2109
با رژیم لاغری اسیدی و قلیایی مانکن شوید

با رژیم لاغری اسیدی و قلیایی مانکن شوید

1397/07/15 بازدید5861
هدف اصلی کسانی که از رژیم اسید و باز پیروی می‌کنند این است که Ph بدن را در یک محدوده خاص حفظ کنند و این یعنی باید مواد غذایی تولید کننده قلیا را جلوی دستشان نگهدارند. این مواد غذایی شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات (تا زمانی که طبیعی باشند نه شیرین شده و خشک شده به صورت صنعتی)، غلات جوانه زده، بادام و عدس، توفو و سایر محصولات سویا است.
براساس یک قانون کلی در رژیم غذایی اسید و باز، شما باید 80 درصد از انتخاب‌های غذایی روزانه خود را محدود به مواد غذایی قلیاساز کنید و فقط 20 درصد از غذایی که می‌خورید اسیدساز باشد. البته این قانون باید در مورد همه وعده‌های غذایی، میان وعده‌ها و اسنک‌ها و حتی نوشیدنی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنید، رعایت شود وگرنه دوباره پی اچ بدن به هم می‌خورد. البته بعضی‌ها هم این قانون را به صورت 60 درصد به 40 درصد رعایت می‌کنند که اگرچه فرم دقیق رژیم نیست و نمی‌تواند نتایج حاصل از سال‌ها اسیدی بودن بدن را برطرف بکند اما تا حدودی می‌تواند آنها را به سمت سلامتی هدایت کند. خبر خوب دیگر اینکه در این رژیم آن طور که در خیلی از رژیم‌های کاهش وزن لازم است، نیازی به شمارش کالری‌های دریافتی روزانه نیست.

در رژیم اسید و باز چه بخوریم؟

بعضی از میوه‌ها PH خوبی دارند مثل سیب موز و بعضی میوه‌ها مثل آووکادو و آناناس جزو بهترین انتخاب‌ها برای کسانی محسوب می‌شوند که دنبال متعادل کردن اسیدیته بدن و به دنبال آن لاغر شدن هستند. پی اچ موز چیزی حدود 5 است و آووکادو پی اچ نزدیک به 7 دارد. فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های مختلف، سیب زمینی شیرین، بادام، شاه بلوط، توفو، انواع جوانه‌ها و عدس نیز از دیگر مواد غذایی هستند که اگر می‌خواهید با رژیم اسید و باز لاغر شوید، باید دوستی‌تان را با آنها محکم کنید. یادتان باشد که اگر اول بشقابتان را با این مواد غذایی قلیاساز پر کنید دیگر جای زیادی برای خوردن گوشت و نان اسیدساز نمی‌ماند.

در رژیم اسید و باز چه نخوریم؟

مواد غذایی اسیدساز در بدن شامل گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای سرخ کرده و چرب، شیر و لبنیات پرچرب، نان‌هایی با درصد بالای گندم و مخمر، اسنک‌های شیرین و انواع نوشیدنی‌های حاوی شکر است. سس کچاپ، مایونز، انواع سس‌های سالاد، قهوه و... نیز اسیدسازهای مخفی در رژیم غذایی روزانه هستند که نباید فراموش‌شان کنید.
برای پیروی از رژیم غذایی اسید و باز شما به هیچ ماشین حسابی احتیاج ندارید و فقط کافی است قانون کلی را در نظر داشته باشید و مثلا به جای گوشت قرمز سراغ غذاهای دریایی بروید و به جای سیب زمینی سرخ شده از نان‌های غیر تخمیری استفاده کنید.
البته کسانی که می‌خواهند با این رژیم به وزن مناسب برسند و سلامت‌تر زندگی کنند، علاوه بر نوع غذایی که می‌خورند باید سبک زندگی‌شان را هم عوض کنند. تولید اسید در بدن به شکل منفی تحت تاثیر عاداتی مانند استفاده از تنباکو، سیگار کشیدن، مصرف الکل، قهوه و سودا و... قرار می‌گیرد. همچنین دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن، داشتن سبک زندگی بی‌تحرک یا بیش از حد ورزش کردن نیز می‌تواند روی تولید اسید در بدن اثر داشته باشد.

با رژیم اسید و باز می‌توان وزن کم کرد؟

اگرچه تاکنون مطالعه علمی چندانی در مورد تاثیر رژیم اسید و باز در لاغری و کاهش وزن انجام نشده اما به هر حال شما با رعایت این رژم ملزم خواهید بود که مصرف غذاهای فرآوری شده و پر شکر و پر چرب را قطع کنید و سراغ انتخاب‌های سالم‌تر بروید. تاکید این رژیم بر دریافت میوه‌ها و سبزیجات تازه و غلات کامل باعث کاهش کالری دریافتی روزانه می‌شود و در نتیجه ممکن است بعد از یک ماه روی ترازو بروید و ببینید که وزن‌تان پایین آمده است. با این حال اگر این برنامه غذایی با کاهش کالری دریافتی روزانه همراه نباشد، کاهش وزن چندانی اتفاق نمی‌افتد.

نمونه برنامه غذایی روزانه رژیم اسید و باز

  • صبحانه
املت مارچوبه شامل یک و نیم عدد سفیده تخم مرغ، 2/1 قاشق غذاخوری شیر سویا، فلفل سیاه، 8/1 قاشق چای خوری نمک دریایی، 2 قاشق غذاخوری مارچوبه، 2/1 قاشق غذاخوری کرده
  • ناهار
سینه مرغ طعم‌دار شده شامل یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، 90 گرم سینه مرغ، 8/1 لیوان پیاز خرد شده، 8/1 لیوان سیب زمینی خرد شده، 8/1 فنجان کدوی خرد شده، 8/1 لیوان بادمجان خرد شده، نمک دریا و فلفل برای طعم‌دار کردن
شام
  • خوراک کدو
6/1 فنجان روغن زیتون، 1 فنجان کدوی خرد شده، 4/1 فنجان پیاز خرد شده، 4/1 فنجان کرفس ساطوری شده، 4/1 فنجان فلفل قرمز خرد شده، پودر سیر و نمک دریا برای مزه‌دار کردن
  • میان وعده
2/1 فنجان بادام بوداده
تگ: رژیم غذایی اسید و باز، رژیم لاغری، رژیم کاهش وزن

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15770 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11245 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2300 بازدید