2109
روش درمان ناباروری ART را بهتر بشناسید

روش درمان ناباروری ART را بهتر بشناسید

1397/01/21 بازدید1159
انتظار همیشه سخت است؛ انتظار دیدن یار ... انتظار شنیدن صدای یک دوست ... انتظار دیدار دوباره با عزیزان سفر کرده ... اما از همه سخت‌تر شاید، انتظار شنیدن صدای یک بچه است! بچه‌ای که از گوشت و خون شماست و با صدای خنده و حتی گریه‌اش می‌تواند زندگی مشترک‌تان را زیر و رو کند.

اگر شما هم مدتی است ازدواج کرده‌اید و هنوز باردار نشده‌اید، خوب است سری به متخصص زنان بزنید و از او مشورت بگیرید. ناباروری عوامل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد و با توجه به این عوامل، روش‌های رفع مشکل هم بسیار زیاد است که بعضی‌هایشان بسیار ساده و بعضی‌هایشان هم سخت و پیچیده هستند؛ به همه این روش‌ها ART یا همان روش‌های کمک ناباروری می‌گویند و از مصرف دارو تا IVF و رحم جایگزین را در بر می‌گیرد.

گاهی مشکل ناباروری زوجی به سادگی با یک دارو برای رفع کیست‌های تخمدان یا یک عمل سرپایی برای برداشتن کیست‌های بزرگ، رفع زخم و ... رحم یا نواقص مادرزادی آلت تناسلی رفع شود!
پس همیشه هم این راه، پر پیچ و خم نیست و می‌شود با روش‌های ساده مشکل ناباروری رارفع کرد. در ادامه با دو روش ساده ART و رفع مشکلات باروری بیشتر آشنا می‌شوید:

داروهای درمان ناباروری

عملکردش این است که: به صورت تزریقی یا خوراکی، میزان ترشح هورمون‌هایی که باعث تخمک‌گذاری هستند، بالا می‌برند و پذیرش رحم را برای جای‌گیری رویان افزایش می‌دهند.

بهترین روش برای: زنانی است که تخمک‌گذاری مرتبی ندارند یا اسپرم همسرشان کیفیت مطلوبی ندارد. این روش برای کسانی که لوله‌های فالوپ‌شان آسیب دیده یا بسته است، همینطور خانم‌هایی که دچار اندومتریوز هستند، مناسب نیست و نباید انجام شود.

میزان موفقیتش: بالاست! ۴۰ تا ۴۵ درصد خانم‌هایی که این داروها را مصرف و تخمک‌گذاری می‌کنند، باردار می‌شوند. همینطور ۵۰ درصد زنانی که با تزریق تخمک‌گذاری می‌کنند هم بارداری را تجربه می‌کنند.

خوبی‌اش این است که: ارزان، در دسترس و در کل ساده هستند و به همین خاطر اولین روش درمان ناباروری محسوب می‌شوند.

بدی‌اش این است که: ممکن است باعث نفخ، سردرد، گرگرفتگی و تهوع شوند. عوارض داروهای تزریقی البته شدیدتر است و می‌توانند ریسک چندقلوزایی، زایمان زودرس و تشکیل کیست‌های بزرگ تخمدانی را در پی داشته باشند.

هزینه‌اش: بسته به داروی خوراکی یا تزریقی، متفاوت است اما در کل نسبت به سایر روش‌ها بسیار ارزان‌تر است.

جراحی کمک‌باروری

عملکردش این است که: با روش‌های سرپایی یا بستری سعی می‌شود نواقص آناتومیک اندام تناسلی، زخم‌ها و انسدادهای اندام زنانه و مردانه رفع شود.

بهترین روش برای: زوج‌هایی است که بیماری یا نقص مشخصی (مثل اندومتریوز که بافت‌های رحمی خارج از رحم رشد می‌کنند و باعث زخم یا انسداد می‌شوند) دارند و با کمک این نوع جراحی‌ها می‌توانند بارداری را تجربه کنند.

میزان موفقیتش: به شرایط و شدت بیماری یا مشکل و سن بیمار بستگی دارد. در یک مطالعه مشخص شد احتمال بارداری زنانی که اندومتریوزشان با لاپاراسکوپی درمان شده، دوبرابر زنانی است که به روشی غیر از جراحی لاپاراسکوپی درمان شده‌اند.

خوبی‌اش این است که: غیر از کاهش درد و ناراحتی ناشی از بیماری و مشکل، احتمال بارداری افزایش می‌یابد.

بدی‌اش این است که: برخی جراحی‌ها تهاجمی‌تر هستند که می‌تواند ریسک، هزینه و طول درمان را افزایش دهند.

هزینه‌اش: بسته به جراحی، جراح و شرایط بیمار متغیر است.....

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها