2769
علت آلرژی فصلی پوستی در کودکان

علت آلرژی فصلی پوستی در کودکان

1403/03/17 بازدید160

محرک هایی مانند گرده گل، کپک و... می توانند برای افراد مخصوصاً کودکان سبب ایجاد آلرژی شوند. بسیاری از آلرژی های فصلی با علائم پوستی همراه هستند که ممکن است تشخیص آن ها از دیگر بیماری ها برای پزشک دشوار باشد؛ اما باید سریعاً تشخیص داده شوند. وجود آلرژی فصلی برای کودک حتی می تواند حضور وی را در جامعه که مهم ترین بخش آن مدرسه است، با دشواری رو به رو سازد.

آلرژی فصلی کودکان را جدی بگیرید!

آلرژی های فصلی در فصول مختلف سال بروز می یابند و در فصل بهار، گرده گل ها و درختان معمولاً عامل این عارضه هستند. پراکندگی گرده چمن از اواخر بهار آغاز می شود و در ماه های تابستان به اوج خود می رسد. گرده علف های هرز (مانند ابروسیا) و هاگ های کپک عمدتاً در اواخر تابستان و پاییز کودکان را آزار می دهند. البته در نظر داشته باشید که کودکان قبل از این که نسبت به آلرژن حساسیت نشان دهند، باید در معرض آن قرار گیرند. کودکان زیر دو سال کمتر به آلرژی فصلی مبتلا می شوند.

 

علائم آلرژی فصلی پوستی در کودکان چیست؟

آلرژی تنها باعث ایجاد عطسه و خس خس کردن کودکان نمی شود؛ بلکه می تواند روی پوست نیز ظاهر گردد. یک واکنش آلرژیک ممکن است به یکی از چندین حالت زیر روی پوست کودک قابل مشاهده باشد:

اگزما؛ عمده ترین نوع آلرژی فصلی پوستی

حداقل 10 درصد از کودکان در سراسر جهان به اگزما مبتلا هستند. اگر فرزند شما به آسم، آلرژی غذایی، یا تب یونجه مبتلا باشد یا هر یک از این شرایط در خانواده وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به اگزما در آلرژی فصلی بیشتر خواهد بود. پزشکان به طور قطع از عامل ایجادکننده این وضعیت پوستی آگاهی ندارند. اگزما در نوزادان به صورت راش روی صورت یا سر ظاهر می شود که به مرور زمان ممکن است به بازوها و بدن نیز سرایت کند. در این شرایط پوست اغلب خشک شده و به راحتی تحریک می گردد. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راش قرمز: خراش هایی که به پوست آسیب می رسانند و منجر به خارش بیشتر می شوند.
  • پوست خشک: پوست بسیاری از کودکان به صورت ژنتیکی نسبت به سایر همسن و سالان آن ها خشک تر است که آن را در سایر اعضای خانواده نیز می توان مشاهده بود.نمیشه گفت بالاخره خشکی پوست، ژنتیکی است یا نه؟  اما در برخی از مواقع می توان آن را دلیل ایجاد اگزما دانست. بنابراین آنچه در تشخیص آلرژی فصلی با خشکی پوست دارای اهمیت بوده، ایجاد این عارضه به سبب تغییر فصل است.
  • لکه: لکه های ضخیم و چرمی شکل که به مرور زمان بر اثر خراشیدن و مالش ظاهر می شوند (نواحی رایج شامل گونه ها، چین های دست یا پا، پشت گردن، پشت تنه، سینه یا شکم هستند).
  • عفونت پوستی: عفونت های پوستی مکرر که ممکن است در اثر خاراندن نمایان گردند، می توانند سبب بروز اگزما شوند.

موارد زیر می توانند این عارضه را تشدید نمایند:

  • هوای خشک
  • تعریق
  • پارچه های خشن
  • برخی از صابون ها و مواد شوینده
  • غذاهایی مانند تخم مرغ، آجیل، شیر گاو، گندم، سویا و غذاهای دریایی (در بعضی موارد)

راش آلرژیک

هنگامی که روی پوست کودک شما پس از لمس گیاهی که به آن حساس است جوش هایی ظاهر می شوند، به آن درماتیت تماسی آلرژیک می گویند. پیچک سمی، بلوط و سماق از گیاهانی هستند که این واکنش را تحریک می کنند. علائم این عارضه شامل موارد زیر می شوند:

  • خارش شدید
  • قرمزی یا بثورات پوستی
  • لکه های ضخیم، پوسته پوسته و چرمی روی پوست که با گذشت زمان ظهور می یابند.

کهیر و تورم

کهیر، برجستگی یا لکه قرمز همراه با خارش است که روی پوست ظاهر می شود. کهیرها می توانند برای چند دقیقه تا چند ساعت باقی بمانند و طی چند روز ایجاد گردند و سپس از بین بروند. معمولاً کهیر به خودی خود ظاهر نمی شود. این آلرژی پوستی خطرناک نیست؛ اما در صورتی که کودک شما در تنفس با مشکل رو به رو بوده یا زبان یا گلوی او متورم شده، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

کهیر و تورم

آلرژی فصلی در فصول مختلف سال

آلرژی فصلی پوستی می تواند در هر فصلی از سال ایجاد شود که علائم و آلرژن ایجادکننده آن در فصول مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

آلرژی فصلی در بهار

آلرژن های بهاری مانند گرده های درختان و علف ها می توانند باعث بروز علائم آلرژی مانند ضایعات پوستی، عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی، تورم غشاهای مخاطی، سرفه و خارش و آبریزش چشم ها شوند. میزان گرده می تواند تحت تاثیر مکان زندگی کودک قرار داشته و بر نوع علائم و شدت آن نیز تاثیر بگذارد.

آلرژی فصلی در تابستان

در طول روزهای طولانی و آفتابی تابستان، کودکان بیشتر به بیرون از منزل می روند و به فعالیت های مورد علاقه خود می پردازند. آلرژن های رایج مانند کپک و گرده ابروسیا در این زمان از سال فعال هستند و باعث می شوند تا در تابستان نیز کودکان با آلرژی فصلی مواجه گردند.

آلرژی فصلی در پاییز

ابروسیا بزرگ ترین محرک آلرژی در پاییز است. اگرچه معمولاً در ماه شهریور و در شب های خنک و روزهای گرم شروع به انتشار گرده می کند؛ اما می تواند تا مهر و آبان نیز ادامه داشته باشد. حدود 75 درصد از افرادی که به گیاهان بهاری آلرژی دارند، نسبت به گیاه ابروسیا نیز واکنش نشان می دهند. گرده ابروسیا حتی می توانند صدها کیلومتر با باد جا به جا شود. برای برخی از افرادی که به این گرده حساسیت دارند مصرف برخی از میوه ها و سبزیجات مانند موز، خربزه و کدو سبز نیز می تواند علائم حساسیت پوستی را ایجاد کند.

کنه های گرد و غبار در پاییز را فراموش نکنید؛ در حالی که آن ها در طول ماه های مرطوب تابستان رایج هستند، می توانند در اثر حرارت بدن در هوا حرکت کنند. آن ها می توانند باعث عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینی شوند.

آلرژی فصلی در زمستان

در زمستان، هوای سرد و روزهای کوتاه تر از حضور زیاد کودکان به بیرون از منزل می کاهد. پنجره های خانه بسته هستند و بسیاری از خانه ها محکم و با عایق بندی بالا ساخته شده اند. این روال می تواند منجر به بروز علائم آلرژی شود. در واقع قرار گرفتن در معرض آلرژن های بیشتر در خانه ممکن است علائم را تشدید نماید.

آلرژی فصلی

سخن پایانی

آلرژی فصلی پوستی در کودکان یکی از معضلاتی بوده که در میان کودکان وجود دارد و ممکن است در هر فصلی بروز یابد. آلرژی پوستی معمولاً به خودی خود خطرناک نیست؛ اما با ایجاد خارش های شدید و بثورات پوستی، می تواند حضور کودک را در مدرسه و در میان دوستان تحت تاثیر قرار دهد. واکنش های آلرژیک به صورت اگزما، کهیر و تورم و... روی پوست ظاهر می‌ شوند. بنابراین اگر علائم آلرژی را در کودک خود مشاهده کرده اید، به پزشک مراجعه نمایید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها