدانید که توصیه شده در هفته اول بین 30 تا 60 سی سی شیر خشک در هر وعده غذایی برای نوزاد آماده کنید و کم کم این مقدار را به 60 تا 90 سی سی برسانید.

البته با بزرگ شدن نوزاد نیاز او به مصرف شیرخشک بیشتر می شود چون هنوزنمی توانید از غذای کمی نوزاد  استفاده کنید. وقتی نوزاد به یک ماهگی می رسد در طول شبانه روز به پنج تا شش شیشه با حجم 120 سی سی شیر نیاز دارد. در شش ماهگی لازم است که هر وعده شیر خشک نوزاد بین 180 تا 240 سی سی حجم داشته باشد.

البته در طول دوره هایی که به اصطلاح به آنها جهش رشد می گویند این احتمال وجود دارد که گرسنگی نوزاد بیشتر از حد معمول باشد. در چنین شرایطی می توانید میزان شیر خشک نوزاد را افزایش دهید. وقتی نوزاد به 6 ماهگی می رسد مصرف غذاهای کمکی را شروع کنید تا نوزاد به وزن و قد مناسب برسد و دچار کم وزنی نشود.  

شير خشك براي نوزاد

عوارض شیر خشک

یکی از سوالاتی که مادران از پزشک می پرسند این است که آیا مصرف شیر خشک برای نوزاد عوارض دارد؟ در مورد عوارض مصرف شیر خشک  صحبت هایی وجود دارد و ممکن است این غذا برای نوزادان با مشکلاتی مانند کاهش اشتها همره شود چون شیر خشک به دلیل داشتن قند نسبت به شیر مادر، بیشتر مورد توجه نوزاد است و ممکن است نوزاد نسبت به مصرف سایر غذاها علاقه نشان ندهد. علاوه بر این در در تولید شیرخشک از طعم دهنده‌های مصنوعی استفاده می‌شود که این هم از جمله دلایلی دیگری است که ممکن است با مصرف بعضی از شیرخشک ها مشکلاتی برای نوزاد پیش بیاید.  

بهترین شیر خشک برای نوزاد

شیر خشکی که برای تهیه آن از شیر گاو استفاده شده به عنوان بهترین شیرخشک برای نوزادان به شمار می رود، چرا که از نظر ترکیبات بیشتر شبیه شیر مادر است. غلظت پروتئین ها در شیر معمولی گاو بالاست و هضم این پروتئین ها برای نوزاد بسیار سخت است. سازندگان شیر خشک برای حل این مشکل، کربوهیدرات (مواد قندی)، پروتئین و چربی شیر گاو را تغییر می دهند. همچنین انواع ویتامین و مواد معدنی(از جمله اسید فولیک، ویتامین ب 12، روی و آهن که در شیر معمولی گاو میزان آنها کم است) را به شیر خشک نوزاد اضافه می کنند تا محصول مناسب تری برای نوزاد تولید شود.

مشورت با متخصص برای انتخاب بهترین شیرخشک نوزاد

اگر می‌خواهید تغذیه نوزاد را با شیرخشک شروع کنید و دقیقاً نمی دانید چه شیر خشکی باید استفاه کنید یا می خواهید شیر خشک نوزاد را تغییر دهید حتماً با متخصص کودکان مشورت کنید. متخصصان کودک با در نظر گرفتن وضعیت جسمانی و سلامت نوزاد، سن نوزاد و همینطور مواد غذایی مورد نیاز برای نوزاد و همینطور محصولات موجود در بازار بهترین شیرخشک را به شما پیشنهاد می کنند. اگر فکر می کنید که نوزاد شما اولین بار پس از مصرف شیرخشک دچار حساسیت شده به سرعت به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این متخصصان کودک با پرسش در مورد وضعیت کودک و علائم موجود، به شما می گویند که آیا نوزاد شما نسبت به شیرخشک واکنش نشان داده یا مشکل خاصی وجود ندارد. در واقع این تشخیص را به پزشک متخصص واگذار کرده و خودتان در این زمینه تصمیم گیری نکنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها