2769
آشنایی با نقص مادرزادی قلب کودکان

آشنایی با نقص مادرزادی قلب کودکان

1403/03/21 بازدید276

نقص مادرزادی قلب نوزادان

نقص مادرزادی قلب کودکان، یکی از بیماری‌هایی که در دوره بارداری، جنین به اون‌ مبتلا می‌شه. عدم رشد کامل قلب در دوران جنینی، علت ایجاد این بیماریه. کودکانی که دچار این نقص مادرزادی هستن، به مشکلات مختلفی دچار خواهند شد. از علائم این نقص مادرزادی می‌توان به متورم شدن پاها، تنفس سریع، تنگی نفس اشاره کرد. برخی از مشکلات قلبی از خطر زیادی برخوردان و گاهی مواقع فرد به عمل قلب باز نیاز پیدا می‌کنه.

نقص مادرزادی قلب کودکان چیه؟

نقص مادرزادی قلب کودکان، به علت عدم رشد قلب یا رگ‌های خونی که نزدیک این عضو هستن، ایجاد می‌شه. Chd که مخفف شده Congenital heart defect هست، اسم این بیماری به انگلیسیه. زمانی که نوزاد با این بیماری به دنیا بیاد، جریان خون در قلب او از حالت طبیعی و نرمال خارج می‌شه؛ حتی در برخی موارد جریان خون در عروق یا قلب جنین مسدود خواهد شد. در این صورت عملکرد قلب دچار اختلال می‌شه. میزان نقص قلب در کودکان مختلف، متفاوته. در بعضی از کودکان این نقص خیلی کمه که در این صورت کودک نیازی به درمان پیدا نمی‌کنه. در حالی که این بیماری در بعضی کودکان خیلی پیچیده هست که برای درمان اون‌ها باید فوری اقدام شه. در بعضی مواقع پزشکان و جراحان برای درمان نقص مادرزادی قلب کودکان در یک بازه زمانی چند ساله باید چندین عمل قلب برای اصلاح نقص‌هایی که وجود داره، انجام بدن.

حدود یک درصد از نوزادان با نقص‌های مادرزادی قلبی به دنیا میان. همونطور که گفتیم این بیماری در بعضی از کودکان خطری نداره و این کودکان بدون هیچ مشکلی سال‌های سال می‌تونن زندگی کنن. در اکثر موارد علت ایجاد نقص مادرزادی قلب کودکان مشخص نیست. با این حال گاهی وقت‌ها علت ایجاد این بیماری در کودکان، وجود یک عفونت ویروسی در مادر هست. خانوم‌هایی که در دوره بارداری خود مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنن، نوزادی با نقص مادرزادی قلبی به دنیا خواهند آورد. همچنین علت ایجاد این بیماری می‌تونه ارثی باشه.

نقص مادرزادی قلب نوزادان

علائم نقص مادرزادی قلب کودکان و نوزادان چیه؟

در بیشتر موارد علائم نقص مادرزادی قلب نوزادان بلافاصله بعد از تولد یا چند ماه بعد از تولد قابل مشاهده هستن. سیانوز ( تغییر رنگ زبان، لب‌ها و ناخن‌های دست به آبی ملایم یا خاکستری) از مهم‌ترین علائم این بیماری محسوب می‌شه. با مشاهده تورم در برخی از اندام‌های نوزادان مثل اطراف چشم‌ها، پاها و اطراف شکم می‌توان به وجود این بیماری پی برد. تنفس سطحی و سریع از دیگر علائم نقص مادرزادی قلب در نوزادان به حساب میاد. نوزادانی که مبتلا به این بیماری هستن، ممکنه که در زمان شیر خوردن با تنگی نفس مواجه شن. این مشکل باعث کاهش وزن در نوزادان می‌شه.

همونطور که گفتیم در برخی موارد نقص مادرزادی قلب کودکان جدیت کمتری دارن، به همین خاطر تشخیص این بیماری تا اواخر دوران کودکی امکان پذیر نیست. به همین خاطر علائم این بیماری در نوزادان و کودکان متفاوته. کودکانی که مبتلا به بیماری قلبی به صورت مادرزادی هستن در زمان ورزش کردن یا فعالیت‌های سبک دچار تنگی نفس می‌شن و تنفس اون‌ها سریع می‌شه. کودکان با بیماری قلبی در صورت ورزش کردن یا فعالیت‌های سنگین از حال می‌رن و یا به عبارتی غش می‌کنن. متورم شدن دست‌ها یا پاها از دیگر علائم این بیماری در کودکان محسوب می‌شن.

نحوه تشخیص بیماری مادرزادی قلبی

پزشکان در صورت مشاهده تاخیر در رشد ناخن‌ها، تغییر رنگ لب‌ها و زبان می‌تونن به مبتلا بودن کودک به بیماری نقص مادرزادی قلبی پی ببرن. دکتر در زمان گوش دادن صدای قلب کودک با گوشی ممکنه که صدای سوفل (صدای غیر طبیعی قلب) را بشنود. در بیشتر موارد سوفل‌های قلبی بدون علت هستن که به معنی عدم نقص قلبی در کودکانه. با این حال در برخی موارد دیگه، سوفل‌ها در زمان ایجاد تغییر در جریان خون به قلب به وجود میان. روش‌های بسیاری برای تشخیص نقص مادرزادی قلب کودکان و نوزادان وجود داره که در ادامه به معرفی اون‌ها می‌پردازیم.

بیماری‌ قلبی

  1. پالس اکسیمتری: پالس اکسیمتری اسم وسیله‌ای هست که با استفاده از اون نقص مادرزادی قلب کودکان شناسایی می‌شه. پزشکان این وسیله رو روی نوک انگشت کودکان قرار می‌دن و میزان اکسیژن خون رو اندازه‌گیری می‌کنن. در صورتی که میزان اکسیژن خون کودک خیلی کم باشه، احتمال مبتلا بودن کودک به بیماری‌خای قلبی و ریوی وجود داره.
  2. الکتروکاردیوگرام: از دیگر روش‌های تشخیص نقص مادرزادی قلب کودکان می‌توان به الکتروکاردیوگرام اشاره کرد. در این روش از کودکانی که مشکوک به بیماری نقص قلبی هستن، نوار قلب گرفته می‌شه. تپش‌های قلب زمانی که نامنظم باشن، در این آزمایش ثبت خواهند شد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها