2109
اختلال رفتاری تخریبی در کودکان چیست؟

اختلال رفتاری تخریبی در کودکان چیست؟

1403/03/18 بازدید221

اختلال رفتاری در کودکان

از مسائل جدی در رشد کودکان می‌توان به اختلال رفتاری تخریبی اشاره کرد. این اختلال‌ها از رفتار‌های مخرب و نامناسبی تشکیل شدن که معمولا در کودکان بروز پیدا می‌کنن. این اختلال عوارض مخربی بر روی تحصیلات، ارتباط‌های اجتماعی و خانوادگی کودک خواهد داشت.

آشنایی با اختلال رفتاری تخریبی در کودکان

در این بخش به بررسی اختلال رفتاری تخریبی در کودکان می‌پردازیم. اسم دیگه اختلال‌های رفتاری تخریبی، اختلال‌های روانشناختیه که نشانه‌های متعددی داره. نشانه‌های این اختلال‌ها به شکل رفتار‌های مخرب و نامناسب در کودکان قابل مشاهده هست. عصبانیت زیاد، تخریب، خشونت، نافرمانی از دستورات بزرگ‌ترها نمونه‌هایی از رفتار‌های تخریبی در کودکان هستن. رفتارهای تخریبی تفاوت بسیاری با بداخلاقی‌های عادی دارن. تفاوت‌هایی که میان این دو رفتار وجود داره به راحتی قابل تشخیصه و به همین خاطر به آسانی می‌توان این دو رو از یک دیگر تشخیص داد.

تاثیرات اختلال رفتاری تخریبی در کودکان

همونطور که گفتیم اختلال رفتاری تخریبی در کودکان تاثیرات بسیاری بر روی روابط اجتماعی، خانوادگی، تحصیلات اون‌ها می‌زاره. کودکانی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنن در آینده‌ای که دارن با شکست‌های متعددی در زمینه تحصیل و روابط خانوادگی خود روبرو خواهند شد. همچنین بروز مشکلات روانی در این کودکان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کنه.

انواع اختلال رفتاری تخریبی در کودکان

اختلال رفتاری تخریبی در کودکان انواع مختلفی داره که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

معرفی اختلال نافرمانی مقابله‌ای

یکی از نوع‌های اختلال رفتاری تخریبی در کودکان، اختلال نافرمانی مقابله‌ای هست. از علائم این اختلال در کودکان می‌توان به عصبانیت مکرر، احساس کلافگی نسبت به صحبت‌های دیگران مخصوصا پدر و مادر، نافرمانی نسبت به مقررات اشاره کرد. اکثر علائمی که گفتیم، زمانی که کودکان با بزرگسالان علی‌الخصوص پدر و مادر خود برخورد دارن، بروز پیدا می‌کنن. البته عصبانیت و نافرمانی کودکان که از علائم این اختلال محسوب می‌شن، در مواقعی که با خواهر، برادر و همکلاسی خود هم برخورد دارن، قابل مشاهده خواهند بود. در بیشتر موارد این نوع اختلال در سنین پیش‌دستانی شروع می‌شه و اگر برای درمان اون اقدامی صورت نگیره، ممکنه که تا سنین بالاتر ادامه پیدا کنه.

 اختلالات رفتاری در کودکان

اختلال سلوک، اختلال رفتاری تخریبی در کودکان

اختلال سلوک، از انواع اختلال رفتاری تخریبی در کودکان محسوب می‌شه. کودکانی که به این نوع اختلال مبتلا می‌شن رفتار‌های مخرب و ناسازگاری مثل خشونت، سوء استفاده و سرقت در اون‌ها قابل مشاهده خواهد بود. اواخر سنین کودکی، ممکنه که فرزند شما به این نوع اختلال مبتلا شه. در صورت مشاهده این اختلال اگر والدین اقدامی برای درمان فرزند خود نکنن، ممکنه که این اختلال تا دوران جوانی همراه او باشه.

اختلال بی‌نظمی خلقی آشفته

از دیگر نوع‌های اختلال رفتاری تخریبی در کودکان می‌توان به اختلال بی‌نظمی خلقی آشفته اشاره کرد. کودکانی که به این اختلال مبتلا می‌شن، شاهد دچار تغییرات زیادی در خلق و خوی خود خواهند بود. در این کودکان عصبانیت و خشونت رو به صورت ناگهانی مشاهده خواهید کرد. کودکان در سنین پایین می‌تونن دچار این نوع اختلال شن.

دلایل بروز اختلا‌ل‌های رفتاری تخریبی در کودکان

دلایل بروز اختلال رفتاری تخریبی در کودکان، در حال حاضر به طور دقیق شناسایی نشده‌اند. با این حال برخی از دلایل بروز این نوع اختلال مشخصه که در ادامه به بررسی اون‌ها می‌پردازیم.

عوامل‌ محیطی: از دلایل بروز اختلال رفتاری تخریبی در کودکان می‌توان به عوامل محیطی اشاره کرد. از عوامل محیطی می‌توان محیط زندگی کودک، مدرسه و خانواده رو نام برد. خانواده‌های سخت‌گیر، کودکانی با اختلال رفتاری تخریبی رو به جامعه تحویل می‌دن.

زندگی خانوادگی و ژنتیک: ژنتیک و تاریخچه خانوادگی می‌تونن از عوامل تاثیر گذار در بروز اختلال رفتاری تخریبی در کودکان محسوب شن. اگر خانواده کودک مبتلا به اختلالات مختلفی باشن، احتمال اینکه کودک به این اختلال‌ها مبتلا شه افزایش پیدا می‌کنه. اگر کودک از لحاظ نیاز‌های روانی و امنیتی از سوی خانواده خود تامین شه، میزان اختلال‌های رفتاری تخریبی کاهش پیدا خواهد کرد.

جنسیت: به طور کلی پسران نسبت به دختران بیشتر در معرض ابتلا به اختلال رفتاری تخریبی قرار می‌گیرن. در حال حاضر دلیل علمی برای این توجیه این موضوع ارائه نشده است.

 اختلال سلوک

اختلال رفتاری تخریبی در کودکان تاثیرات بسیار جدی بر روابط خانوادگی و تحصیلات اون‌ها خواهد داشت. والدین برای درمان این نوع اختلال در کودک خود، ابتدا باید شناخت کافی و کاملی از اون داشته باشن و در مرحله بعد می‌تونن جهت درمان کودک خود اقدام کنن. اگر این نوع اختلال‌ها در کودکان درمان نشن، ممکنه که در آینده آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای اون‌ها داشته باشن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها