2769
چه کنم فرزندم غذای سالم بخورد؟

چه کنم فرزندم غذای سالم بخورد؟

1397/02/04 بازدید498
غذای سالم برای کودکان نقش مهمی در حفظ سلامتشان ایفا می‌کند؛ به‌خصوص در روزهایی که آن‌قدر خوراکی‌هایی رنگارنگ با طعم‌های متنوع زیاد شده‌اند که بچه‌ها ناخودآگاه به سمت خوراکی‌های ناسالم گرایش پیدا کرده‌اند. به همین دلیل لازم است بچه‌ها از تأثیر هر لقمه‌ای که در دهانشان می‌گذارند، باخبر باشند. برای اینکه بتوانید فرزندتان را به خوردن غذای سالم عادت دهید و کاری کنید که انتخاب‌های غذایی‌شان هوشمندانه باشد، از روش‌های زیر کمک بگیرید. اگر هم ایده جدیدی دارید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

جای قانون گذاشتن، عادت بدهید

مطمئن شوید در هر وعده غذایی‌تان غذاهای سالم وجود دارد و این قضیه را نه به‌عنوان قانون، بلکه به‌عنوان یک عادت جایگزین مصرف غذاهای ناسالم کنید. می‌توانید از فرزندان بزرگ‌ترتان بخواهید دنبال دستور غذاهای سالم‌تر باشند و لیست خرید دربیاورند و بچه‌های کوچک‌تر را با خودتان به سبزی یا خواروبارفروشی ببرید تا شاهد انتخاب گزینه‌های غذایی سالم باشند. این کار، اولین قدم برای آموزش تهیه غذای سالم برای کودکان است.

خرید مواد غذایی سالم را با فرزندتان انجام دهید

بشقاب غذای سالم را تقسیم‌بندی کنید

انتخاب غذای سالم برای کودکان به آموزش آن‌ها بستگی دارد. به فرزندتان یاد بدهید که نیمی از بشقابش باید با سبزی‌ها پر شود و نیم دیگر آن با غلات و مقداری گوشت تا انرژی لازم برای دویدن و فعالیت کردن را داشته باشد. برای یاد دادن گروه‌های غذایی هم بچه‌ها را با خودتان به فروشگاه ببرید و هنگام خرید بعضی نکات را به آن‌ها آموزش دهید.

به غذاها لقب خوب یا بد ندهید

هنگام آموزش خوردن غذای سالم برای کودکان، آن‌ها باید بدانند هر خوراکی در رژیم غذایی آن‌ها جایگاه خاص خودش را دارد. به همین دلیل به خوراکی‌ها لقب خوب یا بد ندهید. در عوض می‌توانید مثل چراغ راهنمایی غذاها را در گروه‌های رنگی مختلفی قرار دهید. برای مثال وقتی پای سبزی‌ها وسط است، چراغ سبز نشان دهید. وقتی پای کیک و شیرینی وسط می‌آید، از آن‌ها بخواهید زیاده‌روی نکنند و بااحتیاط عمل کنند و قبل از خوردن خوراکی‌هایی مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا چیپس از آن‌ها بخواهید قبل از خوردن، خوب فکر کنند.

کاهش میزان شیرینی و شکلات

به بچه‌های بزرگ‌تر توضیح دهید اگرچه آب‌نبات و شکلات طعم خوبی دارند؛ اما کاری که با بدن می‌کنند اصلاً خوب نیست. در عوض می‌توانید میوه‌ها را به‌عنوان دسر در شکل‌های جذاب برای فرزندانتان آماده کنید و استفاده از شیرینی و شکلات را به دو الی سه بار در هفته کاهش دهید تا اگر بچه‌ها هوس شیرینی کردند با در تمام بسته رو‌به‌رو نشوند و توی ذوقشان نخورد.

پروتئین به‌اندازه کف دست

تنها نکته‌ای که اهمیت دارد این نیست که بچه‌ها چه می‌خورند؛ بلکه مهم است که از آن خوراکی چه مقدار مصرف می‌کنند. حتی کوچک‌ترین بچه‌ها هم می‌توانند یاد بگیرند که میزان ماکارونی، پاستا یا برنجی که مصرف می‌کنند نباید بیشتر از اندازه مشتشان باشد. پروتئین باید به‌اندازه کف دستشان باشد و چربی‌هایی مثل کره یا مایونز نباید بیشتر از نوک انگشت شستشان باشد. یادتان باشد حتماً درباره علت خوب بودن استفاده از این مقادیر در انتخاب غذای سالم برای کودکان با آن‌ها صحبت کنید.

تلویزیون را خاموش کنید

انسان وقتی احساس گرسنگی کند، غذا می‌خورد و وقتی سیر شد، دست از خوردن می‌کشد؛ البته این قضیه در مورد محاصره کردن بچه‌ها با انواع اسنک‌ها و وعده‌های غذایی بزرگ صدق نمی‌کند. بچه‌ها باید نسبت به احساس گرسنگی و سیری‌شان آگاه باشند و شما به‌عنوان والدین نباید دوروبرشان را با اسنک پر کنید. درعین‌حال نباید مجبورشان کنید به زور یک لقمه دیگر بخورند یا چیزی ته بشقابشان نماند. درعین‌حال وقتی بچه‌ها مشغول غذا خوردن هستند، تلویزیون را خاموش کنید. روشن بودن تلویزیون حواس آن‌ها را نسبت به احساس سیری و حتی نوع غذایی که می‌خورند _سالم یا ناسالم_ پرت می‌کند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها