2109
 چطور بفهمیم کودک‌مان باهوش است؟

چطور بفهمیم کودک‌مان باهوش است؟

1394/10/09 بازدید10497

نی‌نی‌سایت: مهراندخت پورشایگان، روانشناس کودک و نوجوان/ نوزادان از آغاز تولد و در نخستین ماه‌های زندگی شان هوش خودشان را نشان می‌دهند. بیشتر پدر و مادرها متوجه هوشیاری نوزادانشان می‌شوند یا جلب توجه آنها را به حرکت‌ها یا صداهای مختلف به عینه می‌بینند. وقتی یک شی یا یک صدا توجه نوزاد را به خودش جلب می‌کند می‌فهمیم که او کودک باتوجهی است و از خودش در مقابل این رویدادها عکس العمل نشان می دهد. این عکس العمل‌ها بیشتر شامل واکنش های فیزیولوژیکی است که بچه از خودش نشان میدهد مثل حرکت‌های چشم که چیزی را دنبال می‌کند یا حرکات دست و پا که در مقابل یک کنش از خودش نشان می‌دهد. این سیر مخصوصا از 3تا 6 ماهگی نوزاد بسیارمشهود است. 
سیر رشد یک نوزاد یکی از نشانه‌های هوش اوست. به عنوان مثال در کودکان 6ماه به بالا، هوش نوزاد خودش را از طریق تلاش برای تکلم، که به صورت صوت‌های نامفهوم یا هر نوع صدا درآوردن است بروز پیدا می‌کند. نوزادانی که در 8ماهگی شروع به گفتن کلمات (به صورت تک کلمه‌ای و نه ساختن عبارت یا جمله) می‌کنند از هوش بالایی برخوردارند. حتی سیر حرکت‌های یک نوزاد با هوش او ارتباط دارد. مثلا کودکانی که دیرتر از زمان معمول قادر به نشستن هستند یا دیرتر از همسالان خود چهاردست‌وپا راه رفتن را می‌آموزند ممکن است هوشی کمتر از حد نرمال داشته باشند یا حتی در مواردی این تاخیر بیانگر وجود عقب ماندگی ذهنی در کودک است.

ذهن کودک دنیای پیرامون خود را از طریق داده‌های بصری و شنیداری تجزیه و تحلیل می‌کند. به دلیل همین ویژگی است که شروع آموزش در کودکان همراه با روش‌هایی است که از این ویژگی بهره می‌برند. به عنوان مثال تصویر یک سیب یا گل به کودک نشان داده می‌شود و بعد عدد یک جایگزین این تصویر می شود تا کودک به مفهوم یک پی ببرد. در واقع نمادهای یک را به صورت لمسی و تصویری نشان می دهند تا به یک مفهوم انتزاعی برسند. چون ذهن کودک در این دوران صرفا از هوش تصویری برخوردار است و هنوز به مرحله رشد و درک تفکر انتزاعی نرسیده است. مفاهیم انتزاعی از 10،11 سالگی برای کودک قابل درک می‌شوند.
هوش بچه ها را می‌توان از سه سالگی مورد ارزیابی قرار داد. به همین منظور نیز تست‌های هوش برای کودکان 3تا6 سال وجود دارد. مرحله بعدی رشد و اندازه گیری هوش کودک بعد از 6 سالگی تا 15 سالگی است که حیطههای هوش ریاضی، کلامی و عملی او ارزیابی می‌شود. بچه‌ها تا سن 15سالگی استعدادشان در ریاضی، حافظه و نگهداری حفظیات یا هوش عملی به خلاقیت در کاردستی به تولید چیزی منجر می‌شود در واقع آنها قدرت حل مساله پیدا می‌کنند.

سطح‌های مختلفی از هوش وجود دارد که برخی اکتسابی هستند؛ یعنی از زمان تولد در فرد وجود ندارند و کودک به مرور زمان آن را دریافت می‌کند و بر حسب شرایط و آموزش‌هایی که می‌بیند می‌تواند آن را تغییر دهد. برخی سطوح هوش عبارتند از:
هوش اجتماعی: به این معناست که افراد مسائل را درک می‌کنند و راجع به آن‌ها تجزیه و تحلیل دارند. کودکانی که راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، از هوش اجتماعی بالاتری برخوردارند. سبک زندگی و خانواده‌ای که کودک در آن بزرگ می‌شود در این موضوع تاثیرگذار و حائز اهمیت است. به این صورت که کودکان رفتار خود را در روابط اجتماعی از طریق والدین به ارث می‌برد یا یاد می‌گیرند. همین موضوع می‌تواند باعث شود آن‌ها تبدیل به افرادی باهوش اجتماعی بالا باشند یا افرادی منزوی و کناره‌جو.
هوش هیجانی: نشان دهنده این است که کسی بتواند حال دیگری را، در برخورد و مواجهه با او، درک کند یا احساساتش را دریابد. همچنین متقابلا سعی در جهت کمک و حمایت از او کند. کودکانی که هوش هیجانی قوی دارند در ارتباطات بین فردی و موقعیت شغلی افراد موفقی هستند همین طور در کار تحصیل و شغل. هوش هیجانی نیز مانند هوش اجتماعی اکتسابی است؛ یعنی کودک می‌تواند از روی سبک روابط والدین خود هوش هیجانی را بیاموزد یا آن را ارتقا دهد.
هوش ریاضی: کودکانی که هوش ریاضی قوی دارند احساسی و هیجانی پیش نمی‌روند بلکه با تجزیه و تحلیل‌های ریاضی پیش می‌روند. منطق روی تصمیم‌گیری‌های‌آنها حاکم است و به نتایج و عواقب کارشان فکر می‌کنند.
هوش سیاسی: در سنین نوجوانی خودش را نشان می‌دند. وقتی که هویت شخص شکل گرفته است و روی این موارد تاثیر می‌گذارد. این هوش منجر به تعیین الگوهایی برای زندگی می‌شود که هر کس در این دوره زندگی برای خودش تعیین می‌کند تا او را سرمشق انجام کارهایش کند و به جایگاهی که آن الگو داراست دست یابد. استقلال طلبی و افکار ایده‌آل‌گرایانه از خصوصیات این نوجوانان است

ارسال نظر شما

login captcha
البته عزیزم استیون هاوکینگ از اول بیمار نبود! توی بیست و چند سالگی به خاطر مریضی ALS اون شکلی میشه.
پسر من تو شش ماهگی حرف زدن رو شروع کرد و تو یک سالگی قشنگ حرف میزد من فکر میکردم باید همین زور باشه اما همکارا تعجب میکردن..تو یک ونیم سالگی قشنگ مثل آدم بزرگا حرف میزد و داستان تعریف میکرد ..الان دخترم دقیقا یک سالشه و چند کلمه رو می تونه بگه خلاص
با نگار مامان نی نی گل موافقم خواهرزاده منم دیر شروع به صحبت کرد ولی از نظر هوشی و زبر و زرنگی از خواهرش که زودتر صحبت کرد و راه افتاد خیلی زبر و زرنگ تره
اصلا دیر راه افتادن به هوش بستگی نداره, اگر بدن به هوش ربطی داشت که استیون هاوکینگ الان...
بسیاری از مواقع بچه ای کع تپل تره دیرتر از بقیه همسالانش می تونه بشینه یا راه بره در حالیکه ممکنه نسبت به اونها خیلی هم باهوش تر باشه یا اینکه اگه بچه کمبود ویتامین دی داشته باشه دیرتر راه میره و باز هم ربطی به هوش نداره
به نظر منم دیر راه افتادن ربطی به هوش نداره. خواهر من خییلی باهوشه و تو تیزهوشان درس خونده اما از بچگی اینقدر ضعیف بود که نتونست زود یا حتی به موقع راه بره تقریبا دو سال و نیمگی راه افتاد الانم دختر خودش همین جوریه و جون نداره راه بره ولی هوشش فوق العادس.
کودک من دیرزبان بازکرد و دیر راه رفت ولی ازنظرتمام اطرافیان هوش خوبی داره والان که دوسال ونه ماه داره خیلی توانایی ها داره هرچی یادش بدم سریع یاد میگیره رنگ هارو دردوسالگی کامل بلد بود تمام حیوانات تااسب ابی و کرگدن و.....رو ببینه میشناسه حیوانات اهلی و وحشی رو کاملا دسته بندی میکنه تا 20میشماره و میتونه اسباب بازی هاش رو تاتعداد ده تا شمارش کنه وتمارین کتاب های پیش دبستانی رو تا 70درصد انجام میده! اینکه تومقاله نوشته شده بچه هایی که تاخیردارند هوش پایین تری دارند به نظرم درست نیست البته شاید من تعریف درستی از هوش ندارم!! من نمیگم فرزندم باهوش هست ولی کم هوش هم نیست

پربازدیدترین ها