2109
سردردهای دوران بارداری را جدی بگیرید

سردردهای دوران بارداری را جدی بگیرید

1394/06/17 بازدید10039

نی‌نی سایت: احساس سردرد در دوران بارداری یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که برای اکثر زنان حامله روی می‌دهد و قطعا آگاهی از علل آن نه تنها آرامش خاطری به زنان باردار می‌دهد بلکه آنها را در یافتن شیوه‌های درمانی مؤثر با عوارض جانبی کمتر یاری می‌رساند.

به طور کلی اکثر سردردهای دوران بارداری ناشی از تغییرات هورمونی در آنها می‌شود. از آن گذشته بسیاری از زنانی که باردار نیستند اما دچار سردردهای بعضا شدید می‌شوند، آن را با دوره های قاعدگی خود مرتبط می‌دانند و واقعیت هم همین است. از بارداری و دوره ماهانه به عنوان دو عامل شایع و شناخته شده بروز سردرد در زنان است.

بد نیست بدانید که بروز سردرد در هفته‌های نخست بارداری شدت بیشتری دارد. اما با گذشته چند هفته و هرچه که بیشتر به پایان شش ماه بارداری نزدیک می‌شویم از شدت آن کاسته شده و در نهایت هم از بین می‌رود. اگرچه سردردهای دوران بارداری خطری برای سلامت جنین به همراه ندارد اما می‌تواند عامل بروز ناراحتی‌هایی برای زن باردار شود.

غلبه بر سردرد در دوران حاملگی
توصیه کارشناسان به زنان باردار این است که با اعمال تغییراتی در سبک زندگی، تا حدود زیادی از بروز سردردهای دوران بارداری جلوگیری کنند. بهتر است زنان باردار استراحت منظمی در طول روز داشته باشند. به بیان دیگر خوب است که در ساعات مشخصی استراحت کنند. تسکین دادن ماهیچه‌ها نیز کمک زیادی به این روند می‌کند. شرکت در کلاس‌های ورزشی نظیر یوگا ویژه دوران حاملگی پیشنهاد مهم دیگری است که بسیاری از کارشناسان ارایه می‌کنند. یکی از علت‌های مهم سردردهای دوران بارداری، خوب نخوابیدن است. در واقع خوب استراحت نکردن با خستگی ناشی از آن همراه شده و در نهایت سردرد این دوران تشدید می‌شود.

 

به زنان بارداری که در این دوره دچار سردردهای آزاردهنده می‌شوند توصیه می‌شود که از مصرف مسکن‌ها و آرام بخش‌ها به خصوص آنهایی که دارای کدئین هستند خودداری شود زیرا می‌تواند خطرات زیادی برای سلامت نوزاد به همراه داشته باشد. البته درصورتیکه پزشک پس از انجام معاینات کامل و با بررسی شرایط بیمار استفاده از آنها را مجاز بداند، انجام این کار خطری به همراه نخواهد داشت با این حال توصیه کلی بر عدم استفاده از این نوع داروهاست.

چه موقع باید نسبت به سردردهای دوران بارداری حساس بود؟
اگر این نوع سردردها ادامه‌دار باشد تا جایی که تحمل آن امکان‌پذیر نباشد بهتر است در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که یکی از عوامل این نوع سردردها احتمالا فشار خون بالاست که در صورت تأیید این موضوع باید درمان‌های مناسب را زیر نظر پزشک آغاز کنید. این نشانه از آن جهت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا می‌تواند نشانه بروز حالتی موسوم به «پیش تشنج بارداری» شود که پزشکان زنان و زایمان آن را خطرناک و جدی توصیفی می‌کنند.

این عارضه سلامت برخی زنان باردار را در نیمه دوران حاملگی و یا حتی بلافاصله پس از زایمان تحت تأثیر قرار می‌دهد. بروز این عرضه در این دسته از زنان از روی چنین نشانه‌هایی تشخیص داده می‌شود:

  • فشار خون بالا
  • مایع retention
  • وجود پروتئین در ادرار

درصورتی که این عارضه به درستی درمان نشود می‌تواند عامل بروز اختلالات نگران کننده‌‌ای در زنان باردار شود. حتی برخی مطالعات نشان داده که پیش تشنج بارداری مشکلاتی را در فرآیند رشد جنین ایجاد می‌کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16411 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11601 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3770 بازدید