2109
فشار خون در بارداری چه خطراتی دارد؟/تغییرات فشار را نادیده نگیرید!

فشار خون در بارداری چه خطراتی دارد؟/تغییرات فشار را نادیده نگیرید!

1394/12/10 بازدید4706

نی نی سایت: آیا در دوران بارداری به فشار خون مبتلا شده‌اید و حالا نگران سلامتی نوزادتان هستید؟ آیا قبل از بارداری فشار خون داشتید و از تغییرات آن در بارداری نگرانید؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، گفتگوی ما را با رقیه رحیمی، کارشناس مامایی، را که در دو قسمت منتشر می‌شود بخوانید.
رحیمی، فشار خون در دوره بارداری را به چند دسته تقسیم می‌کند و می‌گوید:« فشار خون در دوره بارداری به فشار خون ساده گذرا، مسمومیت بارداری (پره
اکلامپسی و اکلامپسی) وفشار خون مزمن همراه با مسمومیت تقسیم می‌شود. فشار خون ساده گذرا در دوره بارداری بروز می‌کند و بلافاصله پس از بارداری فروکش می‌کند. درمسمومیت بارداری، همراه با فشارخون علائمی نیز وجود دارند که باعث ایجاد مشکلات عروقی می‌شود. عده‌ای قبل از بارداری به فشار خون مبتلا شده‌اند و وقتی مسمومیت بارداری نیز به این نوع فشار خون اضافه شود، آنها دچار «پِرِهاکلامپسی سوار شده بر فشار خون» می‌شوند که مرحلهای از فشار خون در بارداری است و بعد از آن مرحله اِکلَامپسی قرار دارد که منجر به تشنج و به کما رفتن فرد می‌شود.»

فشار خون بالا در دوره بارداری عوارضی دارد که منجر به ایجاد اختلال برای نوزادان و مرگ و میر آنها می‌شود. به همین دلیل رحیمی توضیح می‌دهد:« مواردی بوده‌اند که ما مجبور شده‌ایم به دلیل فشار خون بالا، جنین را در هفته سی‌اُم به دنیا بیاوریم و در NICU نگه داریم چون وضعیت مادر به شدت حاد بوده است. مادران باردار باید بدانند که پرهاکلامپسی درمان قطعی ندارد و راه نجات جان مادر، ختم بارداری است. چرا که عواملی که از جفت جنین ترشح می‌شود باعث حساسیت عروق مادر می‌شود.»  

خانم‌های بارداری که فشار خونشان در بارداری نوسان دارد امکان ابتلا به مسمومیت بارداری در آنها بالا است که با انجام تست‌های بالینی و آزمایشگاهی می‌توانند به این نکته پی ببرند. این اقدامات بر حسب وضعیت فشار خون و میزان بالا بودن آن انجام می‌گیرد.  

این کارشناس مامایی توصیه می‌کند:« خانم‌های مستعد پره اکلامپسی و یا آنهایی که در بارداری قبلی پره‌اکلامپسی داشته‌اند، باید قبل از حاد شدن بیماری و دقیقا در زمان‌هایی که متخصص‌شان برای آنها تعیین کرده برای ویزیت مراجعه کنند. چون لازم است تحت نظر مراقبت‌های ویژه بارداری قرار یگیرند. علاوه بر آن مانیتورینگ و معاینه بیمار به معنی درمان آن نیست و درواقع نوعی پیشگیری از حاد شدن بیماری است. بنابر‌این زمانی می‌توان این بیماری را به خوبی مدیریت کرد که بیمار به موقع و در زمان‌های مقرر شده به پزشک متخصص مراجعه کند.»

رحیمی درباره علائم پره اکلامپسی می‌گوید:« حالت خفیف پره اکلامپسی علامت خاصی ندارد و تنها از روی فشار‌خون بالا، کنترل وزن، ظاهر بدن و اِدِم (ورم ناشی از تجمع مایعات زیر پوست) شناسایی می‌شود. همچنین افزایش فشار خون سیستول و دیاستول، وجود پروتئین در ادرار، ورم غیر‌طبیعی بدن نیز در تست‌های تشخیصی بررسی می‌شوند.»

رژیم غذایی زنان باردار و به ویژه کسانی که احتمال دارد فشار خون بالا، پره‌اکلامپسی و یا سابقه فشار خون  داشته باشند، باید کم‌نمک باشد و غذا‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C مصرف کنند. انواع دانه‌ها و جوانه‌ها، آجیل و غلات سبوس‌دار، سبزیجاتی که رنگدانه‌های زرد و نارنجی و بتاکاروتن دارند و همچنین سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبز و بزرگ هستند غنی از آنتی‌اکسیدان هستند.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها